Takový úspěch čekal jen málokdo. Průzkumy sice před volbami předpovídaly Pirátům, že se dostanou do Poslanecké sněmovny, ale jen málokdo odhadoval, že skončí na třetím místě za ANO a ODS s téměř 11 procenty.
Piráti za výsledek vděčí zejména marketingovému expertovi Jakubu Horákovi, který stál za kampaní s autobusem vyzdobeným karikaturami stávajících vrcholných politiků upozorňujícími na jejich ožehavé kauzy. „Navíc nám pomohlo, že Piráty zažalovala Jana Nagyová – stala se tak největším dobrovolníkem pirátské kampaně a konečně jsme prorazili do médií,“ uvedl v rozhovoru pro Lidové noviny Horák.
Jaké odměny se za své úsilí dočkal? Podle mluvčí Pirátů Karolíny Sadílkové za „úvodní analýzu a přípravu strategie a její realizaci“ dostal 240 tisíc korun. K tomu ještě muži, který v minulosti pracoval taky pro ODS nebo ČSSD a nyní chce na Hrad pomoci Mirku Topolánkovi, náleží odměna za každý pirátský mandát ve výši 36 tisíc korun. Za dvaadvacet poslanců tak nakonec Horák dostal ještě skoro osm set tisíc korun.
ODS pomohlo trénování abecedy
A jako alkohol, B jako Bůh nebo třeba D jako demokracie. Lákadlem občanských demokratů, kteří v uplynulých volbách nečekaně skončili druzí na pásce hned za hnutím ANO, byl populární moderátor a bavič Martin Dejdar. Společně s šéfem ODS Petrem Fialou absolvoval v předvolebním čase deset talk show, během nichž se i hlasem Barta Simpsona snažil jinak uhlazeného univerzitního profesora přiblížit a i trochu polidštit.
Piráti chtějí do Sněmovny s písní, která se směje šéfovi ANO Babišovi |
A to právě zpovídáním od A do Z, tedy ze slov řazených podle abecedy, jež mělo vystihnout jeho vztah k alkoholu, Bohu nebo právě k demokracii. „Jsem moc rád, že Martin Dejdar pomůže před volbami ODS a mně osobně. Společně projedeme jižní Moravu,“ pochvaloval spolupráci Fiala a k Dejdarovi doplňoval: „Vážím si ho jako vynikajícího herce, který hrál mimo jiné v řadě filmů a seriálů se závažnými společenskými tématy, vzpomeňme třeba jen na Zdivočelou zemi.“
Jak tedy ODS populárního moderátora za jeho show ocenila? „Náklady na talk show byly 690 tisíc,“ řekla mluvčí Jana Havelková.
„Nám vyhrál volby Babiš a jeho sny“
Když v hnutí ANO položíte jednoduchou otázku, kdo nebo co stálo za výhrou, dostanete na to téměř od všech členů stejnou a jednoduchou odpověď: „Předseda Andrej Babiš.“
Pokuta za předvolební kampaň míří na hnutí ANO i autory Žlutého barona |
Jeho podobizna se ostatně objevila i na jeho nenápadně vyhlížející vizionářské knížce O čem sním, když náhodou spím, v níž se lidem snaží představit své plány do budoucnosti. To, jak oproti tradičním politikům změní Českou republiku k lepšímu.
„Ano, dá se říct, že toto byl náš další volební trhák,“ uvedl MF DNES mluvčí hnutí Vladimír Vořechovský. Knížka vyšla v nákladu tři sta tisíc kusů a hnutí za její vydání zaplatilo téměř 6,5 milionu korun. Lidé ji dostávali zdarma. Někdy i s podpisem autora.
Někdy ani hvězdy nestačí
Známé tváře angažovali i lidovci. Před uspořádáním stranického sjezdu chtěli upozornit na koalici KDU - ČSL se Starosty, a tak si objednali u režiséra Filipa Renče spot, který stál půl milionu korun. „Peníze, které KDU a Starostové za spot vydali, ale nebyly pro mě. Platily se z nich výrobní náklady. Ty zahrnují mimo jiné pronájem kamerové a zvukové techniky, casting, honoráře pro herce, kostýmy, osvětlovače, ubytování, dopravu, make-up, scénář, střih či postprodukci,“ vyjmenovává režisér.
Jako dva kamarádi ze skauta. Lidovci a STAN mají volební spot od Renče |
Za profesionální zpracování spotu zaplatila i TOP 09. Ta vsadila na herce a režiséra Petra Čtvrtníčka. Navzdory jeho vtipně pojatým klipům i s kulkou pro někdejšího šéfa TOP 09 Miroslava Kalouska a slogany Neuhneme, udělala strana jen slabý výsledek – 5,31 procenta – a jen tak tak se do dolní komory dostala. Možná proto nyní ani nechce zveřejnit odměnu pro populárního herce.
„Jsme rádi, že se pan Čtvrtníček rozhodl podpořit TOP 09 prací na našich předvolebních klipech, ale přesnou částku nebudeme zveřejňovat. Pan Čtvrtníček však již dříve uvedl, že jeho odměna činila zhruba 30 procent obvyklého honoráře,“ napsal MF DNES mluvčí TOP 09 Jakub Hnát.
Z transparentního účtu strany však plyne, že za práce na videospotech strana platila od desítek tisíc po částky vyšší než milion korun. Lidovce stál spot od Filipa Renče půl milionu korun.