Zkrátka, že i když je změna na politické scéně po všech stránkách žádoucí, odehraje se na hřišti politických stran s jasně formulovaným programem a čitelnými lídry.
Teď jsme v situaci čtyři týdny před volbami a je jasné, že jejich výrazným hráčem bude hnutí ANO Andreje Babiše. Z červnové nuly v preferencích se dostalo na současných deset, v některých průzkumech i na více procent. Potřebujeme snad ještě větší důkaz o tom, že i letos bude rozhodující marketing a všudypřítomné billboardy? Jen už na nich není symbol dinosaurů, ale bojuje se tam proti "nemehlům" v čele státu. A zase to zabírá. Frustrace voličů z okoukaných politických elit je, zdá se, silnější než strach z neznámého.
Další komentáře najdete v dnešní MF DNES
MF DNES v počítači nebo v iPadu/iPhonu |
Že pod povrch Babišova ANO opravdu nevidíme, naznačila minulý týden rezignace středočeského lídra, podnikatele Tomáše Březiny; nejdřív velký Babišův úlovek, po pár týdnech náhlý odchod bez komentáře (více zde). Že by názorový nesoulad s lídrem, který celé hnutí financuje? Čí slovo je v takové chvíli silnější, netřeba pochybovat.
Kromě zřejmé dominance Andreje Babiše, s nímž ANO stojí i padá, je na jeho hnutí varovná ještě jedna věc: ideová neukotvenost. Slova jejich kandidáta Martina Stropnického, že návrhy zákonů budou posuzovat ne podle toho, jestli jsou zleva, nebo zprava, ale podle toho, zdali jsou "ve prospěch této země", považuju za jednu z největších politických frází.
Ve volbách v roce 2010 získaly rychlokvašené Věci veřejné jedenáct procent hlasů. Bylo to dost na to, aby při následném sestavování vlády sehrály klíčovou roli. Bez nich by ji Nečas dohromady nedal, s nimi ale, jak brzy zjistil, vládnout nešlo. Už kvůli jejich drolení a vzájemným bojům.
Co se stane ve volbách 2013? Babišovo ANO už od dubna (podle posledního průzkumu STEM) stáhlo zhruba čtyři procenta ČSSD, pět procent TOP 09 a jedno procento lidovcům. Dá se čekat, že možná vyluxuje i některé hlasy ODS. Výsledek? Do Sněmovny se dostanou dvě desítky babišovců, což bude výrazná síla pro povolební diskuse o tom, kdo s kým ano a s kým ne.
Mám však tušení, že heslo "nejsme jako politici" brzy pod vlivem okolností odhodí, čímž znechucení jejich voličů povyroste zase o něco výš.
(Babiš v červnu oznámil koupi společnosti MAFRA, do níž patří i server iDNES.cz. Vydavatelství ale zatím nepřevzal. - pozn. redakce)