Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Výdaje krajů na propagaci před volbami rostou, Hašek náklady tutlá

  1:00aktualizováno  1:00
Přes 52 milionů korun vydalo za první polovinu letošního roku na svou propagaci jedenáct krajů. Devět z nich už dokonce utratilo více než polovinu toho, co za celý předešlý rok. Náklady na vytváření „dobrého jména“ tedy rostou. MF DNES to zjistila z průzkumu, který reportéři provedli ve všech třinácti krajích.

Jihomoravský hejtman Michal Hašek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Důvodem byla aféra s neexistující mluvčí u hejtmana Michala Haška v Jihomoravském kraji. Reportéři MF DNES chtěli vědět za co, komu a kolik kraje zaplatily za svou propagaci v posledních třech letech. Dva z nich – Ústecký a Jihomoravský – však ani přes urgence odpovědi nedodaly.

Z jedenácti došlých odpovědí vůbec nejvíc za propagaci od roku 2014 zaplatil Moravskoslezský kraj, kde vládne a i po nadcházejících krajských volbách by rád vládl hejtman Miroslav Novák (ČSSD). Celkem jde o částku 48,8 milionu korun.

„Propagace Moravskoslezského kraje sleduje dlouhodobý marketingový cíl – a sice vytvoření pozitivního obrazu regionu, který se potýká s řadou problémů a jeho mediální obraz bývá mnohdy zkreslený,“ uvedla k tomu mluvčí kraje Petra Špornová. Doplnila, že v minulých letech šlo kromě zviditelnění aktuálních témat ze sociální oblasti, zdravotnictví, školství, životního prostředí či podpory podnikání také o reklamní bannerovou kampaň k investiční konferenci nebo soutěž LADY BUSINESS.

Těsně za Moravskoslezským krajem skončil v utrácení za svůj obraz na veřejnosti s 46,8 milionu korun Olomoucký kraj. Třetí příčka patří Vysočině, která od roku 2014 až dosud utratila 26,8 milionu korun.

Čtvrtý skončil Středočeský kraj – 24,8 milionu. „Jsme co do rozlohy i počtu obyvatel největším krajem v ČR. Oproti ostatním máme navíc řadu nevýhod – předně nemáme krajské město a uprostřed kraje je hlavní město Praha. Je tedy komplikované i nákladné informovat občany o dění v kraji,“ zdůvodňovala to mluvčí Michaela Drobná.

Mistři způsobů, jak neodpovědět

MF DNES krajské úřady podle zákona o svobodném přístupu k informacím požádala, aby se podívaly do svého účetnictví a sdělily, kolik ročně z veřejných peněz utrácejí za reklamu a propagaci. Pro úředníky z Pardubického kraje to byla práce na pár hodin, jinde však o takový dotaz evidentně nestáli.

Mistrem obstrukcí se stal Jihomoravský kraj. Zdejší úředníci si nejprve podle zákona prodloužili lhůtu na odpověď, následně si jako jediní naúčtovali za vyhledání informací poplatek. Sepsání odpovědi jim prý zabralo 20 hodin pracovního času, což při sazbě 232 korun za hodinu znamená, že údaje poskytne po zaplacení částky 4 640 korun. „Informace určitě vydáme. Jde nicméně o velké množství zpracovávaných podkladů, které se nyní kompletují,“ slibovala mluvčí kraje. Ve čtvrtek to byl týden, co peníze na úřad odešly. Odpověď stále nedorazila.

Středočeskému kraji, kde chce i po volbách pokračovat hejtman Miloš Petera z ČSSD, patří prvenství v utrácení za propagaci v porovnání letošního a předešlého roku. Zatímco za celý rok 2015 vydal 5,4 milionu korun, letos už investoval 9,6 milionu.

Vůbec nejvíc za letošní rok dal za propagaci Olomoucký kraj – 10,7 milionu korun. Za ním skončil s 10,5 milionu korun Moravskoslezský kraj. Pět milionů oproti 7,8 milionu z roku 2015 už letos proinvestoval i Plzeňský kraj.

„Navýšení některých nákladů je způsobeno tím, že reklamní kampaň upravujeme na základě zkušeností z předchozích let tak, aby byla efektivní a smysluplná. Do zvýšené částky za propagaci se promítla i skutečnost, že letos Plzeňský kraj ve spolupráci se svými bavorskými partnery otevřel na náměstí Republiky v Plzni Regionální infocentrum Plzeňského kraje a Bavorska, které představil veřejnosti mimo jiné formou tištěné inzerce a letáků,“ vysvětlila to vedoucí oddělení mediální komunikace a marketingu Šárka Stará.

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Po těžké nemoci zemřela ve věku 49 let wimbledonská vítězka Jana Novotná

Wimbledonská vítězka Jana Novotná (1998)

Český tenis přišel o jednu ze svých nejvýraznějších osobností, v neděli zemřela wimbledonská šampionka Jana Novotná....

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...



Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Provozovatel jihlavské záchytky končí, nechce dělat hotel pro opilce

Protialkoholní záchytná stanice v Jihlavě.

Kraj Vysočina řeší, kdo bude od března 2018 provozovat protialkoholní záchytnou stanici. Služby města Jihlavy totiž...

BLOG: Povede sněmovní bezpečnostní výbor prokremelský konspirátor?

Kandidát SPD do čela výboru pro bezpečnost Radek Koten

Do čela poslaneckého bezpečnostního výboru se možná už brzy postaví nový poslanec Radek Koten z SPD. Mikrovlnky jsou...

Úsekové měření na D1 zahltilo úřad, na osmdesátce se řidiči řítí i 150

Úsekové měření rychlosti u Velkého Meziříčí bude trvat nejdéle do 19. prosince....

Radnice ve Velkém Meziříčí je zahlcená vyřizováním přestupků řidičů, kteří na dálnici D1 překračují na opravovaném...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.