Každý rok se na trhu práce objeví kolem 30 tisíc absolventů vysokých škol, kteří hledají uplatnění. Pokud mají možnost pracovat v menší firmě, bývá to obvykle i z toho důvodu, že zaměstnavatel ušetří na jejich nástupním platu, který je nižší než u zkušeného odborníka.
O čerstvé vysokoškoláky se již několik let systematicky zajímají především větší firmy, často se zahraniční účastí. Vycházejí ze zkušenosti, že se mladý člověk bez pracovních návyků lépe přizpůsobí firemní filozofii a prostředí než bývalý zaměstnanec jiné organizace.
Přístup těchto firem je dán jejich ekonomickou stabilitou. Neváhají chybějící praxi absolventa dohnat pomocí speciálních tréninků a školení. Investují s cílem vychovat si zaměstnance "k obrazu svému". Jak se však absolvent k takovým firmám dostane?
Přímá cesta pro ty, kteří nelení
Firmy často přicházejí za studenty přímo na univerzity. Pořádají zde prezentační semináře, na kterých je seznamují s tím, jak fungují a jaké podmínky jim po škole mohou nabídnout. Firmy také někdy s nabídkou zaměstnání oslovují přímo vytipované studenty. Týká se to zejména budoucích specialistů v technických oborech, kterých je na trhu nedostatek.
Nebo tomu bývá naopak: mnoho studentů, zejména ekonomických škol, pracuje už během studia ve firmách, kde třeba začínají s rutinními úkony, ale brzy se dostávají i ke kvalifikovanější práci, a získávají tak potřebnou praxi. Studenti také často vstupují do firem proto, aby shromáždili materiál pro diplomovou práci – další cesta, jak se sblížit s firemním prostředím. Personalisté se shodují na tom, že studenti všech oborů by se rozhodně měli pokoušet získat kvalifikovanější práci již během studia.
Veletrhy pracovních příležitostí
Další možností pro setkání firem se studenty či absolventy jsou takzvané veletrhy pracovních příležitostí. Konají se na půdě univerzit nebo v jiných prostorách. Personální manažeři velkých a středních firem, které mají zájem o absolventy, zde prezentují svou činnost a diskutují se studenty ve skupinách nebo individuálně. Významné veletrhy pracovních příležitostí u nás pořádají například studentské organizace IAESTE nebo AIESEC.
Na moravské regiony je zaměřen významný veletrh Do práce! agentury Tribun. Firmy se pro účast na konkrétním veletrhu rozhodují většinou podle několika kritérií. Auditorské preferují například studenty s ekonomickým zaměřením. Strojírenské a výrobní podniky mají naopak větší zájem o studenty vysokých škol s technickým zaměřením.
"Obecně však již mnohé firmy oslovují i studenty z jiných oborů," říká Petra Vaňoučková z auditorské společnosti KPMG.
"Hlavním kritériem je totiž flexibilita, schopnosti a v neposlední řadě jazykové znalosti absolventů. Pro účast na konkrétním veletrhu se firmy rozhodují také podle umístění škol a vlastního působiště."
Společným cílem organizátorů podobných akcí a firem, které se na nich prezentují, je předání informací budoucím absolventům o různých možnostech jejich dalšího uplatnění. "Při rozhodování o profesní kariéře mají tyto informace a kontakty pro budoucí absolventy velkou cenu," tvrdí Petra Vaňoučková.