Smuteční procesí s rakví Kim Čong-ila bylo bezesporu jedním z nejlepších divadelních kusů, které tuhá diktatura na prknech stalinistického divadla jménem KLDR sehrála. Režisérům, kteří obratně šoupali zbídačenými Severokorejci jako kulisami, nakonec pomohlo i mocné oddělení cenzury a propagandy.
Velikášský pohled na kolonu, která právě doputovala na Kim Ir-senovo náměstí, měl být propagandistický majstrštyk státní tiskové agentury KCNA. Impozantní snímek okamžitě distribuovala velkým světovým agenturám jako Reuters nebo European Pressphoto Agency.
Líbivý pohled se tak v mžiku objevil například na titulní straně webu prestižního amerického deníku The New York Times. Jenže téměř totožnou fotografii focenou ze stejného místa nabídla i japonská agentura Kjódo a okamžitě putovala do servisu americké tiskové agentury AP.
Štáb zmizel za půl minuty a beton pokryl falešný sníh
Je na ní patrné, že stranou procesí stojí šestičlenný televizní štáb, který na snímku severokorejského fotografa schází. Odejít by nestihl, protože poloha kolony prozrazuje, že snímky jsou pořízené jen pár vteřin po sobě. Lincoln s rakví se za krátkou dobu stihl posunout jen o jednu svoji délku.
Pohřeb diktátoraAKTUÁLNĚ: Kim Čong-un je nejvyšší vůdce KLDR PROCESÍ: Trasu průvodu lemovaly miliony lidí MERCEDESY: Limuzíny dostali do KLDR překupníci |
V té chvíli přitom jel mnohem rychleji, než když vedle něj kráčeli pohlaváři včetně Kim Čong-una. I kdyby však tým stihl odejít, nezbyly po něm na severokorejském snímku ve sněhu žádné stopy. Podle Hanyho Farída, který za zabývá analýzou digitální fotografie, ve snímku někdo úřadoval programem na úpravu fotek.
"Nezměnilo se téměř nic, kromě místa, kde muži stáli," uvedl Faríd po analýze fotografie pro list The New York Times. Podle něj grafik vystřihl skupinku ze snímku a do oblasti naklonoval okolní sníh, aby zamaskoval místo, kde stáli. "To celé mohlo zabrat tak 30 sekund," podotkl.
Jenže horlivý grafik byl příliš rychlý a skupinku nechal zmizet lajdácky. "Beton pokryl sněhem," odhalil Faríd nesrovnalosti v porovnání s neupraveným snímkem. Přiblížení pak odhalí, že u křovíčka, kde stál jeden člen štábu, jsou obrysy rozmazané, což jasně dokazuje digitální manipulaci.
Grafika vedl zřejmě jen totalitní perfekcionismus
Agentura European Pressphoto Agency se za distribuci zfalšovaného snímku svým klientům omluvila a Reuters přes něj ve svém servisu napsal výhrůžné Picture Kill. Otázkou ale zůstává, proč v KLDR fotografii upravovali. Odstranění siluet šesti figur snímek nijak zvlášť nepozměnilo. Naskýtá se proto pouze banální vysvětlení.
Ruku grafika, který celou svojí kariéru strávil mezi zdmi ministerstva propagandy, mohl vést prostý pocit, že při pohřbu milovaného vůdce musí být špalíry truchlících vyrovnané v šiku. Vymazáním vyčnívající skupinky prospěl totalitní estetice neposkvrněných křivek a opět trochu nabalzamoval vůdce národa.