Klaus: Kampaň o EU je provokace

  • 919
Prezident Václav Klaus odsoudil reklamní kampaň, která láká Čechy ke vstupu do Evropské unie. Televizní šoty označil za "cílenou provokaci", která může lidi od hlasování v referendu spíše odradit. Podobný názor mají ovšem i jiní politici, například místopředseda Senátu Jan Ruml.

Místo povrchní reklamy by se podle Klause měla vést o vstupu vážná diskuse. "Jsem velmi proti tomu, abychom si vstup do unie trivializovali, abychom si mysleli, že je to téměř nevýznamná událost, a abychom ji bagatelizovali takovými reklamami, jaké občas vidíme v našich televizích," řekl v úterý Klaus během své návštěvy Pardubic. "Nevím, jak by někdo mohl brát reklamu tohoto typu vážně," řekl.

Do referenda o vstupu do EU přitom zbývají už jen dva a půl týdne a debata o výhodách či nevýhodách podle Klause začala příliš pozdě.

Nedostatek informací vadí i Janu Rumlovi. "Informační centra, která by dokázala vyprodukovat kvalifikované odpovědi na četné dotazy obyvatelstva, by byla účinnější než nějaké přiblblé billboardy, když to řeknu lapidárně," řekl Ruml.

Vláda přitom vyčlenila na kampaň před vstupem do unie 200 milionů korun. Podle průzkumu agentury STEM zaznamenaly kampaň dvě třetiny obyvatel, téměř polovina z nich ji považuje za zdařilou, třetina ji naopak kritizuje.

Podle šéfredaktora odborného časopisu Marketing & Media Daniela Köppla je první fáze kampaně, zaměřená na image Evropské unie, v pořádku. "Větší význam přikládám druhé fázi - přesvědčovací."

Ta podle něj nebude spočívat v tom, aby lidé hlasovali pro či proti, neboť v tom již má většina lidí jasno. Bude je po zkušenostech s jinými referendy potřeba přesvědčit o tom, aby vůbec přišli do volebních místností.

"Jediné, co bych současné kampani vytkl, je, že jí chybí nadsázka a humor," řekl Köppl. "Umím si představit, že by do unie lákalo třeba heslo "Konečně budeme mít moře!"

Jana Adamcová, která má na starosti vládní kampaň před referendem, nechtěla výroky prezidenta komentovat.

Podle ní však Klaus zřejmě shrnul všechny reklamy na EU, které jsou v televizích. "Málokdo rozlišuje, která část je naše, České televize či Novy," řekla Adamcová. Podle odhadů odborníků však může nevydařená kampaň přispět k menší účasti lidí v červnovém referendu o vstupu do EU.


Video