Podocasník na kobližky
Městské zastupitelstvo schválilo v úterý novelu zákona, která má s koňskými kobližkami v historickém centru skoncovat jednou provždy.
"Kazí to životní prostředí i nádheru historické Vídně a obtěžuje turisty," křičí ekologové.
Všichni koně drožkářů a fiakristů musí tedy od léta nosit podocasník, jakýsi sběrný vak na trus, který zvířata vypustí, kdykoli a kdekoli se jim zachce. Pokud fiakrista neuposlechne nařízení a kůň si na trase udělá "značku", hrozí mu vysoká pokuta, jež se může vyšplhat až do výše tří a půl tisíce eur.
Pochopitelně nelze použít libovolné vaky, ale pouze ty prověřené, a to jak úřadem pro práva zvířat, tak i dopravním inspektorátem. Od povinnosti nosit podocasník může být osvobozen pouze kůň, který by vak nesnášel (trpěl třeba alergií), což musí ovšem potvrdit veterinář.
Fiakristy čekají ještě další dvě novinky - jejich povozy (už nyní mají své registrační číslo) budou označeny jako osobní motorové vozidlo. Nová bude také jejich pracovní doba - místo od sedmi do dvaadvaceti budou smět provozovat svou živnost od devíti do třiadvaceti hodin.
Nebylo by lepší raději nechat fiakristy zaplatit očistu "pokobližkovaných" ulic? navrhují někteří. Bylo by jim to určitě milejší než dávat svým miláčkům pod ocas vak, který je tlačí mezi nohama a způsobuje oděrky.
Fiakristé jsou novým zákonem pobouřeni, chtějí žalovat město a v případě nouze se odvolat až k Ústavnímu soudu. "Je to čirý nesmysl, který teprve přivodí skutečný problém. Koně vyprodukují denně asi dva a půl tisíce litrů moči. Kolik centů kobližek, to si netroufám odhadnout. My budeme muset pořád někam vyvážet plné podocasníky, a budeme tak ztrácet zákazníky," rozčiluje se mluvčí svazu fiakristů Walter Stolba.
"Je možné, že právě naplněné podocasníky budou turisty obtěžovat mnohem více než samy exkrementy, které končí na vozovce. Vak navíc propustí i ostře páchnoucí moč. A pak, je nemožné, aby vozka vyměnil koni podocasník a sám se přitom nezamazal a nechytil zápach," argumentuje Stolba a dodává hlavní trumf proti "plenám": "Několik testů prokázalo, že dvě třetiny kobližků i přes podocasníky stejně končí na vozovce."