Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Je bezpečná, rychlá a vyplatí se, lákají dopravní podniky do MHD

  15:22aktualizováno  15:22
Napříč republikou odstartovala kampaň osmnácti českých dopravních podniků, jejíž pomocí chtějí přilákat do vozů veřejné dopravy více cestujících. Reklamní spot a plakáty vysvětlují základní výhody MHD oproti osobním autům. Podle městských dopravců lidé zpravidla nevědí, o co přicházejí, když se veřejné dopravě vyhýbají.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin MrázMAFRA

„Chceme lidem ukázat, že veřejná doprava nabízí kvalitní službu a je vhodnou alternativou k jiným druhům dopravy,“ říká Michal Kraus, předseda představenstva Plzeňských dopravních podniků a předseda Sdružení dopravních podniků ČR.

Podle průzkumu, který si při přípravě kampaně nechaly dopravní podniky vypracovat, je v Čechách s kvalitou městské hromadné dopravy nespokojeno jen 24 procent respondentů. Zároveň však není pro celých 57 procent dotázaných MHD první volbou, když zvažují, jak se vydat na cestu pro městě.

Nechte auta doma, vyjeďte MHD

Kampaň s názvem Máte Hromadu Důvodů, zkráceně MHD, cílí právě na tuto skupinu lidí. Skončí až v příštím květnu, ale její hlavní část se odehraje od září do listopadu. Po tu dobu budou cestující a řidiči potkávat na bocích autobusů a tramvají plakáty, které si kladou za cíl jednou větou shrnou, jaká vlastně podle dopravních podniků MHD je. Sloganů, které dohromady dávají zmíněnou „Hromadu Důvodů“, vymysleli dopraváci hned sedm. MHD je podle nich spolehlivá, chytrá, zdravější, rychlá, bezpečnější, pohodlná a vyplatí se.

Stejnou sdělení nabídne také reklamní video, které bude hlavním nosičem kampaně a které budou dopravní podniky šířit i na sociálních sítích jako je Facebook a Youtube. Vše s hlavním cílem, aby potenciální zákazníky dostaly na web MateHromaduDuvodu.cz. Tam už se budou dopravci snažit cestující přesvědčit o pravdivosti zvolených hesel konkrétními argumenty.

Zájemci na webu například najdou kalkulačku, pomocí které zjistí, kolik jednotlivé prostředky veřejné dopravy nahradí v ulicích automobilů. Podobně se na statistice nehodovosti snaží kampaň ukázat, že jsou autobusy, tramvaje a trolejbusy bezpečnější než auta a motocykly.

Lidé se na webu také dozví, jak spolehlivě jezdí podle jízdních řádů MHD v Praze, Brně a Ostravě. Jen pro zajímavost - v Praze přijede na čas 91,7 procent všech spojů (nejčastěji metro), v Brně 95 procent a v Ostravě 93,86 procenta. Další kalkulačka, tentokrát nákladů, zase ukáže, kolik mohou pasažéři v daném městě ušetřit cestováním MHD do práce nebo do školy oproti jízdě osobním vozem.

„Zlepšili jsme se, ale lidé o tom neví“

Podobnou kampaň si už před dvěma lety vyzkoušely samotné Plzeňské dopravní podniky. „Nemohu říct, že by nám na jejím základě stoupl počet cestujících, ale následné průzkumy ukázaly, že rozhodně rozšířila povědomí o kvalitě poskytovaných služeb,“ říká Kraus.

A to je právě ten hlavní cíl, který si před sebe rozsáhlá reklamní kampaň vytyčila, tedy, aby i lidé, kteří dosud MHD nevyužívali, poznali její výhody. Dopravním podnikům se totiž nezdá, že by o nich věděli. Za posledních patnáct let podle městských dopravců kleslo průměrné stáří vozového parku, zvýšila se kvalita dispečerského řízení, a tedy i přesnost dodržování jízdních řádů, standardem začínají být inteligentní zastávky, odbavení bankovní kartou, klimatizace ve vozech a velká část vozů je už nízkopodlažních. Přesto všechno se ale ve většině měst dosud nepodařilo zvýšit počty cestujících ve veřejné dopravě.

Ze zmíněného výzkumu vyplynulo, že změny k lepšímu veřejnost příliš nevnímá a obecně má o MHD nepřesné informace. Za největší bariéru například většina lidí považuje vysokou cenu jízdného, ale průzkum ukázal, že 67 procent lidí, kteří veřejnou dopravu nevyužívají, výši jízdného ve svém městě ve skutečnosti nezná.

„Jednotlivé dopravní podniky věnovaly velkou pozornost především obnově vozového parku, rozvoji odbavovacích systémů nebo související infrastruktury. Nyní je na čase tyto kroky, jejíž cílem bylo zkvalitnění MHD, dostatečně prezentovat veřejnosti,“ dodává Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.

Všichni za jednoho, jeden za všechny

Podle Krause je kampaň unikátní i v tom, že se do ní zapojilo osmnáct dopravních podniků z celého Česka. „Marketingové aktivity tohoto druhu jsou v zahraničí naprosto obvyklé, ale odehrávají se vždy jen na úrovni jednoho konkrétního podniku,“ dodává.

Generální ředitel pražského dopravního podniku Martin Gillar si od kampaně slibuje, že se přilákáním dalších zákazníků podaří městskému dopravci vykrýt propad příjmů z jízdného, který firmě vznikl poté, co Praha snížila cenu ročního kuponu na 3 650 korun. Toto opatření sice do pražské MHD přilákalo o deset procent více pasažérů, ale pro dopravní podnik už za dva roky znamenalo podle Gillara ztrátu asi 150 milionů korun.

Celá reklamní kampaň vyjde Sdružení dopravních podniků ČR na dva až dva a půl milionu korun. Organizace je největší asociace provozovatelů městské hromadné dopravy v ČR, která sdružuje celkem 19 dopravních podniků, působících zejména v krajských městech. Vozy členských dopravních podniků ročně ujedou více než 318 milionů kilometrů a přepraví 2,4 miliardy cestujících.

Autor:

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR proběhnou na podzim 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů do zastupitelstev obcí dle krajů:

Volby do senátu

Přehled obvodů, kde se volí a seznamy kandidátů naleznete v příloze senátních voleb.




Hlavní zprávy

Nejčtenější

Turistky nám dělají z Oktoberfestu pornofilm, stěžují si Němci

Největší světový festival piva v Mnichově. (17.9.2016)

Pro obyvatele Mnichova znamenají přípravy na Oktoberfest nejen prostírání stolů nebo zkoušky lidových kapel, ale také...

Džihád v Česku. Policisté obvinili muslima z přípravy bombového útoku

Dominik K. v posledních měsících před zatčením sám sebe fotografoval v přesně...

Policie zadržela radikálního muslima. Měl v bytě chemikálie a návody na výrobu bomby. Původem je Slovák. Islám přijal...



Tohle hřiště je jen pro bílý! Ženy s dětmi jsou víc než dřív terčem rasistů

Ilustrační snímek

Přibývá žen s dětmi, které vyhledají pomoc kvůli tomu, že se staly terčem rasistických útoku. Musí snášet opovržlivé...

All you can eat. Triatlonista zhltal 100 porcí suši, restaurace ho vyhodila

Sushi na kulinářském festivalu Gastro Hradec.

Celebritou se v bavorském Landshutu stal třicetiletý triatlonista a bývalý kulturista Jaroslav Bobrowski. Zašel si...

Řidič cestou do práce přejel muže ležícího na silnici, byl to jeho syn

Ilustrační snímek

Rodinná tragédie se stala o víkendu u Štítova na Rokycansku. Řidič osobního vozidla v sobotu brzy ráno přejel muže...



Další z rubriky

Pražskou MHD blokovala u Karlova náměstí porucha trolejí

Mezi zastávkami I. P. Pavlova a Karlovo náměstí blokuje dopravu poškozená...

V centru Prahy nejezdily od pátečního rána tramvaje mezi Karlovým náměstím a I. P. Pavlova. Kvůli poruše trolejí musely...

Vězňů nakažených infekčními nemocemi přibývá. Lékařů ve věznicích je však málo

Věznice na Pankráci v Praze. Ilustrační foto

Vězňů nakažených infekčními nemocemi přibývá. Kvůli velké míře závislosti na drogách je ohrožuje především žloutenka....

Muž v Plzni zkolaboval po úderu blesku, oživit se ho už nepodařilo

Noční bouře na jihu Čech. Ilustrační foto

Plzeňští záchranáři vyjížděli v pátek k muži, který po úderu blesku upadl do bezvědomí. Oživit se ho však už...

Vhodná alternativa mateřského mléka existuje!
Vhodná alternativa mateřského mléka existuje!

To, že je kojení přínosné pro dítě i pro matku, a to jak z krátkodobého, tak i z dlouhodobého hlediska, je všeobecně známé. Kojení dětí je proto doporučováno až do šesti měsíců jejich věku. Bohužel však méně něž 17 % žen ve Velké Británii dokáže po celou tuto dobu pouze kojit, aniž by muselo dítě přikrmovat. A právě v těchto situacích je nutné najít adekvátní alternativu.



Najdete na iDNES.cz