Kvůli srážce tramvají stíhá policie řidiče

  • 52
Policie obvinila z obecného ohrožení sedmapadesátiletého řidiče plzeňské tramvaje. Jeho souprava jela příliš rychle a řidič nestačil zastavit, když před sebou uviděl stojící vozy. Hrozí mu až pět let vězení. Při nehodě bylo zraněno třicet lidí, mnozí se přihlásili až druhý den. Havárie způsobila ve městě dopravní kolaps. Škoda se odhaduje na milion korun.

Podle údajů z "černé skříňky" jel řidič linky číslo čtyři rychlostí 53 kilometrů za hodinu, a podle představitelů dopravních podniků nepřekročil v tomto úseku povolenou rychlost.

Řidič tramvaj zbrzdil do okamžiku nárazu na 35 kilometrů za hodinu. Úsek je rovný a přehledný. Koleje byly suché. Technická závada na brzdovém systému se neprokázala. Podle neoficiálních informací byl řidič nepozorný a začal brzdit pozdě. "Konečný verdikt však záleží na odborném vyjádření znalce," uvedl policejní mluvčí Petr Kovář.

V posledních třiceti letech kvůli selhání brzdového systému v Plzni žádná tramvaj nehavarovala. I přesto začaly plzeňské dopravní podniky mimořádně kontrolovat brzdové systémy elektrických vozů.

"Prvních pět tramvají jsme už vyzkoušeli. Všechny byly v pořádku. Během dalších dvou týdnů chceme prověřit všechny vozy," řekl náměstek primátora a předseda představenstva dopravních podniků Miroslav Kalous.

Příčina nehody nebyla hned jasná, protože řidič tramvaje, která narazila v plné rychlosti do stojích vozů, byl v nemocnici. Z ní byl po ošetření propuštěn. "Logicky zatím nedokážu nehodu vysvětlit. Srážka se totiž stala na přehledném a rovném místě," řekl v úterý náměstek plzeňského dopravního podniku Jiří Klusoň.

Policisté nezavrhují ani možnost, že tramvaji selhaly brzdy nebo řidič zaspal. "Pravda však je, že tato tramvaj patří k nejnovějším," připomněl Klusoň. "Příčinou srážky by mohlo být to, že řidič tramvaje nepřizpůsobil rychlost," podotkl Kovář.

Kolik ukazoval tachometr tramvaje, která se řítila ke stojícím soupravám, a kdy začal řidič brzdit, ukázaly záznamy černé skříňky. "Předali jsme je vyšetřovateli," řekl Klusoň. Získané informace z tachografu odmítl prozradit. Pouze zhodnotil místo, kde se tramvaje střetly.

"S ohledem  na vzdálenost, na kterou byly při zcela jasném počasí stojící tramvaje vidět, s ohledem na to, že koleje byly absolutně suché a že tramvaj jela do mírného stoupání, je zřejmé, že i kdyby jel vůz maximální rychlostí, mohl být včas zabržděn," prohlásil.

Další zranění se mohou přihlásit

Náměstek plzeňských dopravních podniků připustil, že zraněných může být mnohem víc než těch, které sanitky převezly do nemocnic. "Mohli být v šoku a zranění se u nich projevilo až později. Ale i dodatečně se mohou přihlásit na policii."

Dopravní podniky jsou ze zákona smluvně pojištěné proti následkům dopravních nehod, které zaviní. "Dostaneme od policie soupis zraněných. Ty pak odškodní pojišťovna, která si vyžádá lékařské zprávy a vyjádření zdravotní pojišťovny," řekl Klusoň.

Na místě bylo dvacet sanitek
Kromě dvaceti sanitek byly na místě také dvě jednotky hasičů, aby pomohly odstranit následky nehody. Havárie zcela ochromila provoz na Karlovarské třídě, kterou museli policisté uzavřít, aby sanitky mohly zraněné odvážet.

"Naštěstí nikdo z nich nebyl zraněn těžce. Rozvezli jsme je sedmi sanitkami do několika plzeňských nemocnic. Jedna z cestujících měla zlomenou nohu a skončila na ortopedii. Ostatních zraněných lidí se ujali chirurgové," informoval Václav Kovařík z rychlé záchranné služby.

Nehoda způsobila v odpolední dopravní špičce naprostý kolaps. I když dopraváci nasadili místo tramvají záložní autobusy, ty se nemohly proplést nekonečnou kolonou aut, která stála až na Klatovské třídě.

"Policisté odklonili dopravu přes kruhový objezd, ale i tak se utvořily zácpy v celém centru města," informoval mluvčí plzeňských policistů Petr Kovář.

Než pracovníci dopravních podniků pustili do vyproštění a odtažení do sebe zaklíněných tramvajových souprav, musel místo nehody obhlídnout soudní znalec.

Mapa Karlovarské
třídy v Plzni

"Ten musí být u každé nehody, kde je více zraněných a větší škoda na vozidlech. Tu odhaduji na jeden milion korun," řekl Klusoň.

Doprava se vrátila do normálu až kolem osmnácté hodiny. Kvůli zácpě na silnicích musely odpoledne tisíce Plzeňanů dojít do svých domovů na Severní předměstí několik kilometrů pěšky.

Srážky tramvají

* Jednou z nejvážnějších nehod roku 2001 byla únorová srážka tramvají v Praze 6. Zraněn byl řidič jedné ze souprav a šest cestujících. Linka 23 najela na předmět, vykolejila a převrátila se. Narazila přitom do soupravy jedoucí v opačném směru. Předmět zřejmě někdo úmyslně položil na levou kolejnici.
* Další případ srážky dvou tramvají se stal v únoru 2001 v Ostravě-Dubině. Na konečné zastávce řidič zezadu najel do soupravy, která byla před ním. Jeden z řidičů byl vážně zraněn.
* Vážná nehoda, při níž se střetly dvě tramvaje v brněnské ulici Branka, se stala v srpnu 1998. Zřejmě kvůli nepozornosti řidiče narazila jedna tramvaj zezadu do druhé. Zranilo se 14 lidí, z toho dva těžce.
* Zatím nejvíce zraněných - 29, z toho 12 dětí, bylo při srážce dvou tramvajových souprav v lednu 1996 u Kubánského náměstí v Praze 10. Na vině byla špatně nastavená výhybka.
* Při srážce tramvají ve Střelničné ulici v Praze 8 byli v červnu 1995 tři lidé těžce a čtyři lehce zraněni. Řidič vozu nehodu vysvětloval tím, že omdlel.
* V říjnu 1994 se na křižovatce ulic Černokostelecká a Starostrašnická v Praze 10 srazily dvě tramvaje. Příčinou nehody bylo nedání přednosti v jízdě. Patnáct cestujících utrpělo lehká zranění, řidič tramvaje byl zraněn těžce.
* Při srážce dvou tramvají jedoucích na trati z Liberce do Jablonce nad Nisou bylo v lednu 1993 zraněno šest lidí, z toho tři těžce.

Tramvaj narazila zezadu v plné rychlosti do dvou stojících souprav nedaleko kruhového objezdu na Karlovarské třídě v Plzni. Z vozů, který se po střetu do sebe zaklínily, vytáhli zdravotníci patnáct zraněných cestujících. (18.6.2002)

Tramvaj narazila zezadu v plné rychlosti do dvou souprav stojících nedaleko rondelu na Karlovarské třídě v Plzni. Z vozů, který se po střetu do sebe zcela zaklínily, vytáhli zdravotníci patnáct zraněných cestujících. (18.6.2002)

Tramvaj narazila zezadu v plné rychlosti do dvou souprav stojících nedaleko rondelu na Karlovarské třídě v Plzni. Z vozů, který se po střetu do sebe zcela zaklínily, vytáhli zdravotníci patnáct zraněných cestujících. (18.6.2002)

Tramvaj narazila zezadu v plné rychlosti do dvou souprav stojících nedaleko rondelu na Karlovarské třídě v Plzni. Z vozů, který se po střetu do sebe zcela zaklínily, vytáhli zdravotníci patnáct zraněných cestujících. (18.6.2002)

Tramvaj narazila zezadu v plné rychlosti do dvou souprav stojících nedaleko rondelu na Karlovarské třídě v Plzni. Z vozů, který se po střetu do sebe zcela zaklínily, vytáhli zdravotníci patnáct zraněných cestujících. (18.6.2002)

,

Video