Jsou opravy kolejí nutné?

  • 5
Modřany - Desítky milionů korun již utratil Dopravní podnik za pravidelné rekonstrukce poměrně nové tramvajové tratě z Braníku do Modřan. Téměř každý rok musí cestující, kteří jezdí do modřanského sídliště, přesedat na několik týdnů u branického nádraží z tramvají do náhradních autobusů. Dopravní podnik tak opravuje jedenáctikilometrovou tramvajovou trať, která je přitom relativně nová. První soupravy vyjely poprvé do modřanského sídliště v květnu roku 1995.

Od té doby tady utratil městský dopravce za každoroční opravy již několik desítek milionů korun.

Bohumil Kubát z dopravní fakulty Českého vysokého učení technického tvrdí, že tato trať je postavena v těžkém terénu, jsou na ní prudké zatáčky, koleje vedou v Modřanech do strmého kopce, a jejich údržba se tak prodražuje. "Tramvaje tam často musí brzdit, střídají rychlou jízdu s pomalejší, a proto se koleje rychleji opotřebovávají."

Dopravní odborník Kubát upozornil ještě na jeden problém, který výrazně přispíval k zhoršení technického stavu tratě. "Před několika lety jsme tam měřili rychlost tramvají skrytým radarem a zjistili jsme, že skoro všichni řidiči jezdili rychleji, než povoluje předpis," řekl.

Na otázku, zda tramvajovou trať do Modřan bylo možno postavit kvalitněji, aby se nemusela opravovat, odpověděl, že možné to jistě bylo, ale záleží na mnoha dalších okolnostech. "Nejdůležitější je vždy to, kolik má stavitel peněz. Jediným řešením v současné době by zřejmě bylo snížení rychlosti, pak by se tam nemuselo tak často pracovat na opravách," dodal.

 Mluvčí Dopravního podniku Zuzana Knoblochová tvrdí, že polovina modřanské tratě je v zatáčkách, v nichž se koleje musí měnit častěji než na rovných úsecích.

Rekonstrukce se podle ní dají dělat jenom v případě zastavení tramvajové dopravy. "Zhruba jednou za dva roky se musí měnit koleje, které se zároveň svařují k sobě, pod pražce se dává nový štěrk," řekla mluvčí.

V minulém roce pracovníci údržby narovnali některé zatáčky v souvislosti s chystaným prodloužením tratě do Komořan.

Téměř každý rok musí cestující, kteří jezdí do modřanského sídliště, přesedat na několik týdnů u branického nádraží z tramvají do náhradních autobusů. Dopravní podnik tak opravuje jedenáctikilometrovou tramvajovou trať, která je přitom relativně nová. (11. dubna 2002)

Téměř každý rok musí cestující, kteří jezdí do modřanského sídliště, přesedat na několik týdnů u branického nádraží z tramvají do náhradních autobusů. Dopravní podnik tak opravuje jedenáctikilometrovou tramvajovou trať, která je přitom relativně nová. (11. dubna 2002)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video