Kam se vyvíjí umělecká fotografie? Jeden příklad nyní vystavuje Langhans Galerie

  13:47
Jakkoliv může na první pohled spojení Dias & Jacobson působit zvláštně či mechanicky, má svoji logiku a v galerii funguje, píše v recenzi na výstavu v Langhans Galerii Praha Josef Chuchma. Řeč je o fotografiích Pavla Diase a Billa Jacobsona.
Pavel Dias: Zlín, 1958

Pavel Dias: Zlín, 1958 | foto: Pavel DiasKavárna

K abstrakci tíhnoucí plástvová struktura barevné textilie včetně potisku na ní je až příliš dekorativním motivem na plakátech k současné expozici v Langhans Galerii Praha. Grafik Robert V. Novák k tomu sice využil jeden ze snímků Američana Billa Jacobsona (1955), který nyní v Langhansu vystavuje spolu s českým dokumentaristou Pavlem Diasem (1938), avšak onen plástvový motiv má dost daleko k vystižení charakteru výstavy.

Brno, 1957

Jakkoliv může na první pohled spojení Dias & Jacobson působit zvláštně či mechanicky, má svoji logiku a v galerii funguje. Děje se tak díky tomu, že kurátor David Korecký nehledal mezi oběma autory násilné paralely a členité prostory Langhansu mu dovolily tvůrce od sebe instalačně zcela oddělit. Každý z obou fotografů je tu nerušeně sám za sebe a se sebou, nicméně neskřípe to mezi nimi - z citlivého sousedství vzniká velice uspokojivý divácký dojem.

Věrný hráč jedné noty

Sklepení a přízemí Langhansu pořadatelé vyhradili Pavlu Diasovi. Kdo sleduje tvorbu tohoto vůbec prvního absolventa samostatného studia fotografie na pražské FAMU, nenajde v galerii fakticky nic nového. Diasovu účast na výstavě pokrývá velmi letmý průřez půlstoletím jeho tvorby, černobílé snímky v nejednom případě již mnohokrát publikované.

Přidanou hodnotou průřezu je uvědomění si, jak si je Dias dlouhá léta věrný jak ve vizualitě, jejímž východiskem je humanistický dokument volně definovaný před šesti desetiletými zakladateli fotoagentury Magnum, tak v námětech, u nichž – přes jejich různost – můžeme pozorovat Diasův zájem o "obyčejného" člověka, o všednodennost, o provázání "malých" a "velkých" dějin. Jsou to fotografie hned v několikerém významu čisté.

o výstavě

Pavel Dias: Padesát/Fifty. Padesát. Funny/cry/happy. Plakát k výstavě

Bill Jacobson: funny, cry, happy.

Kurátor David Korecký. Langhans Galerie Praha, Vodičkova 37, Praha, výstava trvá do 1. března, otevřena je denně kromě pondělí od 13 do 19 hodin; www.langhansgalerie.cz.

Ale lze to vyslovit i razantněji: Pavel Dias náleží mezi odcházející autorský druh, mezi fotografy, kteří vyprávějí klidně, realisticky a esejisticky, bez dvojznačností, bez zpochybňování fotografované reality či média fotografie. Ve společnosti Pavla Diase je útěšně, aniž tím termínem zde chceme naznačit, že by jeho fotografie byly idylické a selankovité.

Osvětim, 1975

Když Diasovu kolekci v Langhansu projdeme, je nám líto, že již končí, že toho tady není víc, cítíme se "nedojedění", což sice není ideální, avšak každopádně je to rozpoložení příjemnější a cennější, než kdybychom odcházeli přeplněni obrazy, což je stav, který každý pravidelnější návštěvník výstav nejednou zažil – pro stromy nespatřil v galerii les.

Další čistá práce

Příspěvek Billa Jacobsona, instalovaný v první a druhém patře Langhansu, není výrazově tak monolitický jako Diasův. V sedmdesátých letech Jacobson snímal realitu na černobílý materiál, nahlížel ji ve čtvercovém formátu, nevelké, "kabinetní" zvětšeniny ukazují výjevy či uskupení předmětů nejednou torzovitě, v náznaku či v dráždivě "ploché", bleskem přisvětlené razanci, která upomíná na Dianu Arbusovou a její hyperrealistické fotografické obrazy překlápějící se v "neskutečno", v přízračno. Míra subjektivity byla tehdy u Jacobsona nikoliv snad rovnou krajní, ale silná určitě; jeho rané práce u Langhanse reprezentují onen posun v zobrazování, který umělecká fotografie v 60. a 70. letech učinila směrem od objektivizujícího humanistického dokumentu 40. a 50. let. Ten posun znamenal pochybování a zpochybnění.

bez názvu (San Francisco), 1980

Jacobsonova účast na pražské výstavě je ovšem pojmenována podle souboru funny, cry, happy (2004-2007), charakterizovaného odlišnou poetikou. Rozměrné zvětšeniny zobrazují nálezy předmětů a scenérií, které Jacobson spatřil: vyznačují se promyšlenou prací s barvami, zdánlivou jednoduchostí, rafinovanou a kultivovanou vizuální oproštěností. I tady, obdobně jako u Pavle Diase, můžeme uplatnit označení "čistá práce".

Zjednodušeně můžeme napsat, že tam, kde Pavel Dias končí, tam Bill Jacobson začíná, respektive kdysi začal a nyní postupuje směrem k prohloubenému, přitom divácky vstřícnějšímu destilování abstraktního v konkrétním. V Langhans Galerii tak můžeme být svědky volné návaznosti, nenásilného naznačení cesty, kudy se umělecká fotografie posledních desetiletí také ubírá.

Autor: , Kavárna

Z politiky se vytrácí obsah, mluví do ní natřásající se tetky, říká Decroix

  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Nový ukrajinský rekord: aby zasáhl rafinerii, urazil dron 1500 kilometrů

9. května 2024  14:03,  aktualizováno  14:27

Sledujeme online Nejméně osm lidí utrpělo zranění v ruské Belgorodské oblasti po dronovém útoku, který Rusko...

Bělorusko jde do toho s námi, oznámil Putin k cvičení s jadernými zbraněmi

9. května 2024  14:15

Cvičení zaměřeného na přípravu taktických jaderných zbraní se spolu s Ruskem zúčastní i Bělorusko,...

ANALÝZA: Proč není v Gaze příměří? Hamás dohodu jednostranně pozměnil

9. května 2024

Premium Zhruba 130 dní. Už tak dlouho se v Káhiře jedná o příměří v Gaze. Hlavním odmítačem dohody je...

Ženu zbil do bezvědomí a chtěl ji znásilnit, šestnáctiletý hoch půjde za mříže

9. května 2024  13:57

Mladistvý cizinec si za loňské brutální napadení ženy v Hostivaři a pokus o znásilnění odsedí čtyři...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...