"Zlepšení kvality taxislužby je zatím jen mírné. Intenzivní kontroly řidičů je alespoň nutí k větší opatrnosti a nedovolí si už tolik, co dříve. Na druhou stranu je ale pravda, že zdokonalili i vzájemné dorozumívání mezi sebou. Naše kontrolory se snaží rozpoznat a navzájem se před nimi varují," říká ředitel magistrátu Zdeněk Zajíček.
On sám však považuje za nejdůležitější, že se změnila atmosféra v taxislužbě. "Většina jejích řidičů chce do ní vnést pořádek a podporuje naše opatření," tvrdí Zajíček.
Není to tak úplně pravda. Například Pavel Pavlát, předseda Cechu taxi Praha, míní, že je sice dobře, že magistrátní úředníci konečně začali uplatňovat zákony na nepoctivé taxikáře, a třeba zveřejňování jejich jmen na internetu velmi vítá, ale to je asi tak všechno. Jinak si podle něj magistrát prosazuje, co chce, a názory taxikářů ho příliš nezajímají.
"Například chystaný pronájem štaflů losem vybraným taxikářům nebo firmám je určitě chybný krok. Zvýhodní to část řidičů vůči ostatním. Navíc může docházet k fyzickým útokům ze strany těch, kteří nyní štafly zejména ve středu města nelegálně okupují," uvedl Pavel Pavlát s tím, že cech už podal podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. "Pronájmem štaflů poruší magistrát rovné podmínky pro podnikatele v této oblasti," upozornil.
Opatření pro zkvalitnění taxislužby |
* přijatá od dubna do dnešního dne: * chystaná do konce roku: |
Pronájem štaflů má navázat na opatření, které magistrát ve spolupráci s městskou policií zavedl na počátku června. Asi desetičlenný tým strážníků permanentně kontroluje štafly zejména na Staroměstském, Václavském a Mariánském náměstí.
Na pokutách od taxikářů, kteří je nelegálně okupují nebo i na těchto náměstích neoprávněně parkují, vybrali už přes půl milionu korun. "Jejich přestupky se ale neustále opakují. Pronájem štaflů by tento problém zřejmě výrazně omezil," je přesvědčen Ludvík Klema, náměstek ředitele městské policie.
To si myslí i Jiří Kvasnička, jednatel společnosti AAA Radiotaxi, jedné z největších pražských firem na provozování taxislužby. Domnívá se však, že magistrát by neměl pronajímat všechny štafly. "Zhruba dvacet procent pražských taxikářů nejezdí a ani nebude chtít jezdit pod žádnou firmou. Ti by měli mít možnost volně využívat nepronajaté štafly," tvrdí Kvasnička.
Společně s Pavlem Pavlátem z Cechu taxi Praha se shoduje na tom, že v nápravě špatného stavu pražské taxislužby je potřeba udělat ještě několik zásadních věcí.
"Mimo jiné ještě letos zvýšit současnou cenu jízdného z dvaadvaceti korun o dvě až tři koruny. Tím by odpovídala nákladům, které řidiči musí pokrýt," míní Jiří Kvasnička, s tím, že o této úpravě nyní taxikáři budou s magistrátem jednat. Ten se zase chystá na podzim poslat do parlamentu návrhy změn několika zákonů, které upravují oblast podnikání v taxislužbě.