WWW; obal CD

WWW; obal CD | foto: Kavárna

Klepe se, třepe se, sype se zem - to když hrají WWW

  • 0
Zabal se do igelitu, postav před sebe akvárium naplněné vodou, skloň se k němu, ponoř do akvária hlavu, pak v něm otevři oči, rozhlížej se a přemýšlej. Nejspíš při tom dojde ke změně vědomí - minimálně po dobu ponoru, než se tělo neobejde bez dalšího nádechu nad hladinou. Z takovýchto ponorů pod hladinu běžného vědomí sestává album formace WWW Tanec sekyr.

Takže hlava vnořená do akvária, vyfocená jak na přední, tak na zadní straně obalu Tance sekyr, je velmi přesná a působí „obousměrně“: odpovídá charakteru a intenzitě nahrávky, vyvěrá z ní, ale také – bez násilí a polopatičnosti - naviguje, "navádí“ posluchače k formulování základního pocitu z díla.

Mimo kategorie

Před zhruba čtvrt rokem jsem tu psal o titulu Album Slováků Peťo Tázka a Karaoke Tundry. O desce, která přesahuje běžné představy o rapu a hip hopu jak v textech, tak hudebně. Šestadvacet fragmentů, "minutových románů“. Šestadvacet švihnutí bičem. Vykonavatel Peťo Tázok má iritující, poněkud "úchyláckou“ dikci, s níž prská své příběhy divných lidí v divném městě. Žádné "nabušené“ hiphoperské machrování.

Peťo tázok

O albu Peťo Tázka a Karaoke Tundry si přečtěte v článku Rapující anděl zkázy osloví možná právě ty, kteří hip hop jinak nemohou vystát.

Uskupení WWW se obdobně nachází mimo kategorie. Existuje od devadesátých let, kdy tu jako jedni z prvních ohmatávali možnosti rapu. Nastalo dlouhé spící období, až v roce 2006 vydali album Neurobeat, k němuž si cestu našli posluchači, kteří nechtějí nebo už nemohou být hiphoperskými ranaři, ale jsou si vědomi výpovědního potenciálu, který tento výraz v sobě nese.

O desce

WWW: Tanec sekyr.

CD, stopáž 52 minut minut, Vydala firma BiggBoss, distribuce Sony/BMG.

Letos nejprve vyšla coby součást 74. čísla časopisu Revolver Revue (RR) kompilace obsahující některé písně z Neurobeatu, dále skladby nikde nevydané a dvě novinky z letošního alba Tanec sekyr – to následovalo několik dní po publikaci RR 74, v níž byl připojen rozhovor s dvěma pilíři WWW – filmařem Ondřejem Anděrou a výtvarníkem Lubomírem Typltem, dále převážně Typltův obrazový doprovod a několik textů písní. Už samotné připojení CD nahrávky k "Revolverce“, která tuto praxi jinak nepěstuje, ukazuje na specifičnost pozice WWW, kteří si od nejednoho rychlonálepkáře už vysloužili nicneříkající přívlastek „hip hop pro intelektuály“. Být takzvaně pro intelektuály však není, a platí to obecně, ničeho známkou a zárukou; bývá to nálepka udělovaná buď z pohodlnosti, nebo dokonce z nenávisti vůči tomu, co "nezapadá“.

Kromě toho se hudba WWW vysmeká z jakýchkoliv úhledných a přehledných představ o stylu, aniž je jejich elektronické zvrstvování eklektické. Je to hudba složená ze zvuků braných "odevšad“, podobně jako třeba – když zůstaneme na domácí scéně – album Moniky Načevy Mimoid.

http://www; obal CD  http://www; obal CD 

Hřebíky neuhozené do hlavičky

Obdobně jako u Peťa Tázka, i u WWW je základním výrazovým posazením naléhavost výpovědi, plnost jednotlivých skladeb, nikoliv ležérnost nebo naopak napruženou alfa samců, kteří si to štrádují „po štrýtu“ s pocitem, že jim patří svět nebo že jim je mainstreamem společnosti nesnesitelně a nevídaně křivděno.

Andělova práce se slovem je výtečně rytmizovaná, posazení jeho hlasu se snad dá přiblížit výrazem "člověk v ohrožení“. Jedinou, zato ne vždy zrovna úplně malou potíž ve skladbách WWW cítím v tom, že ta naléhavost, ono raperské vykřikování, jsou někdy položeny do slov, která to celé – jsou-li s takovým nasazením valena do posluchače - trochu nechtěně shazují.

Proč totiž s existenciálním vypjetím vykřikovat: "Karamel je cukr/ co se už neuzdraví“ nebo "Všichni se smějí/ že se i kleště smály/ a hřebíky se smíchem až ohýbaly“? V takových okamžicích stačí posluchačskou optiku nepatrně pootočit a začnete si říkat: Ale no tak, pánové, není to příliš?! Peťo Tázok je úzkosťák, který v sobě otvírá jednu temnou komoru za druhou, ventilace jeho obsesí vám mohou lézt na nervy, ale na Albu nemá takovéhle okamžiky dramatické přepjatosti.

Nejspíš je to dáno odlišnou stavbou skladeb: Tázok je vypravěč, epik, který do textů vnáší osudy různých figur, zatímco Typlt (autor většiny textů) s Anděrou jsou "lyrici“, vrší abstraktní slova, zahušťují asociace, slova u nich trčí vedle sebe v jakýchsi statických obrazech zaplněných tělesy s mnoha ostrými úhly. A vyrapovat tyto "ostré úhly“ – zejména při sklonu WWW ke konstruktivní zvukové pompéznosti – občas není bez rizika křiku pro nic za nic. Ale to nemůže být překážkou k opakovanému a v podstatě obdivnému poslechu Tance sekyr.

http://www; obal CD  http://www; obal CD

odkazy

Více o WWW najdete zde:

www.biggboss.cz
www.myspace.com/neurobeat
www.youtube.com/neurobeatnik
www.bandzone.cz/wwwneurobeat
www.typlt.com
www.myspace.com/typlt
www.rozhlas.cz/radiowave/rwls/_zprava/589219



, Kavárna

Video