Americká letecká společnost potvrdila, že kovová lamela, kterou vyšetřovatelé našli na startovací dráze po nehodě, pravděpodobně pochází z jejího letadla a že při vyšetřování bude plně spolupracovat.
"Charakteristické znaky chybějícího kusu se zdají být stejné jako u té kovové části, která byla nalezena na rozjezdové dráze po nehodě 25. července 2000," uvádí se v prohlášení Úřadu pro vyšetřování leteckých nehod.
Co se našlo na rozjezdové dráze |
Okamžitě po protržení palivové nádrže z concordu odpadlo několik částí, které se našly ještě na startovní dráze. Ležely tam kusy blatníku (deflektoru) z podvozkové části, jehož hlavním posláním je při dešti tlumit vodu odstřikující od kol při startu a zabránit, aby byla nasáta se vzduchem do motoru. Dále kusy palivové nádrže a krytu hydraulického zařízení pro zatahování podvozku a pneumatiky. A mezí tím vším byla lamela dlouhá zhruba 40 centimetrů nepatřící do konstrukce concordu. |
Zpráva lamelu identifikuje přesně. Podle ní pochází z turbíny motoru na pravém křídle letounu DC-10.
I když vyšetřovatelé výsledky své práce neustále zpřesňují, ani tato poslední zpráva není konečná. Zatím jen předběžně shrnuje všechny dosavadní výsledky šetření.
Vyplývá z nich, že při rozjezdu concord na letišti najel na kovový předmět, který propíchl pneumatiku levého hlavního podvozku. Gumová masa z prasklé pneumatiky poté prorazila palivovou nádrž letadla a způsobila tak obrovský požár, který během několika vteřin zničil dva ze čtyř motorů. To vše se stalo za takzvaným bodem V1, tedy v rychlosti, při které už nebylo možné startovací manévr zastavit.
Prasklou pneumatiku vyšetřovatelé označili poprvé za příčinu havárie už 10. srpna. O několik dnů později potvrdili, že guma nepraskla sama, ale že byla proříznuta neznámým kovovým předmětem. Tehdy ho však ještě nemohli identifikovat.
Britské a francouzské úřady pro leteckou bezpečnost poté odebraly Concordu certifikát o jeho schopnosti létat, dokud nebudou vyšetřena rizika katastrof způsobených v důsledku prasknutí pneumatiky.
McDonnell Douglas DC-10 |