"Hráz se podařilo zvolenými zásahy stabilizovat," uvedl Vilém Šedivý, stavební technik třeboňské firmy Rybářství. Rybáři hráli při opravách důležitou roli, neboť jim hráz patří.
Trhliny způsobily obrovské změny tlaků, které přinesl dramatický vývoj posledních měsíců. Zatímco při záplavách byl Svět až po okraj plný vody, v listopadu ho rybáři kvůli výlovu vypustili. Koruna hráze nevydržela.
Během posledních dnů navezla nákladní auta na návodní stranu hráze deset tisíc tun lomového kamene, který brání dalším posunům.
"Kdyby jakékoli deformace pokračovaly, budeme na ně operativně reagovat. Jednou týdně tu budeme provádět měření a kontroly," vysvětlil další postup Šedivý. Podotkl, že poškozenou komunikaci nechá krajský úřad brzy rekonstruovat.
Na silnici kolem Světa se vrátila i těžká nákladní vozidla. Ta se přitom na trhlinách také podílela. Odborníci varovali, že odsud budou muset v budoucnu zmizet. Navrhovali také přesunout vozovku do středu hráze.
Po opravách platí jediné omezení. Řidiči musí respektovat rychlost sníženou na 30 kilometrů v hodině.
Rybáři nechají rybník přes zimu téměř prázdný. Jednak kvůli opravám česle, kterou poškodily povodně, jednak chtějí, aby ve Světě zůstal maximální zadržovací prostor pro zachycení případných velkých vod.