Jsme vaši předci, vzkázali neandertálci lidem prostřednictvím genů

Zastánci teorie, že moderní lidé pocházejí i z neandertálců, získali silný argument. Vědci poprvé rozluštili část genotypu této vyhynulé vývojové větve. Ke genomu moderních lidí přispěla až čtyřmi procenty, oznámili v časopise Science. Dřívější bádání přitom naznačovalo, že neandertálci vymřeli i kvůli lidem.

Rekonstrukce tváře neandertálce | foto: Profimedia.cz

"Je to absolutní vědecká senzace," řekl německý expert Ralf Schmitz, který se na studii podílel. Vědci k závěru dospěli srovnáním genotypu neandertálce a dnešního člověka. Buněčné jádro DNA z kostí šesti neandertálců bylo dešifrováno pod vedením Institutu Maxe Plancka pro evoluční antropologii v Lipsku.

Dosavadní analýzy se opíraly pouze o genové analýzy mitochondrií, které lze přirovnat k buněčným elektrárnám. Tyto rozbory hovořily proti příbuznosti moderního člověka s neandertálci, kteří vyhynuli před téměř třiceti tisíci lety.

PŘEDCI LIDÍ

"Nyní je jisté, že neandertálce je přece jenom třeba počítat mezi naše předky."

Výsledek lipského projektu prý dokládá, že zřejmě nejpopulárnější druh pračlověka přispěl jedním až čtyřmi procenty ke genomu dnešních obyvatel Evropy i Asie. "Nyní je jisté, že neandertálce je přece jenom třeba počítat mezi naše předky," řekl Schmitz.

Geny neandertálců mají i Číňané a Papuánci

Překvapením pro vědce je i to, že se geny neandertálců nacházejí dokonce u dnešních Číňanů nebo obyvatel vzdálené Papuy-Nové Guineje, ačkoli tam nikdy žádný neandertálec nežil.

Vědci soudí, že anatomicky moderní člověk, který vyšel z Afriky, se geneticky promísil právě s neandertálcem na Blízkém východě, kde oba druhy podle archeologických nálezů prokazatelně žily zhruba třicet tisíc let až do doby před asi 50 tisíci roky. Odtud s sebou člověk vzal i dědičnou informaci neandertálců na další putování Evropou i Asií.

Převažující většina vědců dosud vychází z toho, že se v průběhu evoluce předchůdce člověka a neandertálec definitivně vydali vlastními vývojovými cestami před zhruba půlmilionem let. O jejich konci se vedou spory - jedna z teorií říká, že se na konci neandertálců podepsaly i kanibalské praktiky lidí.

S analýzou DNA neandertálců mají v následujících letech pokračovat lipští vědci. Chtěli by například zjistit podrobnosti o metabolismu, vývoji mozku a řečových schopnostech neandertálců.

Ohňostroj vyděsil obyvatele Paříže. Lekli se, že jde o útok