To je pouze něco málo z toho, co dokázal fenomén Tigera Woodse. Čtyřiadvacetiletého Američana, jehož exotický afro-thajský původ a nepředstavitelné výkony zpopularizovaly už tak oblíbený golf silou, jakou Elvis Presley rozšířil rokenrol. A z W oodse se stalo samostatné odvětví golfového průmyslu. Nejenže má vlastní internetovou adresu tigerwoods.com, že podle něho pojmenovali v T hajsku hamburger a že v Americe spoluvlastní síť All Star Cafe... W oods je na nejlepší cestě stát se prvním sportovcem, který vydělá přes miliardu dolarů. Ano, miliardu. »Kdyby chtěl, m ůže každý den uzavřít smlouvu na cokoli. S T igerem se vezou nemyslitelné částky peněz,« konstatuje jeho manažer Mark Steinberg z agentury IMG. »Může hrát ještě nějakých pětadvacet let. Peníze půjdou pořád nahoru. Ano, m yslím, že z něj bude miliardář.« Má víc než deset obřích reklamních kontraktů: propaguje golfové oblečení, míčky, hole, kreditní kartu, auto, hodinky, počítačové hry,a dokonce laserovou operaci očí. Loni ji podstoupil a po zákroku vyhrál šest turnajů za sebou. To se dobře prodává. Jeho první profesionální turnajovou odměnou bylo 2544 dolarů. Loni vytvořil W oods rekord všech dob,když za jedinou sezonu vydělal z turnajů 6 616 585 dolarů, víc než legendární Jack Nicklaus za celou kariéru. Letos za první tři měsíce to už bylo 2,5 milionu dolarů. Z pouhých šesti soutěží. Loni mu třikrát přibylo po milionu dolarů jenom za startovné na třech turnajích mimo USA - v Německu, Malajsii a v T hajsku. Z reklam měl W oods loni asi 50 milionů dolarů. V íc,69 milionů, inkasoval jen basketbalista Michael Jordan, přestože skončil s kariérou. Letos to má být opačně. »Peníze pro něho nikdy nebyly důležité,« tvrdí s oblibou otec Earl W oods, který dal synovi jméno T iger podle jednoho vietnamského vojáka a pak doma programově vychovával šampiona. T hajská matka mu odmalička šije bavlněné kryty na hole s tváří tygra. Firma T itleist z toho dnes udělala velkovýrobu. Kus prodává za třicet dolarů. V srpnový den roku 1996, kdy W oods zběhl ze Stanfordské univerzity a ohlásil přestup k profesionálům, s ním Nike uzavřela pětiletou smlouvu na čtyřicet milionů dolarů. Sklidila za to hodně kritiky,ale lidé z firm y jako Chris Zimmerman se dnes mohou jen smát. Zatímco při W oodsově nástupu měla Nike stěží golfovou divizi, dnes díky své perle úspěšně prodává oblečení, boty,rukavice i míčky. Mohla si dokonce dovolit přestat sponzorovat okruh menších turnajů, obdobu tenisových challengerů. »Síla T igerovy osobnosti je neskutečná,« říká Zimmerman. »Chceme s ním být až do konce jeho kariéry. V íme, že je to velká investice, ale on je výjimečný.« Smlouva, která měla platit do srpna 2001, se už nyní vylepšuje. Mluví se o částce 80-90 milionů dolarů na pět let, což by bylo dvakrát víc než u tenisty Andreho Agassiho. Sotva půl roku po podepsání staré smlouvy, při synově vítězství na Masters 1997, řekl Earl W oods bossovi Nike Philu Knightovi: »Peníze, cos nám dal, se ti tímhle už vrátily. To byly jen drobné.« Knight, vida šílenství kolem W oodse, mohl jen překývnout: »Já vím.« Otec W oods využil situace a přisadil si: »Tak na to pamatuj, až budeme dělat novou smlouvu.« Tiger sice dál hrává osmnáct jamek se svým golfovým přítelem a sousedem Markem O\264Mearou o desetidolarovku, ale něco už utratil. Matce koupil dům za milion v Kalifornii, najímá si soukromé letadlo, pořídil si Porsche Carrera, F ord Explorer, Mercedes SL500. Buicka dostane díky sponzorské smlouvě,kdy si vzpomene. Nejraději se stravuje u McDonalda a bez ochranky chodí do kina s přítelkyní, dvaadvacetiletou blondýnou Joannou Jagodou. »Nevyčnívám postavou jako Michael Jordan a pro lidi nejsem žádná nová tvář,« snaží se W oods vyvolat dojem obyčejnosti. Jenže on je všechno jen ne ordinérní. T řeba ta jeho televizní reklama. Vyvolává sice dojem, že je vytvořená na počítači, ale trik to není. T iger si pinká golfovým míčkem o hůl. Už to samo o sobě není snadné. Jenže on to udělá i za zády nebo s rukou pod nohou. Míček se devětačtyřicetkrát(!) odrazí od hole bez spadnutí, pak si ho W oods nadhodí a ze vzduchu odpálí do dálky. »Když jsme natáčeli, bylo to pro T igera stejně samozřejmé jako pro mě sníst snídani,« divil se režisér. Tahle reklama má ještě další pikantnost. W oods při ní použil míček Nike, přestože má smlouvu se značkou T itleist. Ta m u kvůli střetu zájmů zkrátila příjem na polovinu a přestala ho používat pro svou reklamu, ale i tak mu pořád platí dva miliony dolarů ročně. Jenom proto, aby nenosil na bagu jinou značku. Skoro každý golfista se dá koupit. U IMG si lze objednat kolo golfu s Markem O\264Mearou, vítězem dvou Majors, za 75 000 dolarů. Ale koupit si oodse? Takovou položku ani IMG nezná. Všechny T igerovy příjmy kontroluje otec. Dává mu prý »slušnou roční výplatu« a zbytek investuje prostřednictvím tří brokerských firem. T oto portfolio činí »přinejmenším 150 milionů dolarů«, jak tvrdí W oods starší. Na zvláštní konto uložil T igerovi osm milionů dolarů pro stavbu vysněného domu, na 5,5 akru honosné uzavřené komunity u Orlanda na Floridě. »Synu, máš jedinečnou příležitost, o jaké sní každý muž na světě: zařídit si dům, aniž by ti do toho zasahovala ženská ruka,« pravil Earl W oods, který sám vydělává knihou, v níž popsal, jak trénoval T igera. Až se W oods mlaší přestěhuje, jeho bývalý dům otec hodlá předělat na »národní historický památník«, podobný prý Nixonovu domu. W oodsovu otci se pokaždé nedařilo. Jednou chtěl, aby byznysman z Las V egas organizoval synův turnaj v tomto městě hazardu. Jenže se ukázalo, že onen výtečník, F rank Tutera, ztratil licenci na provozování kasina, protože dodával klienty ženě, která zajišťovala lehké dívky »na telefon«. Ale skandál se golfistovy aury nedotkl. W oods u publika dál láme rekordy. Když v televizi běžel zápas All Star výběrů basketbalové NBA, víc diváků přepnulo na W oodse při finálovém kole turnaje v Bay Hill. »Mým cílem je, aby golf vypadal stejně pestře a barevně jako celá Amerika,« zní W oodsovo krédo. »Doufám, že to tak jednou bude, až tady třeba už nebudu já.«
Eldrick Tiger Woods
Narozen 30. prosince 1975. V e dvou letech předváděl puttování v televizi CBS. V e třech zahrál na devíti jamkách 48 úderů. Jako jediný vyhrál třikrát za sebou mistrovství USA juniorů i amatérů. V šestnácti hrál první turnaj mezi profesionály. V devatenácti prošel jako jediný amatér cutem na Masters.V e dvaceti Nováček roku na US PGA Tour.Při svém prvním startu jako profesionál vyhrál Masters o 12 ran (ve věku 21 let, 3 měsíce a 14 dní nejmladší vítěz všech dob). P o 42 týdnech jako profesionál se stal nejmladší světovou jedničkou, je jí i dnes. V dubnu 1997 zahrál 59 ran při tréninkovém kole na domácím hřišti Islew orth Country Club.Loni vyhrál 11 turnajů včetně druhého grandslamu na PGA Championship.Celkem má 24 titulů.