České ministerstvo dopravy o plánu Evropské komise ví a vůbec se mu nebrání. "Z profesionálního hlediska by bylo samozřejmě lepší, kdyby kamiony jezdily i v neděli, a to ze dvou důvodů. Provoz by byl plynulejší a dopravci by byli jistě spokojenější," uvedla mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová.
Plán vadí obcím
Obce, kudy vede kamionová doprava, však mají z případného zrušení provozu kamionů hrůzu. "To se mi rozhodně nelíbí," řekl Bohumil Peterka, starosta středočeské obce Lubenec, kudy denně projedou stovky kamionů. "Zrovna nedávno tu v sobotu havaroval kamion a málem zabil jednu paní," dodal starosta, jehož obec bojuje o výstavbu obchvatu.
"Určitě by nám to uškodilo, aspoň v neděli je tady klid," řekl k možnosti zrušit zákaz jízdy kamionů starosta obce Velemín nedaleko Lovosic. Obcí denně projede přes tisíc kamionů a hlavní silnici občas nelze dlouhé minuty přejít.
Tamní obyvatelé se už nemohou dočkat, až bude postavena dálnice z Prahy do Ústí nad Labem, která dálkovou dopravu odvede mimo obec. Miroslav Patrik z ekologického hnutí Děti Země uvedl, že zrušení zákazu jízdy kamionů v neděli by lidem nepřineslo nic dobrého.
"Zhoršilo by se ovzduší v obcích, lidi by otravoval hluk, určitě by se zvýšilo riziko nehod," upozornil. V unii je největším kritikem zrušení nedělní jízdy těžkých nákladních aut Německo, kde čtyři pětiny nákladní dopravy představuje dálková kamionová doprava, což značně zatěžuje silnice.
Jenže Brusel chce mít jednotná pravidla pro dálkovou dopravu v celé unii a už roky se snaží zrušit zákaz, který platí kromě Německa i v Rakousku, Itálii, Francii či v Lucembursku. "Návrh ještě není vhodný ke schválení," vysvětlil německý státní tajemník pro dopravu Henner Wittling, proč Německo, Francie, Rakousko a Itálie hlasují proti.
Němci i další vnitrozemské státy se však obávají, že po vstupu nových zemí do Evropské unie (všechny leží na okrajích unie) vzroste tlak na zrušení jízdních omezení.