Most Sigiri přes sedmou nejdelší keňskou řeku Nzoiu, který staví firma China Overseas Engineering Group na západu země nedaleko Viktoriina jezera, se zřítil 26. června.
Jerome Xzue Hua, vedoucí čínských zámořských staveb této společnosti, řekl serveru Dialy Nation, že firma nechápe, proč se most zhroutil, a že nevylučuje sabotáž.
Při pádu mostu, který měl být dokončený v průběhu července, se podle serveru Shangaiist zranilo 28 lidí. Keňský web Capital News uvádí 27 zraněných, čínská firma podle něj zraněné dělníky odškodní.
Neštěstí se stalo jen jedenáct dní poté, co stavbu navštívil prezident. Při té příležitosti přislíbil, že most pomůže rozvoji regionu. Na svém twitterovém účtu se Kenyatta vyjádřil ke stavbě hned několikrát. „Most v Sigiri výrazně sníží počet úmrtí a usnadní obyvatelům přístup na trhy, do škol a do nemocnic,“ uvedl například.
Čína má v Keni stavět projekty za desítky miliard dolarů
Prezident se zavázal postavit nový most přes Nzoiu poté, co v roce 2014 zemřelo přibližně tucet lidí, kteří se ji snažili přeplout na lodi.
Rozvoj infrastruktury je jedním ze stěžejních prezidentových témat před volbami, které se konají 8. srpna. Kenyatta se v nich střetne s opozičním kandidátem Railem Odingo, který ze zřícení mostu obviňuje vládu. Kabinet se podle něj snažil projekt příliš uspíšit.
Nové projekty keňské infrastruktury ve většině případů financují a projektují čínské firmy. Jednou z největších investic je výstavba železnice spojující hlavní město Nairobi s přístavem Mombasa, která podle CNN zatím stála 3,8 miliardy dolarů.
V plánu je připojit k železnici další města v Keni a jiných východoafrických státech. Cenu staveb v Keni zvyšuje především její složitý reliéf. Železnice stojí v přepočtu na kilometr dvakrát více než například trať spojující etiopskou metropoli Addis Abebu s džibutským hlavním městem Džíbútí.
Peking je hlavním investičním partnerem Keni, otázkou však je, zda země bude chtít po pádu mostu uskutečnit další čínské záměry. V rámci projektu Keňa 2030 jsou v plánu stavby za 50 miliard dolarů. Počítá se s ropovodem z Keni do Ugandy, opravami nádraží v Mombase a Nairobi, novými silnicemi, letišti a nákupními a kancelářskými centry.