Pasažéři, kteří si zvykli na delší cesty používat letadlo, dobře znají sérii obrázků, které jsou zpravidla vylepené přímo na opěradle sedala ve výšce očí. Kreslená instruktáž co dělat v krizové situaci možná působí úsměvně, má ale svůj význam.
Pokud na člověka začne působit strach a stres, právě jednoduché obrázky mu mohou pomoci postupovat správně, zklidnit se, a třeba tím zachránit život sobě i svým blízkým. Podobná jednoduchá pomůcka by teď mohla zachraňovat životy nejen v letadlech, ale také na českých silnicích.
Nepozornost v okolí nehod se nevyplácí. Umírají kvůli ní desítky lidí |
Stačí lehká dopravní nehoda a i zkušený řidič se dostává do úzkých. Přestože jsou motoristé sebevědomí ohledně toho, že by situaci po nabourání zvládli dobře, realita už nebývá tak přesvědčivá. „Z našeho průzkumu vyplynulo, že 77 procent řidičů tvrdí, že zná základní kroky, které mají udělat po autonehodě. Ve skutečnosti by ale správně postupovala zhruba pětina z nich,“ říká Jan Matoušek z České kanceláře pojistitelů (ČKP).
A neznalost stojí lidské životy. Ročně podle policejních statistik zemře kvůli takzvaným sekundárním nehodám okolo dvaceti lidí. Jenom za posledních sedm let navíc tento typ nehod způsobil dalších 560 těžkých zranění. Jsou to přitom přírůstky do smutných statistik, které jsou naprosto zbytečné. Sekundární dopravní nehoda vzniká jako nepřímý důsledek běžné dopravní nehody a dá se jí lehce zabránit.
Zvědavost a zbytečné chyby
Na jedné straně může být řidič, který okukuje, co se protijedoucímu vozu stalo. Na druhé straně člověk, který havaroval a dělá chyby, kvůli kterým může přijít o život. Jde o klasické nešvary. Nemá na sobě reflexní vestu, špatně označil auto výstražným trojúhelníkem, zmateně pobíhá kolem auta, případně v panice nechal otevřené dveře.
„Velmi často se setkáváme s tím, že řidiči opravdu nevědí, co mají po nehodě dělat,“ potvrdil ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch. Někdy problémy způsobuje neznalost, rizikovým faktorem je ale také panika a stres. Lidé kvůli nim často zmatkují a právě to by mohla pomoci odstranit nová kampaň.
Princip je jednoduchý. ČKP se rozhodla, že během letošního roku vytiskne pro řidiče čtvrt milionu kartiček, které svým zpracováním připomínají právě instruktážní komiksy z letadel. Kdykoliv má řidič třeba jen lehkou nehodu nebo poruchu, stačí si na kartičku vzpomenout a postupovat bod po bodu.
Karta se šesti políčky provede řidiče všemi důležitými kroky od oblečení reflexní vesty, až po úkryt v bezpečné vzdálenosti. Na její druhé straně je také manuál jak provádět první pomoc. Karty budou k dispozici především v autoškolách a autosalonech.
Víc jak tisíc dopravních nehod v Česku každý rok vznikne jako následek předchozí dopravní nehody. Z celkového počtu autonehod, které se v ČR stanou, je to zhruba každá dvacátá. Největší nebezpečí hrozí na dálnicích a silnicích první třídy. Vůbec nejhorší je situace v zimě právě na dálnicích, kdy sekundární nehody dokonce tvoří až 12 procent všech kolizí.