Koronavirus
Sledovat další díly na iDNES.tvJe krátce po osmé hodině ráno. Ve vstupní hale Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia v Praze je vrátná, ředitel a zpovzdálí jsou slyšet hlasy. Jako klasická střední škola to ale nezní. Nejde totiž stále o standardní provoz. Do lavic se vrací jen maturanti, u kterých se mísí obavy s očekáváním, jak budou vypadat nejen závěrečné, ale i přijímací zkoušky.
„S distanční výukou jsem neměl takové problémy, ale vadila mi ta neosobnost. Když jsem něco nevěděl, neptal jsem se stejně, jako kdybych byl v hodině. Prostě jsem se nezeptal a hledal si to potom sám,“ popisuje strasti Jiří Vojtěch, který studuje IT obor. Práce na počítači je tak pro něj rutina a samotná maturita ho tolik netrápí.
„Na maturitní předměty máme skvělé učitele, takže se jí tolik nebojím, jako je tomu třeba u přijímacích zkoušek,“ vysvětluje další souvislosti devatenáctiletý mladík. „Já jsme se závěrečné zkoušky obával i bez koronaviru,“ dodává cestou do třídy jeho spolužák.
Řadě studentů se navíc během distanční výuky změnil spánkový rytmus, takže mají těžká rána. Nemuseli totiž počítat s časem na dopravu do školy, místo toho si zvykli přispat.
Praxe je sice možná, ale skoro neuskutečnitelná
Vzhledem k tomu, že je škola zaměřená na výuku informačních technologií, nebyl takový problém s výukou na dálku, jako tomu je u jiných oborů. Stejně ale studenti potřebují do školy chodit na praktická cvičení a do laboratoří. To sice ministerský manuál dovoluje, podle ředitele školy Radka Sáblíka je v reálu nemožné skloubit praxi a distanční výuku.
„Studenti sem sice mohou přijít, ale pak je musím ze školy zase poslat pryč, protože se můžou vzdělávat jen distančně. Většina studentů je mimopražská, takže dojíždí v řádu desítek minut až hodin. To bychom museli buď kompletně předělat rozvrh a některé hodiny vůbec nemít, nebo nebude praktická výuka v povolené formě, ale budou pokračovat jen individuální konzultace jako doteď,“ vysvětluje ředitel.
Škola také nemůže pořádat studijní kempy a řadu projektů, které běžně během školního roku dělají.
Jednotné skupiny dělají problém všem
Základem pro návraty do škol je homogenita skupin. Ředitelé základních škol mají problémy v takových podmínkách otevřít družiny, na středních školách je to překážka pro semináře. Ty jsou jak maturitní, tak pro přípravu na přijímací zkoušky na vysoké školy. Často je v nich zkombinovaných hned několik tříd, protože je navštěvují jen zájemci. Česká středoškolská unie k tomu poslala na ministerstvo školství i otevřený dopis.
„Jedná se o maturitní předměty nebo přípravu k přijímacím zkouškám na vysoké školy, ale jejich výuka často nebude moci probíhat prezenčně a z časových důvodů ani distančně. Není možné, aby dojíždějící studenti zvládli distanční i prezenční výuku,“ píše unie v dopise s návrhem řešení.
„Jako nejvhodnější bychom navrhovali umožnit školám pokračovat v povinné distanční výuce s možností individuálních konzultací v případě, že nejsou schopny zajistit prezenční výuku v plném rozsahu. To vše do doby, než bude možné uskutečnit prezenční výuku i s heterogenními skupinami studentů,“ vysvětluje návrh v dopise Česká středoškolská unie.
PŘEHLEDNĚ: Kdo a kdy se do škol vrátí
|