Hlavní postava nového amerického trháku, Joker, zobrazuje bílého, neúspěšného muže, který se vydá na dráhu zločinu. Mnozí kulturní komentátoři vyjádřili obavy, že se může stát inspirací pro hnutí takzvaných incelů, tedy frustrovaných mužů, z nichž někteří se za svůj nedostatek sexu pomstili teroristickými činy.
Incel byl název skupiny na sociální síti Reddit, kde muži diskutovali o své frustraci z nedostatku pohlavního styku a o tom, že je ženy nepovažují za atraktivní; mnohdy přitom ženy ze svých problémů vinili.
Název Incel byl odvozen od spojení „involuntary celibate“ neboli nedobrovolný celibát. Síť skupinu nakonec zablokovala, k hnutí se například hlásil i Alek Minassian, který minulý rok zabil deset lidí v Torontu, když do skupiny náhodných chodců najel dodávkou.
Ryze misogynistický byl rovněž útok Američana Elliota Rodgera, který v roce 2014 zabil šest žen, než svou zbraň namířil proti sobě. Není bez zajímavosti, že vrah byl synem režiséra Petera Rodgera, jemuž hollywoodská studia svěřila pomocnou režii scifi thrilleru Hunger Games.
Krátce poté, co měl v USA premiéru nejnovější Joker s hercem Joaquinem Phoenixem v hlavní roli, snesla se na něj vlna kritiky právě kvůli násilí, jímž může inspirovat. V blockbusteru nemá nikdo nadpřirozenou sílu, ani v něm nebojuje dobro se zlem. Hlavní hrdina prochází hrůznou transformací, jejímž sdělením je podle kritiků pouze demonstrované násilí.
Přestože kritici po premiéře filmu na festivalu v Benátkách věštili Jokerovi úspěch, nejnovější recenze hovoří o vyprázdněnosti jeho obsahu nebo rovnou o naprosté prázdnotě.
Sám představitel hlavní role na otázku redaktora britského online deníku The Telegraph, zda jeho film může inspirovat k násilí, nedokázal reagovat a z interview raději rovnou odešel. Herec později přiznal, že ho tato myšlenka vůbec nenapadla a že nemá ponětí, jak by na ní mohl inteligentně odpovědět.
Hercova reakce ukazuje, jak obtížně lze zjistit, zda existuje vztah mezi násilnými filmy a skutečným násilím. V řadě případů mohli být pachatelé násilností inspirováni scénami ve filmech. Jak však upozorňuje web Forbes, nelze filmy činit odpovědnými za skutky pachatelů, kteří by je učinili tak jako tak.