„Při prvotním ohledání policisté zjistili, že ani jeden z pasažérů nebyl připoután bezpečnostním pásem,“ doplnila Neubauerová. Nepřipoutání se patří k nejčastějším přestupkům. Velká policejní razie z minulého týdne ukázala, že nepřipoutaný jezdí každý dvacátý řidič.
Připoutat se bezpečnostním pásem, když nastoupíte do auta, je stejně běžné jako zhasnout, když odcházíte z bytu. „Zacvaknout“ pás trvá dvě vteřiny a při nárazu to řidiči pravděpodobně zachrání život. Přesto se Češi nepoutají a riskují. Minulý týden to potvrdila akce, při které policie zkontrolovala téměř 24 tisíc aut.
„Během akce policisté zjistili, že řidiči nebyli za jízdy připoutáni bezpečnostním pásem celkem v 1 260 případech,“ vypočítává Hana Rubášová z odboru tisku a prevence Policejního prezidia ČR. Z porovnání s celkovými čísly vyplývá, že nepřipoutaný byl každý dvacátý.
Jedním z míst, kde kontrola minulé pondělí probíhala, byla obec Kly nedaleko středočeského Mělníka.
Nepřipoutal se ani autobusák
Vybráno bylo místo u malého tržiště, a to kvůli výhledu na rovný úsek rušné silnice ve směru na Prahu. Policie ke kontrole používá speciální dalekohled s fotoaparátem, který umožňuje nepřipoutaného hříšníka rovnou zdokumentovat.
Co se stane když...● Zatímco vůz po nárazu již stojí, tělo pokračuje dále stejnou rychlostí. Naráží do skla, volantu a palubní desky. ● Následkem nárazu na tyto předměty dojde k poranění obličeje, kostí lebky a mozku. Volant mezitím devastuje žebra, plíce a srdce. Eventuálně síla nárazu odtrhne některou z velkých cév. Kromě toho náraz způsobí roztržení jater, sleziny, závěsu střev. ● Při nárazu hlavou na čelní sklo nebo volant v padesátikilometrové rychlosti bez zapnutých pásů je hlava vystavena stejnému nárazu jako při pádu ze třetího poschodí. ● V případě čelního nárazu je účinnost pásu 43 %, v případě bočního nárazu 39 %, při střetu zezadu je účinnost 49 % a při převrácení vozu je účinnost pásů 77 %. ● Pokud spolujezdec na zadním sedadle není připoután, může smrtelně zranit cestující před sebou. ● Podmínkou správné funkce bezpečnostních pásů je vždy jejich správné použití. Proto je potřeba dávat pozor na to, aby pás byl upevněn přes rameno a hruď. |
„Mimo město je nepřipoutaný každý desátý. Ve městě je situace ještě horší, tam se poutá jen málokdo,“ hodnotili své zkušenosti policisté přímo na místě kontroly, které byla MF DNES přítomna.
Čísla BESIP jsou o něco smířlivější, ale i tak závažná. Podle nich zhruba 90 procent řidičů používá pásy mimo obec a o něco méně v obci. Ještě víc než řidiči však riskují spolujezdci, především ti na zadních sedadlech. „Svým nepřipoutáním ohrožují nejen sebe, ale především ostatní cestující,“ varuje BESIP.
Jako první zastavili policisté v Klech bílou dodávku a nepřipoutaného řidiče rovnou pokutovali, po chvíli dalšího. Dalším nepřipoutaným byl řidič příměstského autobusu. „Řidiči MHD se ve městě poutat nemusí, ale mimo město ano,“ vysvětluje policista. Proč se řidič obsazeného linkové spoje do hlavního města nepřipoutal, policistům nevysvětlil. Odjel s pokutou.
Kromě pásů kontrolovali policisté i další přestupky. Postupně se rychlost kolem jedoucích vozů zpomalila, všichni řidiči byli najednou připoutaní a nikdo netelefonoval. Naopak, z policistů a jejich techniky se stala atrakce.
„Čeští řidiči jsou solidární, problikávají se a tak se varují. Ti, co přijíždějí, moc dobře vědí, že tu jsme, a tak tomu přizpůsobí své chování,“ vysvětlil jeden z policistů.
Jako jeden z hlavních důvodů, proč se řidiči nepoutají, policisté uvádějí pohodlnost. Při silničních kontrolách pak slýchávají neustále obdobné výmluvy od prostého „zapomněl jsem“, „mne pásy škrtí“ až po argumentování „lidmi uvězněnými v zaseknutých pásech“ při nehodě. Oblíbená je také hláška: „Já jezdím opatrně a nikdy jsem nehavaroval“.
Fyzikální zákony jsou však neúprosné. Setrvačnost těla je daleko větší než síla paží, kterými bychom se snažili vzepřít o volant.
Policie uspořádala razii na nepřipoutané řidiče. Každý dvacátý zkontrolovaný neměl pás. „Já jezdím opatrně,“ zněla jedna z častých výmluv. |
„I když pojedete sebebezpečněji, nevíte koho potkáte, kdo do vás narazí,“ říká mluvčí mělnické policie Markéta Johnová.
Jízda bez pásů je přestupkem za tři body. V Mělníku zaznamenali dokonce i jeden kuriózní případ. „Na pásech se vybodovala“ i jedna řidička. O řidičák přišla mimo jiné proto, že několikrát nebyla připoutaná.
Podle BESIP jsou bezpečnostní pásy nejúčinnější do rychlosti 50 kilometrů za hodinu. Nepřipoutaní řidiči pak umírají 14krát častěji než ti připoutaní. Nepřipoutaní pasažéři na předních sedadlech umírají šestkrát častěji a nepřipoutaní pasažéři vzadu umírají čtyřikrát častěji než ti připoutaní. A často nepomáhá ani otravné pípání, které auto vydává, když někdo v autě není připoutaný.
Dle policistů často nejsou motoristé líní nechat si od známého automechanika pípání vymontovat. Další trik, je prý oblíbený mezi pošťáky nebo kurýry. Prostě si nechají pás stále zapnutý a buď si na něj sednou, nebo ho obtočí zezadu kolem sedadla. Loňskou statistiku dopravních nehod poznamenalo jedno alarmující a svým způsobem i dost neuvěřitelné číslo – 28 procent řidičů a 21 procent spolujezdců, kteří loni zemřeli při nehodách, jelo nepřipoutáno.
„Stále mě překvapuje, jak vysoký podíl na tragických nehodách mají nepřipoutaní lidé,“ popisuje ředitel služby dopravní policie generál Tomáš Lerch. „Nemyslíš, zaplatíš,“ dodává Lerch s odkazem na známé preventivní video.
Pásy chrání už 60 let
Přitom bezpečnostní pásy se do aut montují už šedesát let. V roce 1959 dodalo Volvo první automobil na světě standardně vybavený tříbodovými bezpečnostními pásy.
Ze statistiky vyplývá, že nepřipoutání se nebo jízda bez helmy (na motorce) tvoří 16 procent ze všech bodovaných přestupků za rok 2018.
Jen pro zajímavost, je to druhé místo mezi všemi přestupky. Více bylo jen drobných překročení rychlosti. Celkem loni policie přistihla celkem přes 66 tisíc nepřipoutaných, průměrně 182 denně.
Nepřipoutaný cestující je při nehodě velkým nebezpečím pro zbytek posádky: