"Nebudu sedět v žádném orgánu, nebudu vůbec mluvit s novináři, ani jim nedám interview," prohlásil Andrej Babiš na tiskové konferenci. Koupi mediální skupiny MAFRA, pod kterou spadá také deník MF DNES a portál iDNES.cz, oznámil ve středu (viz článek zde). "Já v žádném případě nebudu nikdy zasahovat do práce redaktorů v Mafře, ať si klidně píší, co chtějí," poznamenal.
Vydavatelská skupina MAFRA bude zařazena přímo pod mateřskou firmu Agrofert Holding. Přinášíme názor čtyř mediálních osobností na důsledky této transakce.
Miloš Čermák
Nikdo neudělal pro český mediální byznys a pro českou žurnalistiku tolik jako Němci. Přiblížili poměry v téhle branži normálnímu západnímu standardu. Neměli žádnou jinou agendu než vydělávat peníze, a to je podle mě ta nejlepší motivace.
Prodej Mafry považuju za mimořádně špatnou zprávu. Ne proto, že ji koupil Andrej Babiš, ale proto, že ji Němci prodali. Až někdo bude psát historii nezávislých českých médií, najde spousty pozitivních i negativních momentů. Ale k těm nejsmutnějším bude patřit den, kdy české žurnalistice přestali věřit němečtí účetní. (Miloš Čermák svůj názor zveřejnil na facebooku)
Karel Hvížďala
Je to nešťastné, zvláště na našem malém trhu. Dochází k prolomení bariéry mezi médii, byznysem a politikou. Kdyby Andrej Babiš hned po koupi vyhlásil etický kodex, který totálně oddělí redakce od majitele, pak to můžeme respektovat. Stejně to udělal pan Bakala. Nic takového se ale nestalo.
Kdyby se neudržel na uzdě a vydavatelství využíval i obsahově pro svou stranu, pak může ty noviny totálně zlikvidovat. Lidé všude v Evropě jsou na stranickou závislost či blízkost velice alergičtí. V okamžiku, kdy takto bude uzurpovaný hlavní deník, tak o to víc se zvýší snahy zpolitizovaných rad vyvíjet tlaky na veřejnoprávní média. Ty za této situace budou muset tvrdě hájit svou nezávislost.
Erik Best
Bude záležet na tom, proč Andrej Babiš vydavatelství kupuje a jak s ním naloží. Vzhledem k tomu, jak čím dál více podobní lidé kupují vydavatelství, stál by za úvahu vznik neziskového modelu. Podnik by byl v rukách nezávislé instituce, která hlídá svobodu pro mediální produkty. Něco podobného funguje v Německu nebo ve Spojených státech.
Petr Honzejk
Je to zpráva daleko přesahující hranice mediálního byznysu, napsal Petr Honzejk ve svém komentáři na iHNED.cz.
Neznamená to, že by Babiš měl mít v úmyslu prosazovat skrze silná média svou politickou formaci (i když na jeho bezplatném deníku 5plus2 je zřetelně vidět, kdo je majitelem). Nakonec by to mohlo být i kontraproduktivní. Kapitálem médií je důvěra veřejnosti a zakolísání se může rychle projevit v ekonomických výsledcích.
Bylo by proto předčasné říkat, že se rodí český Berlusconi, ale bude na místě obsah Babišových médií kriticky sledovat (stejně jako je na místě sledovat obsah Hospodářských novin, serveru IHNED a týdeníku Respekt vlastněných Zdeňkem Bakalou).