Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Zkoušky pod kamerou i psychotesty propadlíků. Získat řidičák bude těžší

  • 276
Ministerstvo dopravy dokončuje nový zákon o autoškolách. Do vlády jej předloží o prázdninách. Návrh počítá i s povinnými návštěvami dopravního psychologa. Musel by za ním každý uchazeč o řidičský průkaz, který by třikrát propadl u testu nebo při závěrečné jízdě s komisařem. Získat řidičský průkaz ztíží i další řada opatření.

"Pokud uchazeč třikrát po sobě neprojde u zkoušek, bude vyslán na dopravně psychologické vyšetření. To ukáže, z jakého důvodu je nezvládl," řekl iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Testy budou obdobné jako ty, které už dnes dělají profesionální nebo vybodovaní řidiči. Vyšetření trvá zhruba tři hodiny a odborník při něm testuje reakce v zátěžových situacích, pozornost, logiku uvažování či emoční labilitu. Jeho cena se pohybuje kolem 2 500 korun.

Pokud výsledky vyšetření nedopadnou dobře, nový zákon odborníkům umožní žákovi zakázat další pokusy o zkoušku. "Sezná-li psycholog, že uchazeč není dostatečně vyzrálý, bude moci doporučit další zkoušku třeba za pět let," popsal princip Novák. Podle dopravního psychologa Martina Kořána nebude možné, aby odborník při jednom vyšetření uchazeči vystavil doživotní zákaz na dokončení autoškoly.

Psycholog: Výsledky musí být přístupné, jinak hrozí podvody

Kořán i zástupce autoškol míní, že opatření v podobě povinné návštěvy psychologa má smysl. "Vyloučí se jím lidé, kteří se řidičského oprávnění domohli takovou cestou, že pokud někde neuspěli třikrát, šli jinam, kde si připlatili, a řidičák získali bez ohledu na to, co umí. A to je tragédie," řekl iDNES.cz Kořán.

Lidé, kteří by nikdy neměli řídit

Podle dopravních psychologů se tři až pět procent obyvatel nikdy nenaučí skutečně ovládat automobil. "Jsou to lidé absolutně netechničtí, kteří představují určité riziko v provozu," upozorňuje psycholog Martin Kořán, který pracuje v pražské Nemocnici Na Homolce. "Otázky se samozřejmě dají nadrilovat a mechanicky zodpovědět, ale to neznamená, že je každý člověk schopen je logicky aplikovat v terénu," dodal Kořán.

"V současné době často žáci zkouší, jestli tu zkoušku, jak se říká, dají, a mohou ji přitom opakovat třeba každý týden. Rozhovor s dopravním psychologem by měl působit na jejich zodpovědnější přípravu," souhlasí s nápadem předseda Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný.

Kořán ale upozorňuje, že povinné testy pro žáky musí ještě doplnit registr, v němž budou přístupné výsledky vyšetření psychologům i autoškolám. Byl by to podle něj způsob, jak zabránit tomu, aby žáci mohli psychology obcházet podobně jako autoškoly.

Návrh na povinné testování neúspěšných uchazečů o řidičský průkaz je součástí nového zákona o autoškolách. Ten nyní prochází připomínkovým řízením. Podle jeho autorů to bude největší změna v oblasti vydávání řidičských průkazů za posledních dvacet let.

Komisaři budou více hlídaní, část z nich skončí

Uchazeče o řidičské oprávnění čeká s novým zákonem i jiná podoba zkoušky. Test z teorie pod dohledem komisaře se už nebude psát v závěru kurzu, ale nově zhruba v jeho polovině. Poté, kdy se žák naučí teorii a základy ovládání vozidla. Teprve po úspěšném zvládnutí testu z teorie bude moci žák s instruktorem poprvé vyrazit do silničního provozu. Na závěr jej čeká zkouška jízdy zručnosti a jízdy v silničním provozu. Obě zkoušky nově doplní test vnímání, který by měl odhalit, nakolik se budoucí řidič dokáže vyrovnat s nenadálými nástrahami provozu.

Aby se zamezilo podvodům při testování, navrhuje ministerstvo, aby žáci testy psali prostřednictvím internetu on-line a za přítomnosti kamer. Ty budou také ve vozech při závěrečné jízdě, stejně jako navigace GPS. Autoškoly se tak budou muset dovybavit. Ministerstvo nyní zvažuje, že by jim finančně přispělo.

Podvody s řidičáky

Ministerstvo dopravy chce novým zákonem zkvalitnit přípravu pro budoucí řidiče a pustit za volant jen ty, kteří něco skutečně umí. Zároveň si od něj slibuje zamezení podobným kauzám, které otřásly Prahou nebo západem Čech.

Na Karlovarsku policie zasahovala kvůli podvodům s řidičskými průkazy letos už dvakrát (více o zátahu na nepoctivce čtěte zde). V Praze kriminalisté stíhají sedm učitelů autoškol pro trestný čin podplacení a 17 zkušebních komisařů pro trestné činy přijetí úplatku a zneužití pravomoci úřední osoby (více o korupci v Praze čtěte zde).

Podle Horázného je sledování průběhu zkoušek správné, protože pomůže i při reklamacích ze strany žáků. Vybavení by ovšem neměly kupovat autoškoly. "Monitoring zkoušek je problém toho, kdo zkouší," domnívá se Horázný.

V zákoně mimo jiné stojí, že nynějších 500 zkušebních komisařů automaticky přejde pod novou organizaci. Ta bude fungovat buď přímo pod ministerstvem, nebo samostatně. Bude ale podléhat kontrole ze strany ministerstva. "Budou muset procházet každoročním školením a budou podrobováni i praktickým testům, aby se neukázalo, že někdo dělá třeba zkušebního komisaře na motorku a přitom na ni nesedne," dodává Novák.

Autoři zákona už dříve vyčíslili náklady na vznik nového úřadu na 700 milionů korun. A ministerstvo přiznává, že nová pravidla vyřadí některé zkušební komisaře ze hry. Nedostatek jich podle Nováka v Česku nehrozí.

Zbudou jen kvalitní autoškoly, kurzy ale zdraží

Zásadní změny přinese zákon pro autoškoly, kterých je podle ministerstva nyní v Česku 3 300. "V novém systému nebudou mít ty nekvalitní místo," upozorňuje Novák. Autoškoly nově budou mít povinnost žáka za volantem seznámit například s kruhovými objezdy, dálnicí nebo dopravními semafory. Žák bude muset odjet minimálně 20 hodin, další jízdy si budou žáci přikupovat podle vlastních potřeb. Na silnicích tak mohou být i dvojnásobek povinného času.

Ministerstvo dopravy předpokládá, že zpřísnění pravidel prodraží autoškolu žákům zhruba o pětinu, řekl iDNES.cz Novák. Například kurz v hodnotě 7 500 korun by v základu vyšel o 1 500 korun dráž.

Původně ministerstvo předpokládalo, že nový zákon začne platit v polovině příštího roku. Nyní je s termínem opatrnější. "Nejpozději se tak stane v roce 2014," uvedl k platnosti mluvčí ministerstva dopravy. "Tím, že jde o skutečně velký zásah do činnosti autoškol, předpokládáme k zákonu zejména ve Sněmovně ještě velkou diskusi," vysvětluje důvod opatrnosti Novák.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video