„Zatím chceme toto zařízení odzkoušet a pokud budeme mít dostatek peněz, asi bychom nechali tyto tlumiče instalovat i na další nebezpečná místa ve městě,“ řekl mluvčí Technické správy komunikací Jan Jelínek.
Podobné zařízení je v Česku zatím jenom v Brně na dálnici D-1 "Zde jsme jej instalovali počátkem prosince. Praha je druhým místem v republice, kde se tyto tlumící vaky objevily. V Itálii, Francii a Švýcarsku ale už toto zařízení nasadili masově a trochu pozměněný typ zase slouží v Německu. Zkušenosti s ním mají policisté dobré,“ uvedl Pavel Knoflíček z firmy Agrozet Brno, která toto bezpečnostní zařízení do republiky dováží.
Upřesnil, že pokud auto do tlumiče narazí, vaky postupně praskají a zmírňují náraz. „Byli jsme u zkoušek v Itálii, které prokázaly, že posádka přežije čelní náraz do tohoto tlumiče i tehdy, pokud automobil pojede rychlostí sto kilometrů za hodinu. Při zkouškách, například u fiatů, sice popraskala přední okna, ale ani nevypadla,“ doplnil Knoflíček. Podle něj je výhodné i to, že po nárazu stačí vyměnit jenom ty vaky, které havárie poškodila a ne celé zařízení.
V příštím roce by se v Praze měl objevit i další druh bezpečnostního zařízení na obdobném principu, které ovšem slouží jen pro zmírnění nárazu v menší rychlosti. Polyetylenová kostka s výraznými šipkami, která především upoutává pozornost řidiče při rozdělování dopravy do více jízdních pruhů už slouží v Brně více než rok. „Instalovali jsme ji na místo, kde podle policistů auta havarovala v průměru dvakrát do měsíce. Kostka však vydržela nepoškozená rok,“ řekl Knoflíček.
Podle magistrátního odboru dopravy jsou obě nová zařízení v souladu s příslušnými evropskými normami a jsou schválená i pro provoz v České republice. V Praze by se měl na jejich instalaci podílet BESIP.