Ukázka z pátého dílu Bažináče

Ukázka z pátého dílu Bažináče | foto: BB/art

Když se tvor z bažin kříží s uměním, musí za tím být neskutečný Alan Moore

  • 1
„Co uděláš kytce, když ji chceš vyvést z míry?“ Tímto zvláštním vtipem postava zvaná Constantin vystihla v novém komiksovém svazku o Bažináčovi základní myšlenku pátého dílu této série, Ten nese podtitul V prach se obrátíš. Těžko říct, jak to tvůrce Alan Moore dělá, ale „pětka“ se od předešlých dílů opět - a nikoliv nepodstatně - liší.

V předešlé knize Bažináč odvrátil nadvládu temnoty nad světem. Teď se vrací domů k manželce Abby. Jenže Abby na něj nečeká; zmizela. Byla nucena utéci do Gothamu před obviněním ze zoofilie. Stačilo k tomu několik fotek zveřejněných v novinách – byla na nich v objetí milovaného elementála. Bažináč se rozzuří, vydá se skrz USA svoji Abby hledat. A přísahá pomstu každému, kdo se postaví mezi něj a jeho ženu.

Apokalypsa naruby v Batmanově Gothamu

Kniha Bažináč: V prach se obrátíš se poněkud odklání od klasického hororového schématu Mooreovy série. Mnohem snáze lze děj zařadit do škatulky trochu modifikovaného apokalyptického příběhu s hlavní vztahovou linií. Apokalypsa je tu však poněkud na hlavu postavená. Bažináč přináší zkázu Gothamu ve směru, nad nímž by plesalo srdce nejednoho ekologa. Během chvíle mění šedivé industriální město v zelenou džungli. Z toho není nadšena vládnoucí elita, zato mezi obyvateli se brzy spontánně vytvoří skupina Bažináčových stoupenců.

Ukázka z pátého dílu Bažináče

Žena Abby výrazně ovlivňuje celou zápletku. Kvůli jejímu zoufalému volání se hlavní hrdina vzdává pracně nabytých zásad a zkušeností, byť tuší, že ho takové jednání může přivést do záhuby. Abby zůstává pasivní obětí čekající na vysvobození a bezradně volající o pomoc. Alan Moore ovšem není v komiksové naraci žádným začátečníkem a neuznává genderové klišé. Proto přichází epizoda, v níž nabízí Abby příležitost, aby se projevila jako silná a samostatní žena - díky své odvaze a inteligenci se jí podaří zachránit dávnou známou Liz Treymanovou před jejím psychicky labilním přítelem.

Další návštěva superhrdinů

O knize

Alan Moore Bažináč – V prach se obrátíš

Přeložil Viktor Janiš. Nakladatelství BB/art, Praha 2013, 160 stran, doporučená cena 499 korun.

Obálka pátého dílu Bažináče

Stejně jako předchozí díl, i ten nejnovější evokuje náladu Gaimanova Sandmana. Tentokrát lze vysledovat podobné znaky přímo s konkrétní knihou, s nejnovější Tryznou. Kromě tématu pomíjivosti a smrti se čtenář navíc setkává i s postavami cizích komiksových vesmírů. U Bažináče jde zejména o Batmana, který se mu postaví jako protivník v boji, přesto mocného elementála nepřestává uctívat. Škoda, že Moore nepřistoupil na odvážnější hru a neudělal z obou hrdinů smrtelné nepřátele, čtenář by pak byl nucen čelit neobyčejnému dilematu - na čí stranu se v rámci děje přikloní, neboť by nastala patová situace dobra stojícího proti dobru. Kromě Batmana se v rámci příběhu mihne i geniální Lex Luthor – úhlavní nepřítel Supermana, který ze stínu Gothamské vlády zaviní Bažináčovu zkázu. Ačkoliv v předchozím díle Mooreovy série superhrdinové působili spíše rušivě, tentokrát fungují dobře. Návštěvy mezi jednotlivými univerzy osvěžují děj.

Zajímavé kontrasty nabízí Moore i v rovině vypravování. Zvládne vystřídat hned několik značně odlišných přístupů. Zatímco pátý díl zahajuje poměrně souvislý příběh plynule navazující na předchozí dění, autor se následně vrací k charakteru epizod, které spojují jen postavy. A ta vůbec nejzajímavější podívaná čeká na čtenáře až na konci páté knihy, kde Moore přechází k téměř básnickému stylu plnému poetiky.

Ukázka z pátého dílu Bažináče

Surrealismus z bažin

Podobně různorodé je, jak je u Bažináče dobrým zvykem, i grafické zpracování. Většiny kapitol se ujala dvojice Rick Veitch a Alfredo Alcala, u některých se objevilo i jméno Johna Totlebena. Styl kresby sladěný a vynalézavý. Dynamický střih doplňuje kreativní práce s panely. Ty obrůstají zelenými výhonky, zařezávají se do sebe navzájem, přebírají podobu fotografického hledáčku nebo se převtělují do bublin symbolizujících unikající vědomí. Kreslíři v Bažináčovi zas a znovu dokazují, že lze vyjádřit náladu a atmosféru i skrz jednoduché orámování obrazu. A na samém konci díla skvěle spolupracující tvůrci naservírují kapitolu ze zcela odlišného světa.

V knize Bažináč: V prach se obrátíš Alan Moore opět dokázal, že když na to máte, lze i z triviální dějové linie stvořit něco výjimečného. Po nadpřirozené čtvrté knize se vrací do „obyčejného“ lidského světa s „banálními“ problémy, které však mohou během okamžiku zničit i takovou bytost, jakou je Bažináč.

O tvůrci

Alan Moore

Jeden z největších scenáristických revolucionářů v oblasti komiksu se narodil 18. listopadu 1953 v anglickém Northamptonu. Na konci sedmdesátých let začal psát pro britské undergroundové časopisy, kde publikoval komiksy 2000AD a Warrior. Navázal spolupráci s americkým DC Comics, které spolu se značkou Marvel náleží k největším a nejstarším vydavatelům komiksů; spolupracoval na dílech jako Batman nebo Superman. Širší respekt si vydobyl komiksem V jako Vendeta (V for Vendetta, 1982–1985). Roku 1986 přivedl na svět monumentální Strážce. Ti dodnes představují základní kámen moderních superhrdinských příběhů, respektive dekonstrukci tradičního superhrdinského komiksového žánru. Komiksem Z pekla (From Hell, 1991–1996) Moore pro mnohé dokázal, že vrcholy komiksové tvorby snesou srovnání s náročnou literaturou.

Postavu Bažináče (Swamp Thing) Moore převzal po Leinu Weinovi a Bernim Wrightsonovi, kteří bytost z bažin stvořili. Po vstupu Moorea se z tuctové série stal přemýšlivý horor s propracovanými postavami a Swamp Thing získal místo mezi legendárními komiksy.

Z rozsáhlé autorovy bibliografie jmenujme ještě Ligu výjimečných, Top 10, seriál Prométhea, miniseriál Smax či komiks Ztracené dívky, v němž tři hrdinky dětských viktoriánských románů – Alenka, Dorotka a Wendy – mimoděk řeší otázku, do jaké míry může být pornografie uměním, pokud vůbec.

Komiksový tvůrce Alan Moore


Nejlepší videa na Revue