Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jsem pyšný na tygrovaný šátek

  11:57aktualizováno  11:57
V kokpitu bitevního vrtulníku nalétal přes 1400 hodin. Patří mezi elitní piloty takzvaných tygřích letek NATO. "Jsem pyšný, že můžu nosit tygrovaný šátek," říká v rozhovoru kapitán Martin Vaniš z 231. vrtulníkové letky v Přerově.
Znak tygřích letek

Znak tygřích letek - Čeští piloti jsou právoplatnými členy NATO Tiger Association od roku 2001 a smí používat logo elitních tygřích letek. | foto: Lubomír Světnička (natoaktual.cz)

Říká se, že piloti tygřích letek patří mezi elitu vojenského letectva...¨

"Ano, jsou to elitní piloti. Podobných organizací je sice několik, ale žádná nemá takovou tradici jako tygří asociace. Nedávno nám přátelé vyprávěli o misi v Iráku. Když se velitel operace dozvěděl, že náročnou misi mají absolvovat piloti, kteří patří mezi tygry, jen klidně konstatoval, že je mise už předem úspěšná."

Osobně, jste pyšný na to, že k takovému prestižnímu klubu patříte?

"Cítím, že je to čest. Když jsme byli poprvé na setkání tygrů, považovali nás za outsidery, ale my jsme vyhráli celou soutěž. Jsem na to hrdý. Víte, když někde přistanete, všichni se k vám chovají jinak. Okamžitě se k vám hlásí další tygři. Když se něco semele, není nejmenší problém třeba zůstat u dalšího tygra doma. Vždycky si pomůžeme."

Poznávacím znamením je tygří šátek?

"Šátky mají všichni, je to poznávací znamení. Tygra poznáte podle šátku. Šátky mají různé barvy, třeba letka letounů AWACS má červeno-černé, my zase klasické žluto-černé. Šátek je věcí prestiže, nikde ho nekoupíte. Když k nám přijde nový pilot a začne lítat, dostane od velitele slavnostně tygrovaný šátek."

Letouny i vrtulníky tygřích letek zdobí většinou obrázek velké tygří hlavy. Je to pravidlem?

"Je to tradice. Symbol tygra všechny spojuje. V šedesátých letech hledali piloti něco společného a zjistili, že anglická, francouzská a americká letka měla ve znaku tygra. Pak přicházely další letky, které měly ve znaku nějakou kočkovitou šelmu. Na každoročním setkání se vyhlašuje soutěž o nejlepší neobvyklou kamufláž."

Kde vlastně bude letošní setkání elitních armádních letek?

"Letošní Tiger Meet bude začátkem září v severoněmeckém Schleswigu u dánských hranic. Každý rok je soutěž jinde. Na každém setkání se vždy hlasuje, kde bude další soutěž. Plánuje se tak dva až tři roky dopředu. Jde o velkou záležitost. Vlastně jedno z největších leteckých cvičení NATO v Evropě, i když není zahrnuto do oficiálního kalendáře. Asociace tygřích letek totiž nespadá pod vojenské velení. Letky připravují soutěž samy pouze s podporou toho státu, kde setkání proběhne."

V jaké sestavě tam odcestujete?

"Čtyři vrtulníky Mi-24 a zhruba 25 až 30 lidí. Část tvoří piloti a část pochopitelně technický personál, protože jde vlastně o sedmidenní cvičení. Pět dní je letových a každý takový den jsou na programu minimálně dvě mise. Dopoledne bývá jedna kratší tréninková samostatná mise a odpoledne časově náročnější operace, při které už spolupracují všechny jednotky dohromady. "

Můžete nastínit nějaký scénář takové operace?

"V současnosti se klade největší důraz na takzvaný Combat SAR, což je třeba záchrana sestřeleného pilota z nepřátelského území. Na takových misích spolupracují stíhači, letouny výstrahy, taktické letectvo, které provádí úder v prostoru i transportní a bitevní vrtulníky.

Konkrétně naše letka s ohledem na bitevní stroje zajišťuje krytí záchrannému konvoji, který podle situace provede vyzvednutí osob. Úkoly jsou různé, musíme vyhledat prostor vyzvednutí, chránit oblast před nepřáteli a zajistit bezpečnost záchranné operace."

Připravujete se kvůli tomu nějak speciálně?

"Podobné mise trénujeme i u nás v Přerově spolu 232. letkou vrtulníků Mi-17 a Sokol. Poslední tři nebo čtyři roky na záchranné operace klademe velký důraz. Předtím jsme byli cvičeni především na ničení pozemních cílů a na přímou palebnou podporu pozemních vojsk."

Jakým způsobem se jednotlivé letky v soutěži hodnotí?

"Tiger Meet není soutěž o tom, jak kdo umí lítat. Každý pilot na této úrovni už něco umět musí. Tygří asociace je o přátelství a o spolupráci. Soutěž proto nehodnotí žádná komise, žádní rozhodčí, ale každá letka boduje ostatní kolegy. Hodnotí se všechno, od letového nasazení, jak byl úkol splněn, jak spolupracovaly jednotky, bezpečnost letu, vojenské vystupování a třeba i komunikace."

Piloti často hovoří, že jde i o takzvaného tygřího ducha. Co to znamená?

"Ano, tygří duch je důležitý. Letka musí předvést, že je s ostatními spojena a udělá pro ně maximum. Přes den je vždy lítání, večer pak prezentace a společenské večery. Třeba švýcaři pak rádi každému ukážou jak lítají na F-16 v Alpách."

Setkání tygřích letek je pro Vás asi místem pro nové zkušenosti a rady?

"Určitě. Je to ideální příprava na bojové mise. Absolvoval jsem tři setkání a jinde bych dopodrobna nezjistil, jak lítají třeba britští piloti s vrtulníky v Severním Irsku, v hustě zastavěné oblasti. To jsou zkušenosti pro všechny.

Nikde jinde se vám taky jako pilotovi vrtulníku nepodaří letět s jiným strojem. V rámci setkání funguje takzvané výměnné létání. Náš pilot si udělá kompletní přípravu třeba na vrtulník Puma a pak s ním letí jako druhý pilot. Můj kolega měl možnost letět misi se stíhačkou F-16 nad Francií."

Autoři: natoaktual.cz,


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Armádní speciál s týmem lékařů zachránil tříměsíční dívenku ze Slovenska

Novorozeně cestuje letounem CASA ve speciálním inkubátoru do Prahy

Unikátní záchranný let má za sebou armádní letoun CASA. Se speciálním týmem lékařů a zdravotnickým vybavením na palubě...

Počítače do boje. NATO zařazuje kyberprostor do misí a operací

Cvičení kybernetické bezpečnosti Locked Shields 2017 v Estonsku

Obrana před kybernetickými útoky, ale také schopnost ve světě počítačů udeřit budou nedílnou součástí všech vojenských...

NATO vyšle další tisíce vojáků do Afghánistánu. Posily má i Česko

Čeští vojáci na patrole v okolí základny v afghánském Bagrámu

Severoatlantická aliance posílí výcvikovou misi v Afghánistánu o další 3 tisíce vojáků. Shodli se na tom ministři...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.