Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kužvart povolil dálnici na Berlín

  11:19aktualizováno  11:19
Ministr životního prostředí Miloš Kužvart svolil, aby přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří vedla dálnice. Udělil totiž výjimku ze zákona, podle něhož by se v této ojedinělé lokalitě nemohl vybetonovat ani metr čtvereční. Vše směřuje k tomu, že automobily za několik let dojedou po dálnici z Prahy přes Drážďany až do Berlína. Ekologické hnutí Děti Země okamžitě oznámilo, že proti Kužvartovu rozhodnutí určitě podá žalobu k soudu. Tím minimálně ohrozí plánované zprovoznění dálnice na konci roku 2005.
Glosu Martina Komárka si přečtěte ZDE.

"Jde o osobní selhání ministra Kužvarta, když podpořil hanebné udělení výjimky," řekl Miroslav Patrik z hnutí Děti Země. "Je to jejich svaté právo se v právním státě odvolat k soudu," konstatoval na to Kužvart.

Spor o dálnici se točí kolem formulace zákona o ochraně přírody a krajiny, podle něhož se nesmějí v chráněných oblastech stavět dálnice, pokud jiný veřejný zájem nepřeváží nad zájmem ochrany přírody. Ministerstvo životního prostředí tvrdí, že dálnice do Německa je veřejným zájmem a příroda nebude zásadně ohrožena.

Odpůrci oponují, že komunikace naruší ráz krajiny. "Její charakter je velmi cenný, kvůli němu byla chráněná oblast zřízena," řekl Patrik. "Pro přírodu je to ta nejhorší varianta." Děti Země byly ochotny přistoupit na to, aby šestnáctikilometrový úsek dálnice přes Středohoří vedl tunelem.

Kužvart uvedl, že si vymohl třicet podmínek, které vliv dálnice minimalizují. Pro zvěř budou vybudovány podchody a mosty, nebudou zde odpočívadla, benzinové pumpy ani reklamní poutače. Dálnice povede přes méně významné části chráněné oblasti.

"Z hlediska ortodoxně ochranářského by byla samozřejmě nejlepší nulová varianta, tedy žádná dálnice. Je ale třeba vycházet ze situace, která je. Dálnice končí na obou stranách chráněné oblasti," řekl vedoucí Správy Chráněné krajinné oblasti České středohoří Zdeněk Janda.
Dodal, že silnice E55, po níž dnes jezdí nejvíce aut, protíná Milešovský masiv, což je jeden z nejcennějších přírodních útvarů v této části Středohoří.

Plánovaná dálnice by měla jen v jednom místě přetnout vzácnější území chráněné oblasti. V této lokalitě jsou naplánovány dva tunely, mezi nimiž bude most. Janda uvedl, že na trase komunikace nežijí žádné zvláště chráněné druhy. Výjimkou je pouze jeřáb, kterého budou muset ochranáři přemístit.

Petr Laušman, který je pověřen řízením státního Ředitelství silnic a dálnic, uvedl, že jeho organizace se zavázala splnit všechny ekologické podmínky už před rokem.

Po udělení výjimky ministrem Kužvartem bude Ředitelství silnic a dálnic pokračovat v přípravách na zahájení stavby. Pokud vše půjde podle jeho představ, na konci roku 2002 by se poprvé mohlo kopnout do země a za tři roky by po dálnici mohly projet první automobily.
"To je ale optimistická varianta," upozornil Laušman, který předpokládá, že se ochránci přírody obrátí na soud a pokusí se rozhodnutí ministra Kužvarta zvrátit.

"Dálnice přes České středohoří je i velkou ostudou této vlády, která před volbami slibovala svou podporu trvale udržitelného života a ochraně životního prostředí," řekl Miroslav Patrik z ekologické organizace Děti Země.

Ministr Kužvart uvedl, že problém dálnice přes České středohoří zdědil od svých předchůdců. "Byl to jeden z kostlivců, na kterého jsem narazil hned po nástupu do funkce," řekl.
Žádost o výjimku leží na ministerstvu životního prostředí od května 1995, ministerstvo poté vydalo kladné stanovisko v rámci posuzování vlivu dálnice na životní prostředí a vláda uznala plánovanou komunikaci jako veřejně prospěšnou stavbu.

"Několik let byl žadatel udržován v naději, že výjimku dostane," poznamenal Kužvart. Jeho úřad však v listopadu 1998 výjimku nejprve neudělil. Toto rozhodnutí Kužvart zrušil a vrátil žádost k novému projednání. Po dvou letech a po jednání mezi ministry životního prostředí a dopravy výjimku ministerstvo životního prostředí nakonec udělilo.

Proti tomuto rozhodnutí se tentokrát odvolali ochránci přírody. Kužvart toto odvolání zamítl a výjimku ze zákona nyní potvrdil.

Německý úsek dálnice bude patrně dokončen o několik let dříve než český.
Hospodářské noviny ve středu napsaly, že Spolkové ministerstvo dopravy zařadilo dálnici do Drážďan mezi prioritní stavby, což by mělo její dokončení urychlit. Dokončena by měla být v roce 2003, i když i němečtí ochránci přírody mají také k trase dálnice připomínky.

Ministr životního prostředí Miloš Kužvart na tiskové konferenci v Praze potvrdil výjimku pro vedení dálnice D8 Chráněnou krajinnou oblastí České středohoří. Povolení podmínil splněním třiceti podmínek ochrany přírody a krajinného rázu (16. února 2001).

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Dvanáctiletý chlapec se nebál říct pravdu. Zachránil tím kamarádovi život

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl (vpravo) zachránil život o rok mladšího kamaráda...

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl pomohl zachránit život svého o rok mladšího kamaráda Jiřího Kadlece, který si při pádu těžce...

USA nad Koreu poslaly raptory. Evakuujte Američany, zní z Washingtonu

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení.  Na snímku stroj...

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení. Manévry odsoudila jako provokaci Severní Korea, která...



Severokorejské lodě duchů připlouvají k Japonsku, jsou symbolem bídy KLDR

Jeden ze člunů, které v uplynulých týdnech připluly k pobřeží Japonska.

Kritický nedostatek potravin a zahraniční měny přispívá k tomu, že je na pobřeží Japonska vyplavováno stále více silně...

VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...

Němečtí piloti se bouří. Odmítají létat s deportovanými migranty

Do Afghánistánu se vrátila skupina 34 běženců, kteří byli deportováni z...

Piloti po celém Německu odmítají odvážet neúspěšné žadatele o azyl zpátky domů. Vadí jim zejména létání s migranty do...



Další z rubriky

Řidiče trápí sníh, na Moravě fučí silný vítr a na Vysočině hrozí ledovka

Sypací vůz s radlicí olomouckých silničářů.

Středočeské silničáře v neděli v podvečer zaměstnalo náhlé sněžení. Do terénu postupně nasadili prakticky všechnu...

Jezevčík je po osmi dnech volný, moderní techniku trumfla selská metoda

Jezevčík uvězněných ve skále je po 8 dnech venku

Po osmi dnech se podařilo vyprostit jezevčíka Mildu, který minulou sobotu uvázl ve skále v bývalém kamenolomu u...

Obliba konopí roste mezi seniory, počet mladých uživatelů se stabilizoval

(Ilustrační snímek)

Během posledních pěti let v Česku výrazně přibylo rizikových uživatelů konopí. Statistická čísla ale tentokrát neženou...

11 dětských dárků, které vám na Boží hod nepolezou krkem
11 dětských dárků, které vám na Boží hod nepolezou krkem

Jaké vánoční dárky pro děti vybrat, aby jim dělaly radost dlouhé týdny (a vám se vyhnula migréna)?



Najdete na iDNES.cz