Úřady vyrazily po penězích za prodej Škody Transportation. Nejprve se zdálo, že plzeňskou firmu Škoda Transportation získá za částku až čtyřicet miliard korun čínská společnost CRRC, která ji chtěla využít jako svou vstupní bránu na evropský trh.
O několik měsíců později byl těsně před nákupem společnosti majitel fotbalové Sparty miliardář Daniel Křetínský se svým kolosem EPH. A nakonec ji získala skupina nejbohatšího Čecha Petra Kellnera PPF. Tím však kotrmelce kolem jednoho z největších tuzemských obchodů poslední doby neskončily.
Jak zjistila MF DNES, část peněz, které PPF za Škodu zaplatila (šlo o více než osm miliard, mnohonásobně méně, než měla podle původních spekulací zaplatit čínská CRRC), putovala na konta konečných příjemců poněkud déle, než je zvykem. Důvodem bylo, že se do celé transakce na jaře loňského roku vložil Finanční analytický úřad (FAÚ).
Za akcionáři
Poté, co PPF poslala peníze kyperské společnosti CEIL, která byla stoprocentním vlastníkem plzeňské společnosti, se peníze měly „rozdělit“ a zamířit dál. CEIL je totiž sama ovládána prostřednictvím sítě více než desítky dalších firem.
Podle informací redakce směřovala část peněz na offshorová konta. A v té chvíli FAÚ část převodů v hodnotě kolem tří miliard korun zablokoval a podal na transakci trestní oznámení. „Nešlo o nákup podniku jako takový, v tom nikdo nelegální aktivitu pochopitelně nevidí, ale o přesuny peněz za prodej v dalších krocích, kdy bylo poměrně přesně zmapováno, na jaká konta zamíří,“ uvedl informovaný zdroj MF DNES. Jinými slovy si analytici počkali, kam se peníze za podnik „rozletí“.
Zmrazení peněz trvalo jen pár dní. Policie se totiž nerozhodla je zajistit natrvalo. Přesný důvod není známý. Transakce tak proběhly a úřady se jimi zabývají zpětně.
Kam tečou peníze
Podobně analytici zmrazili před lety převod více než čtyř miliard za Sokolovskou uhelnou společnost směrem k miliardáři Pavlu Tykačovi. Také tehdy policie nechala převod proběhnout a také tehdy analytici z FAÚ dokázali zmapovat konta, na která peníze přitečou.
Zlaté vejce z Plzně
|
Dlouho bylo tajemstvím, komu plzeňský strojírenský podnik ve skutečnosti patří. Do podzimu 2017 akcie Škodovky držel mimo jiné plzeňský hejtman Josef Bernard (ČSSD) nebo podnikatelé Marek Čmejla a Jiří Diviš odsouzení ve Švýcarsku v kauze Mostecké uhelné společnosti.
Roky se navíc nahlas spekulovalo o tom, že akcie firmy tajně drží i někdejší šéf ČEZ Martin Roman. Ten to však vždy odmítal. Právě proto zřejmě FAÚ po transakci vyrazil. Příkazy k bankovním převodům mohly dát konečně odpověď na otázku, kdo plzeňskou Škodu doopravdy ovládal.
Zásah cifršpionů navíc přišel v době, kdy se o plzeňskou firmu – respektive o její někdejší obchodní vztahy před příchodem nového majitele – zajímá celní správa. Ta kvůli podezření na daňové úniky z roku 2014 provedla dvě série razií – vloni na podzim v sídle Škodovky a letos na jaře mimo jiné u byznysmena Antonína Charouze.
Celníky zajímají i miliardové dividendy, jež plzeňský podnik vyplácel svým akcionářům. Za roky 2010 až 2013 šlo o víc než 16 miliard korun.
Škoda Transportaion dodává vlaky pro České dráhy, ale i do Německa: