Kabina je napevno uchycena k tažnému lanu a dalším závěsným mechanismem klouže po dvou nosných ocelových lanech. Podle Le Dauphine Libéré se kabina zřejmě uvolnila z tažného lana, začala klouzat zpět a před druhým sloupem lanovky asi 500 metrů od dolní stanice kola závěsného mechanismu zřejmě vyskočila z nosných lan - pravděpodobně v důsledku vibrací lan způsobených zpětným klouzáním kabiny.
List s odvoláním na bývalého zaměstnance lanovky uvedl, že s úchyty lanovky k tažnému lanu byly problémy již několik let a musely být pravidelně vyměňovány.
Na filmových záběrech z místa katastrofy je patrné, že tažné lano spadlo spolu s kabinou, zatímco nosná lana zůstala na sloupech. Z kabiny po pádu do osmdesátimetrové hloubky nezbylo prakticky nic vyjma ocelového ramene s úchytným mechanismem.
Observatoř pod vrcholkem Pic-de-Bure, která má pět radioteleskopů, řídí francouzsko-německé vědecká výzkumná společnost IRAM. Té také patří lanovka, která je v podstatě jediným spojem s observatoří, využívá se jen k provozním účelům a není určena pro turisty.
"Těla obětí byla rozeseta všude kolem jako při havárii letadla," řekl jeden z záchranářů, který byl na místě nehody mezi prvními.
Mezi oběťmi bylo deset zaměstnanců jedné úklidové společnosti a pět vědců pracujících v observatoři a zaměstnanci marseilleských telekomunikací.
Mluvčí asociace provozovatelů lanovek uvedl, že lanovka na Pic de Bure byla postavena v 80. letech a byla pravidelně kontrolována. Poslední revize proběhla loni.
Největší neštěstí
Pád saint-etiennské lanovky je největší havárie lanovky za posledních 23 let. V roce 1976 zahynulo 42 lidí při podobném neštěstí v Cavalese v italských Dolomitech. Dvacet lidí přišlo o život loni, také v Cavalese, když americká stíhačka podlétávala nosné lano a přetrhla ho.
Observatoř na Pic de Bure patří k nejznámějším ve Francii, především kvůli často jasné obloze.
Havárie lanových drah s tragickými následky | |||
10. 8. 1957 | Itálie, Val d'Aosta | pád kabiny | 1 mrtvý, 11 zraněných |
20. 8. 1961 | Mont Blank, Aiguille du Midi | tryskové letadlo letící v malé výšce přeťalo nosné lano kabinové lanovky, tři kabiny spadly do propasti | 5 mrtvých |
25.12. 1965 | Francie, Puy-de-Sancy | pád kabiny | 7 mrtvých, 10 zraněných |
9. 6. 1966 | Mount Blank | pád kabiny | 4 oběti, 15 zraněných |
8. 12. 1970 | Itálie, Dolomity | pád kabiny | 5 mrtvých |
1. 8. 1971 | Itálie, u Altegna Belvedere | pád kabiny | 4 oběti |
9. 3. 1976 | Itálie, Cavales | dvě kabiny při pádu strhly několik dalších | 42 mrtvých |
28. 12. 1981 | Itálie, Tarres | pád kabiny | 2 oběti, 20 zraněných |
13. 2. 1983 | Itálie, Champoluc | pád tří kabin | 11 mrtvých |
6. 11. 1985 | Itálie, Madonna di Campiglio | během práce údržbářů sklouzly dvě kabiny z kabelu | 1 mrtvý |
13. 1. 1989 | Francie, Alpe d'Huez | kabina se zřítila při zkušební jízdě a po dvousetmetrovém pádu do propasti | 8 mrtvých |
8. 1. 1992 | Slovensko, Skalnaté plese | zřítily se dvě plně obsazené kabiny | 3 oběti |
20. 12. 1993 | Tyroly, Pitztal | uvolnilo se ukotvení nosného lana a jedna kabina sjela a narazila do předchozí, při nárazu se otevřely dveře, kterými vypadl jeden cestující | 1 mrtvý, 19 zraněných |
24. 6. 1994 | Švýcarsko, Eischoll | nehoda na sedačkové lanovce | 2 oběti, 8 zraněných |
30. 8. 1994 | Itálie, Mont Blanc | pád kabiny | 1 mrtvý |
14. 12. 1996 | Švýcarsko, Alpy | zřítilo se několik osobních kabinových lanovek s lyžaři | 1 mrtvý, 10 zraněných |
3. 2. 1998 | Itálie, Cavalese | americká stíhačka zachytila o kabely lanovky a srazila její kabinu | 20 mrtvých |
12. 4. 1999 | Německo, Wuppertal | do řeky se zřítily vagony městské visuté lanovky, vlak najel na kovovou součást, kterou na vodicí koleji zřejmě zapomněli stavební dělníci při opravě trati | 3 oběti |
1. 7. 1999 | Francie, Saint-Etienne-en-Dévoluy | zatím z neznámých důvodů se na lanovce na horu Pic-de-Bure uvolnilo lano a kabina se zřítila do osmdesátimetrové hloubky | nejméně 20 mrtvých |
Vrak kabiny lanovky, v níž po pádu z osmdesátimetrové výšky zahynulo 21 lidí |