Karel Křivan: Co nás souboj limonád může naučit o politickém PR?

  19:22aktualizováno  19:44
Na souboji červené a modré koly můžeme krásně sledovat, jak složitě se v PR a komunikaci vůbec vymaňujete z image jedničky a dvojky. Henry Kissinger velmi hezky popisuje ve svých pamětech, jaký je rozdíl být první a pak třeba druhý až šestý. Zodpovědnost „jedničky“ je totiž nepřenositelná.

Dvojka se může schovat za čtyřku, může jet chvíli v závěsu, to ale jednička ne. A navíc dvojka až šestka může dávat návrhy, alternativy, ale jednička musí vybrat řešení, rozhodnout. A v případě neúspěchu, řekne trojka off record novinářům: „To ve skutečnosti připravila dvojka, ale já byla proti. Kdyby dali na mě, tak se to nestane.“ A v případě úspěchu si na novinářské snídani vezme reportéra stranou čtyřka a pošeptá mu: „To jsem celé vymyslela jí, dvojka i trojka byly proti, ale naštěstí šéf mě podpořil.“ Ve skutečnosti dvojka, trojka i čtyřka odezíraly z úst šéfa co si myslí, aby hlasovaly pro návrh, který on preferuje.

Tím chci říct, že na jedničku fouká, nemá se za koho schovat nese konečnou zodpovědnost. Na druhou stranu první je vždy jen jeden. To on určuje cestu i směr. A tím se dostáváme k těm červeným a modrým limonádám.

Červené limonády jedou pořád tak nějak zhruba to samé. Pocit o prázdninách, pocit o Vánocích. Máme se rádi, bavíme se, k tomu pijeme červenou kolu. Co jiného bys chtěl pít, když jsi se svou holkou nebo jsou Vánoce? Jedničku, čili to nejlepší. Zatímco ta modrá limonáda kolem toho tak nějak hopsá. Pořád něco mění, říká nám, že ve skutečnosti lidem víc chutná a nakonec i skřítkové ji mají rádi, a dokonce plechovku modré koly hodí falešnému Santa Klausovi. Jenže ten skutečný šéf, ten skutečný Santa, ten pije tu červenou. A v tom já jádro pudla.

Šéf je málokdy rebel (byť třeba v mládí řádil), nestřílí si z jiných (protože od něj každý vtípek bolí víc než od čtyřky), nemá potřebu se s druhými porovnávat. Stačí mu, chovat se šéfovsky. A to přesně dělá červená kola ve svých reklamách a PR. Ta modrá nemá odvahu být skutečně alternativní, jiná, provokativní a dobrovolně se zařadila jako doplnění k šéfovi. Je to jako v životě. Dělá si z jedničky legraci, ale jen do té chvíle, než ta se objeví na scéně. Pak se zařadí. A pak že reklama na limonády nemá nic společného s politickým PR.

Autor:


S balonem do oblak: Překonají pasažéři svůj strach?

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Průšvih Bulovka. Elitní ortoped objednával implantáty za miliony u syna

Ortoped Pavel Dungl

Kontroloři, které ministr Adam Vojtěch poslal do Nemocnice Na Bulovce, objevili, že špitál bez soutěže objednal léky za...

Tenhle objev se vymyká všemu, říká o úspěchu českých egyptologů jejich šéf

Ředitel Českého egyptologického ústavu Miroslav Bárta.

Čeští egyptologové opět potvrdili, jak jsou mimořádně úspěšní na své koncesi v Abúsíru nedaleko Káhiry. Oznámili další...



Zeman opět v živém vysílání mluvil vulgárně. O ekonomických „zm*dech“

Prezident Miloš Zeman vystoupil 5. října 2018 v Jízdárně Pražského hradu na...

Prezident Miloš Zeman v živém vysílání veřejnoprávního Českého rozhlasu opět mluvil vulgárně. Nejprve se ujistil, že...

Kvůli Zemanovým vulgaritám jsem chtěl vysílání ukončit, řekl moderátor ČRo

Prezident Miloš Zeman vystoupil 5. října 2018 v Jízdárně Pražského hradu na...

Prezident Miloš Zeman v pondělním živém vysílání Českého rozhlasu označil solární barony za ekonomické zm*dy. A opět...

Mladík zavraždil na Krymu dvě desítky studentů, zřejmě ze zhrzené lásky

Ve škole na Krymu se střílelo. Policie čin vyšetřuje jako masovou vraždu. (17....

Ozbrojený mladík, který se údajně mstil za neopětovanou lásku, zabil ve škole v Kerči na anektovaném Krymu 19 lidí. Po...



Další z rubriky

Vysílací rada se bude zabývat vulgarismy prezidenta v Českém rozhlase

Prezident Miloš Zeman vystoupil 5. října 2018 v Jízdárně Pražského hradu na...

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání obdržela čtyři stížnosti na vulgární výroky prezidenta Miloše Zemana v...

Twitter bojuje proti trollům z Ruska a Iránu. Ukázal jejich tweety

Twitter již několik měsíců čistí svou síť. Při analýze odhalil i několik tisíc účtů, které spolupracovaly na...

Zpravodajství nezajímá třetinu Čechů, hlavně mladších, ukázal průzkum

Ilustrační snímek

Zpravodajství v Česku nesleduje nebo minimálně sleduje třetina lidí mezi 15 až 79 lety. Většinou mladší lidé, další...



Najdete na iDNES.cz