Končí rekordně drahá kampaň, voliče vyšla na stamiliony

  • 146
Před otevřením volebních místností se v Česku uzavírá rekordně dlouhá a drahá předvolební kampaň. Jen dvě největší strany do ní oficiálně vložily zhruba 350 milionů korun: ČSSD 200 milionů a ODS 150 milionů. Souhrnem nicméně celkové náklady převýší 400 milionů korun. Kampaň z velké části zaplatí voliči.

Většina stran, kterým dávají předvolební průzkumy šanci vstoupit do Sněmovny, během čtvrtka uspořádala poslední mítinky. Kandidáti s letáčky zastavovali lidi na ulicích, o hlasy nerozhodnutých voličů do poslední chvíle poslanci bojovali i ve Sněmovně, která se dnes sešla naposled.

ZÁVĚR KAMPANĚ

Už ve čtvrtek kampaň ukončila koncertem na Kampě strana TOP 09. Dnes vyrazili do ulic s hudbou komunisté a nováček na české politické scéně - Věci veřejné. Ráno se u Sněmovny prezentovala strana bývalé europoslankyně Jany Bobošíkové Suverenita. Občanští demokraté uspořádali závěrečnou tiskovou konferenci na Žofíně.

Od předchozích se letošní kampaň lišila hlavně délkou, strany ji totiž odstartovaly už loni na podzim před termínem předčasných voleb, které nakonec nebyly.

Právě délkou kampaně zdůvodňují komentátoři její ostrost a agresivitu. Hlavním tématem se stala debata o veřejných rozpočtech a státním dluhu. Novinkou je účast více nových subjektů, které mají šanci do Sněmovny vstoupit.

Větší roli letos v předvolební kampani dostal internet a sociální sítě. Podle Hospodářských novin strany do reklamy na internetu daly zhruba 25 milionů korun, nejvíc ODS 13 milionů následovaná ČSSD s devíti miliony korun.

Z dosavadních sněmovních stran hrozí odchod ze sněmovních lavic lidovcům a zeleným. Ambice a také naději nahradit je mají TOP 09 a Věci veřejné.

Liška bojuje i v noci. Na tramvaji v Lazarské

Noční chodce se bude i po půlnoci snažit přesvědčit o důležitosti role své strany na české politické scéně předseda zelených Ondřej Liška. Ve stanici tramvaje Lazarská na ně bude každou hodinu až do 03:00 čekat se zelenou tramvají, která zájemce zaveze, kam budou chtít.

Lidovci se rozhodli závěrečný mítink uspořádat v Brně - v srdci Jihomoravského kraje, kde mají nejvíc sympatizantů. V Praze uspořádali mítink v parku na Klárově, u dvou stánků nabízeli i slivovici a koláčky.

V pátek a v sobotu dopoledne čeká politiky stejně jako ostatní občany cesta k volebním urnám. Řada z nich bude volit hned po otevření volebních místností, tedy v pátek po 14:00. O den později se sejdou ve volebních štábech k očekávání výsledků. První odhady budou zveřejněny v sobotu odpoledne.

KDO KAMPAŇ ZAPLATÍ

Politické strany si část kampaně hradí ze sponzorských darů či z vlastních zdrojů, často si berou mnohamilionové úvěry. Tíhu zaplacení nespočtu billboardů, piv za dvě koruny, koblih a jiných lákadel na voliče ale ponesou právě občané.

Strany totiž dostanou z rozpočtu příspěvek 100 korun za každý získaný hlas (pokud obdrží aspoň 1,5 % hlasů). Dále od zisku tří procent mají nárok na šestimilionový roční příspěvek na činnost, který stoupá až k deseti milionům po zisku pěti a více procent. Navíc pak úspěšné strany s poslanci ve Sněmovně dostanou příspěvek na mandát ve výši 900 tisíc korun ročně za každé získané poslanecké křeslo.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue