Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kolmé stěny v tunelech jsou riziko, úpravy by ale byly drahé a náročné

  13:24aktualizováno  13:24
Následky úterní nehody ve švýcarském tunelu mohly být mnohem méně tragické, kdyby stěna nouzové odstavné plochy nebyla přímo kolmo proti směru jízdy. Shodují se na tom experti, které redakce oslovila. Stavitele ale nic nenutí, aby tunely budovali bezpečnější. Navíc, jakékoli změny už postavených tunelů jsou neúměrně drahé a technicky náročné.

Autobus narazil čelně do stěny nouzového parkoviště. | foto: Reuters

Zahraniční média i čtenáři v diskusích si po nehodě, při níž autobus plný belgických dětí havaroval ve švýcarském tunelu, často kladou otázku, proč odstavná nouzová plocha v tunelu končila kolmou stěnou. Právě do ní autobus narazil a nehodu nepřežilo 28 lidí, z toho 22 dětí (více o nehodě čtěte zde).

Fotogalerie

"I já se ptám, proč jsou odstavné plochy řešeny takto. Je to hrubá chyba a standardy by na tuto tvarovou podmínku měly pamatovat. V takřka všech evropských tunelech najdete únikové zóny, které mají podobně hloupý tvar," řekl iDNES.cz dopravní expert Petr Moos z pražské ČVUT. Normy pro tunely podle něj vyžadují, aby v dopravní cestě nebyly překážky. Nouzové stání je však už mimo jízdní pruh.

Nehoda autobusu

Přitom by podle Moose stačilo, aby před kolmou stěnou byl retardér nebo nějaká jiná zábrana, která by vůz směřující čelně proti zdi svedla stranou. Nebo aby zeď byla šikmá, ne kolmá. Náraz by pak nebyl zdaleka tak ničivý.

"Šikmá stěna není špatný nápad, následky té nehody by byly méně tragické," domnívá se i specialista na dopravní nehody Jindřich Šachl. Upozorňuje ale, že v obousměrném tunelu by taková stěna svedla vůz do protisměru.

Výklenky s kolmou stěnou se objevují i na českých dálnicích. "Situace v celé Evropě je obdobná. České normy jsou kompatibilní s evropskými, které byly od dob tunelových havárií v Alpách výrazně zpřísněny," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Správce dálnic však tvrdí, že české tunely jsou v porovnání se zahraničními bezpečné, protože jsou nové, a vyhovují proto nejnovějším směrnicím.

Problém? Peníze

Jakékoli bezpečnostní úpravy mnohdy desítky let starých tunelů naráží na zásadní problém: peníze. "Náklady na zřízení takové šikminy by byly obrovské. Výklenek se dodělává zvlášť a je narušením klenby tunelu. Je to staticky náročná věc," řekl šéf Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil. 

Nehoda belgického autobusu ve Švýcarsku. Ilustrační schéma

Nehoda belgického autobusu ve Švýcarsku. Ilustrační schéma

Podle něj je ale možné, že se v daném tunelu v budoucnu objeví třeba svodidlo. "Po jakékoli závažné nehodě se vždy vyhodnocuje, čím to bylo a zda se tomu nedalo zabránit. Je možné, že experti přijdou na to, že by se jinou úpravou výklenku to riziko snížilo," dodal Pospíšil. 

Na finanční stránku věci upozorňuje i znalec Ivo Drahotský. "Stávající tunely se dají v současnosti těžko nějak razantně měnit kvůli enormně vysokým nákladům," domnívá se. 

Přesto by podobné změny nejspíš pomohly zachránit lidské životy. "Z hlediska působení na posádku a na ty děti, cokoli jiného kromě přímého čelního střetu by mělo daleko menší následky," konstatuje Drahotský.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN půjdou společně. Vést Sněmovnu Fiala nechce

ODS. TOP 09, KDU-ČSL a hnutí STAN se dohodly na společném postupu při formování...

Čtyři strany ve Sněmovně - ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN - se domluvily na společném postupu při formování Sněmovny a...

Další z rubriky

Háčkovaná paráda zdobí ve Františkových Lázních stromy i Františka

Netradiční háčkovaná výzdoba v ulicích Františkových Lázní

Zajímavá tradice vzniká ve Františkových Lázních. Do slušivých háčkovaných oblečků tam odívají nejen symbol města,...

TEST: Stejná cesta, třikrát vyšší cena. Kdy se nevyplatí jezdit s Uberem?

Takto vypadá mobilní aplikace Uber, když si řidiče objedná zákazník. Na přijetí...

„Jezdím s Uberem, je levnější než taxi.“ Tak zní častý argument těch, kdo si oblíbili službu, která před čtyřmi lety...

Vyšetřování únosu Čechů v Libanonu je u konce. Policie případ odložila

Pětice Čechů unesených v Libanonu v červenci 2015.

Národní centrála proti organizovanému zločinu odložila vyšetřování případu pětice Čechů, kteří byli v roce 2015 uneseni...



Najdete na iDNES.cz