"Odhadovali jsme, že v zábradlí je poničena třetina kamenů. Teď jsme zjistili, že je jich až šedesát procent," potvrdil Ondřej Šefců z Národního památkového ústavu.
První část oprav jedné z nejvýznamnějších českých památek měla původně stát 220 milionů korun. O kolik se částka zvýší kvůli horšímu stavu zábradlí, zatím není jasné. Už se však ví, že ji zřejmě zvedne i nové plynové osvětlení.
Během první fáze rekonstrukce, která začala loni na podzim, bude opraveno zábradlí, dlažba na mostě a izolace.
Pro turisty, kteří volným tempem korzují po Karlově mostě, je to úžasná atrakce. Mohou tu beztrestně okukovat, nahlížet pod ruce stavebním dělníkům a sledovat je, jak pod lešením opatrně opravují dlažbu a zábradlí z pískovcových kvádrů.
"Nejdřív jsem byl naštvaný, že je tady tak málo místa, bál jsem se kapsářů. Ale je to zábavné, taková atrakce, že?" ukazuje Jacob z britského Manchesteru na partu dělníků, kteří kmitají kolem lešení.
Pro památkáře je ale stejný pohled mnohem bolestivější.
Co dokáže sůl a malta
Místo kvádrů tu památkáři objevili rozdrolené kamení a hromady slepeného písku. "Jakmile jsme začali most rozebírat, kameny se rozpadaly. Stačilo po nich jenom přejet nehtem," popisuje zbídačenou středověkou památku Ondřej Šefců.
Co dokázalo most tak poničit? Vždyť v 60. letech minulého století se ho snažili dělníci dát kompletně do pořádku...
A právě v tom je ten zádrhel. Jejich snaha zřejmě nadělala víc škody než užitku. "Byla to taková neohrabaná stavařina, ale nedělali to se zlým úmyslem. Prostě tehdy byla taková technologie," povzdechne si Šefců, když si představí, jak tehdy cementová malta "zadusila" pískovec, který přestal dýchat.
"To je tak, jako by člověka zabalili do igelitu," připodobňuje drastický zásah památkář.
Pavel Kameník ze společnosti Stavby mostů Praha (SMP), která památku opravuje, připomíná další látku, která dala mostu zabrat. Obyčejná sůl.
"Kameny poničila sůl, kterou se v zimě sypou vozovky," vysvětluje Kameník, jak se dostala agresivní látka do nitra zábradlí.
. On-line kamera na Karlově mostěrekonstrukci můžete sledovat na webu Pražské informační služby |
Kameny ceny nezvýší, dražší budou lampy
Jednoduchá matematická rovnice říká: více problémů se rovná více peněz a také zdržování rekonstrukce.
Jenže tak prosté, jako jsou kupecké počty, to v případě Karlova mostu není. Alespoň to tvrdí Jiří Toman z odboru městského investora magistrátu i Daut Kara z firmy Mott MacDonald, která pro pražskou radnici na opravy dohlíží.
"Procento poškozených kamenů je sice vyšší, než tvrdily původní odhady, ale výrazné zvýšení ceny to nezpůsobí. Žádnou dramatickou částku nečekám," je přesvědčen Toman.
Město teď vyjednává o ceně za rekonstrukci. Ta totiž zcela jistě překročí původně odhadovaných 220 milionů korun.
Ale pozor – není to kvůli hromadě nepoužitelného kamení, které nahradí nové kvádry z utajovaného pískovcového lomu. Cenu pravděpodobně zvedne plynové osvětlení, které se tu v roce 2010 rozzáří.
"Budeme muset s městem uzavřít dodatek smlouvy, protože se změnilo zadání. Plynové lampy jsou dražší a dražší je také jejich provoz," míní Daut Kara z firmy Mott MacDonald, která na opravy dohlíží.
Kromě plynových lamp mají stavbaři za úkol do roku 2010 opravit kamenné zábradlí, žulovou dlažbu a vodotěsnou izolaci. "Ta je v otřesném stavu," komentuje památkář Ondřej Šefců, co už dělníci objevili.
Za tři roky by měla začít druhá část rekonstrukce, která vypulíruje most do hloubky – jeho pilíře, oblouky a opláštění. Kolik bude stát a kdy vůbec skončí, zatím není jasné.
. Most pod lešenímplán oprav Karlova mostu První fáze (2007–2010) Druhá fáze (2010–?) |