iDNES.cz

Jiří Pekárek, prezident České stomatologické komory

Jiří Pekárek
velikost textu:
vydáno 12.12.2007 12:00
Za co přesně budeme od ledna 2008 platit v ordinacích zubních lékařů, se ptejte v on-line rozhovoru šéfa stomatologické komory Jiřího Pekárka.
OTÁZKA: Dobrý den, Jirko. Máte rád sluníčko, kytičky, zvířátka a přírodu vůbec? Udělal jste si letos na jaře čas a vyrazil do přírody v rozkvětu a rozpuku? Pociťujete na jaře zvýšenou potřebu něhy? Xavon
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den Xavone, už se těším na jaro, něhy není nikdy dost :o) JP 12.12.2007 12:05
OTÁZKA: Jsou lepší a zručnější zubaři a nebo zubařky? Komu dáváte přednost vy? Petr
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, jednoznačně dávám přednost zubním lékařkám, jsem takto zaměřen. Muži jsou stejně zruční, ale je jich méně. JP 12.12.2007 12:06
OTÁZKA: Dobrý den, jak to bude s preventivními prohlídkami. Pokud budu i nadále chtít chodit 2 x ročně, ač jsem přesáhl 18 let, kolik budu platit ? občan
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, 30,- Kč v případě první prohlídky. Toť vše. JP 12.12.2007 12:07
OTÁZKA: Dobrý den. Bojíte se zubaře? T.
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, ano, bojím se i zubařky :o) JP 12.12.2007 12:07
OTÁZKA: Dobry den, je pravda, že první návštěva u zubaře (prohlídka) v roce bude placená a další už budou zdarma? Dekuji Václav J.
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, placen bude pouze regulační poplatek 30,- Kč. JP 12.12.2007 12:08
OTÁZKA: Jakou máte oblíbenou muziku? Petr
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, děkuji za otázku. Jazz a soul. JP 12.12.2007 12:08
OTÁZKA: Dobry den. Myslite ze lze platit i jinou formou, nez cashem na miste? Treba bankovnim prevodem, elektronickou penezenkou nebo treba placenou smskou, pokud si lekar tyto sluzby sjedna? Co kdyz nebudu mit drobne v kapse a lekar nebude mit na vraceni.. Pedro
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, určitě, záleží na dohodě mezi zubním lékařem a pacientem. JP 12.12.2007 12:08
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat komu vlastně ten poplatek skutečně připadne? Odvede se do zdravotní pojišťovny, státu nebo si ho ponechá přímo lékař jako další příjem? Karel
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, poplatek zůstane lékaři jako jeho příjem. JP 12.12.2007 12:09
OTÁZKA: Vážený pane Pekárku, dobrý den. Co byste vzkázal lidem, kteří podepsali výzvu, aby lidé od nového roku neplatili poplatky, když si vlastně platí už zdravotní pojištění? Díky za odpověď Aleš Petrů
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, každý má právo na vlastní názor. Nabádání k nedodržování zákona je však sporné. Poslanci a senátoři, kteří k tomu vyzývají mají imunitu, ne tak běžný občan. Pokud poslechne jejich rady, může na to doplatit. JP 12.12.2007 12:10
OTÁZKA: By mě spíše zajímalo, kde sehnat zubaře? V Ostravě věc nemožná. Mara
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, znám ten problém, upozorňuji na něj více než 10 let. Je třeba spojit síly v tlaku na Vládu, aby tuto situaci řešila. Obraťte se, prosím, na Oblastní stomatologickou komoru v Ostravě, která vede seznam lékařů s volnou kapacitou. JP 12.12.2007 12:11
OTÁZKA: Fandím Vám :-) Hezké vánoce sdf
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, děkuji, hezké Vánoce a hlavně klidný celý příští rok i Vám. JP 12.12.2007 12:12
OTÁZKA: Mám již několik keramických zubů a dva se trochu odštíply. Zubní lékařka mi je zabrousila, aby zmizely ostré hrany. Co s tím? Reklamace? Nechat si je vytahnout, opravit a dát zpět ...? Poplatky nebyly zrovna malé ... Čili obecně: Jak postupovat - reklamovat práci, když případná náprava je nejen náročná na čas, ale působí další nepříjemnosti a bolest? Mikasek
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, z hlediska práva lze reklamovat pouze do půl roku. Omlouvám se, ale opravit zuby prostřednictvím mailu zatím neumím :o) JP 12.12.2007 12:13
OTÁZKA: KOlik stoji metalokeramicka korunka a kolik bude stat poacienta od noveho roku? klient
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, cena metalokeramické korunky je určována zubním lékařem. Je povinnen Vás o ní dopředu informovat. Ceny jsou různé a situace se v této oblasti v příštím roce nemění. JP 12.12.2007 12:14
OTÁZKA: Dobrý den, mají už zubaři s ministerstvem ohledně poplatků vše vyřešeno, nebo zůstávají některé věci ještě k diskuzi? Tomáš Dvořák
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, řekl bych, že vše podstatné je vyřešeno. Případné nejasnosti budeme řešit za chodu a budeme o nich informovat jak pacienty, tak lékaře. JP 12.12.2007 12:15
OTÁZKA: Dobrý den, v letošním roce jsem měla zánět zubu. Při čištění kanálků se zubní lékařce stalo, že se jí ten "čistící drátek" v kanálku zlomil a část mi ho tam zůstala. Proto jsem po dobu 2,5 měsíce každých čtrnáct dní chodila k zubaři a lékařka se snažila mi ten úlomek vytáhnout. Nepodařilo se, a jelikož mi ten úlomek nedělá problémy, zůstal mi v kanálku. Můj dotaz zní: Pokud by se tato situace stala v roce 2008, to bych za každou návštěvu zubní lékařce platila? Pokud ano, tak z jakého důvodu, má chyba to nebyla. Děkuji za odpověď a přeji hezký den Michaela Michaela
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, za jednotlivé fáze ošetření zubního kanálku se regulační poplatek neplatí, pokud není současně provedeno vyšetření jiného problému. JP 12.12.2007 12:15
OTÁZKA: Dobrý den, co když vyhraje volby v roce 2009 ČSSD? Budou poplatky zrušeny? Věra
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, to je otázka pro vítěze voleb. Já nejsem politikem, nemohu na ni odpovědět. JP 12.12.2007 12:16
OTÁZKA: Přeji hezký den. Jak se díváte na provolání našich "celebrit" nebo jak je mám nazvat, týkající se bojkotu poplatků u lékaře od 01.01.2008. Jak dle Vašeho názoru dopadne stížnost levicových poslanců u soudu, týkající se protiústavnosti těchto poplatků. jasmina
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, můj názor naleznete v přechozích odpovědích. Poslanci, popř. senátoři mají jistě jiné možnosti jak docílit změny než to, že si berou za rukojmí občany. JP 12.12.2007 12:24
OTÁZKA: Chodím preventivně 2x za rok ke svému zubaři. Většinou při každé návštěvě mi zubař objeví kaz nebo předělává plombu. Průběžně za návštěvu tam nechám 800,- Kč (plomby, zubní kámen, atd ...). Prosím, o kolik to bude horší? Děkuji, Jan. Jan
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, rozsah péče, za kterou se u zubního lékaře platí zůstává nezměněn, záleží jen na Vás, jakou péči si vyberete a zda-li jste ochoten zaplatit požadovanou cenu. Máte nárok ji znát předem. JP 12.12.2007 12:24
OTÁZKA: Dobrý den pane prezidente, 1) Občan kategoricky u lékaře řekne, že poplatek nezaplatí. Lékař jej musí ošetřit, ale zároveň mu hrozí pokuta za to, že nevybral tento poplatek - má to logiku? 2) Jakou nejvhodnější formu potvrzení poplatku Vy sám vidíte? Jaké má mít náležitosti? Má případně komora připraveny tyto formuláře pro stomatology na www stránkách?Jistě chápete, že jde o administrativní zátěž - vypisování, kopie do účetnictví.... Děkuji za odpovědi Děkuji za odpověď Jirka
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, ad 1) určitě se nejedná o situaci, která je pro lékaře příjemná, ale musí se s ní vypořádat. Hosté také utíkají z restaurací bez placení. ad 2) formuláře nemáme připraveny, žádný podobný požadavek zatím nevznikl, platby v ordinacích zubních lékařů jsou běžné. Každý zubní lékař - podnikatel má zcela jistě zaveden svůj systém. JP 12.12.2007 12:26
OTÁZKA: Dobrý den, jsem překvapen jak rychle odpovídáte na dotazy. Jiným osobnostem na chatu to trvá déle. Píšete všemi deseti? Pěkné svátky. PD Petr
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, podíval jsem se na ruce své asistentky a mohu konstatovat, že opravdu píše všemi deseti. JP 12.12.2007 12:27
OTÁZKA: Co Vy sám, pane doktore, soudíte o reformě zdravotnictví v podání pánů Julínka a Cikrta? Jste s ní spokojen? Máte k něčemu výhrady? reforma
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, jsem rád, že se začalo o problémech zdravotnictví mluvit, že se mluví o ceně péče. Reforma je nutná, na některé dílčí změny mám jiné názory. JP 12.12.2007 12:28
OTÁZKA: Dobrý den, kdysi jste řekl, že za ošetření kazu by měli pacienti platit, protože zanedbali své zdraví. Neměli by podle této logiky platit léčbu především kuřáci za léčení jejich infarktů a rakovin? Jiří
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, ano - naprosto s Vámi souhlasím. Ten, kdo vědomě poškozuje své zdraví by měl přispívat na léčbu podstatně více než ti, kteří tak nečiní. JP 12.12.2007 12:28
OTÁZKA: Hezky den. Chodim k zubarce, ktera nema uzavrenou smlouvu s zadnou pojistovnou. Tzn. vse si hradim v hotovosti. Budu muset jeste navic priplacet 30-x Kc a nebo uz staci ze za kazdou navstevu lekare, ktery se ke mne chova jako k pacientovi a ne k dobytku platim min 1000 Kc? momo
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, ne, regulační poplatky se platí jen v souvislosti s péčí, která je hrazena z veřejného zdravotního pojištění. JP 12.12.2007 12:29
OTÁZKA: Osobně si myslím, že bezplatně nedostanu u zubaře takové ošetření, jaké očekávám. Proto již několik let chodím na soukromou kliniku. Pokud jakékoli poplatky zlepší vztah lékaře ke mně a zlepší péči, jsem jednoznačně pro. Máte mou podporu !!! ;o)) Alice
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, děkuji, také jsem přesvědčen, že za 162,- Kč není žádný zubní lékař na světě schopen udělat kvalitní "plombu", jedině snad mecenáš, který podstatně vyšší náklady zaplatí ze svého. JP 12.12.2007 12:30
OTÁZKA: Kolik bude CELKOVĚ stát návštěva zubaře spojená s vyvrtáním 1 zubu, injekcí proti bolesti a bílou plombou? Milada
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, dle ceníku příslušného zubního lékaře. Ceny jsou a budou různé. JP 12.12.2007 12:30
OTÁZKA: Dobrý den, opravdu si myslíte, že je spravné, aby si lidé platili hotově obyčejnou plombu? Myslím si, že pokud člověk platí zdravotní pojištění, tak by měl mít zakladní péči "zdarma". pacient
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, ušetřením peněz za plomby by se dala zlepšit péče o děti a jiné nemocné. Neustále přibývá starších lidí, z nichž velká část bývá nemocná a potřebuje drahou léčbu. Platby do zdravotního pojištění a daně odvádějí produktivní obyvatelé, kterých je čím dál tím méně a peníze nemohou stačit na všechno. Proto je nutná reforma. JP 12.12.2007 12:32
OTÁZKA: Dobrý den, tady se dočítám, že snad za preventivní prohlídku budu platit? Všude v novinách a tak zdůrazňují, že za preventivní prohlídky se neplatí a vy zde odpovídáte, že za tu první se vybere 30 Kč. Jak tomu mám tedy rozumět? Děkuji Lucie
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, ze zákona je dospělým hrazena z pojištění pouze jedna preventivní prohlídka za rok. V současné době platí zdravotní pojišťovny první prohlídku v roce a druhou prohlídku v roce, která je považována za preventivní. JP 12.12.2007 12:33
OTÁZKA: Jak může pacient si být jist, že zubař kvůli byznysu, který se ze zdravotnictví stal (nyní i z "regulačního" poplatku) mi nebude zub vrtat a vložkovat namísto na 2X, na 5x. Známá byla svědkem toho, že se manželé - zubaři bez zábran pod vlivem alkoholu tím dokonce chlubili a měli z toho pocit přímo rozkoše. sexxxxbommmmba
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, minuta provozu zubní ordinace stojí 10,- až 30,- Kč. Při 15,- Kč pokryje tedy třicetikorunový poplatek 2 minuty. Dovedete si představit, kolik pacientů by si musel naobjednat, aby takto provoz ordinace zaplatil? Já ne. Pokud jste schopna doložit Vaše další trvrzení ohledně alkoholu, obraťte se, prosím, na ČSK. JP 12.12.2007 12:36
OTÁZKA: dobrý den Existují nějaké tabulky, kterí určují maximální možnou cenu výkonu zubaře?Pokud ano, kde se dají sehnat? Mám pocit, že mnozí zubaři nenesou zodpovědnost za špatně provedený výkon (např. špatně vyvrtaný zub, plomba a následně zase kaz), co proti tomu dělat? Děkuji kája
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, neexistují tabulky s maximálními cenami. Pokud nejste s kvalitou péče spokojen/a, změňte lékaře. JP 12.12.2007 12:37
OTÁZKA: Podléhá poplatku (už dnes placené) odstranění kamene od zubní hygieničky v ordinaci zubaře? mpe
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, ne, ale zaplatíte za odstranění zubního kamene, neboť tento výkon u dentální hygienistky zdravotní pojišťovny nehradí. JP 12.12.2007 12:38
OTÁZKA: Vůbec nemám problém s platbou za dobrou službu. V sobotu mě začal bolet zub, vydržel jsem neděli a v pondělí ráno otvíral jako první ordinaci . Vysvětlil jsem na recepci, že mě bolí zub a jsem obědnali mě na čtvrtek.Nevím zda pan doktor vůbec ví o tom jak mu funguje recepce Za tokouvou službu připraven platit ale nejsem. Trpím jak pes. Co si o tom myslíte Tomáš
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, odpovědnost za recepci leží na zubním lékaři, bolest je povinnen ošetřit. JP 12.12.2007 12:38
OTÁZKA: Má parodontoložka MUDr.Fenclová mi naučtovala první prohlídku a zároven ji učtovala i pojištovně. Když jsem si vše zjištovala u revizni lekarky pojistovny, tak mi lekarka zadny nadstandartni ukon neprovedla, vse bylo v ramci pojisteni.Jak je mozne, ze to jeste uctuje pacientum hotove?a totez se chystala udelat pri druhe navsteve pri odstraneni zubniho kamene laserem.Jak sem si zjistila, vse melo byt v ramci pojisteni. Jak ji můžete potrestat, kde je mozne si stezovat? Magdalena
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, při rozporech o tom, zda si může zubní lékař péči účtovat nebo nebo ne se můžete obrátit na ČSK nebo zdravotní pojišťovnu. Každým případem se individuálně zabýváme. JP 12.12.2007 12:39
OTÁZKA: Dobrý den, proč by měl pacient platit první pohlídku v roce (pokud se jedná o preventivní prohlídku), neměla by se platit až druhá navštěva? P.
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, preventivní prohlídka je až ta druhá. To platí již od roku 1997. JP 12.12.2007 12:40
OTÁZKA: Hrozně se bojím zubaře. Myslím, že ti, co se hodně bojí, by platit nemuseli. Nebojsa
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, Vaše poznámka je k nezaplacení :o) Děkuji, JP 12.12.2007 12:40
OTÁZKA: Škoda, že jste mi neodpověděl na otázku (asi jsem ji špatně formuloval). Ten problém mám totiž už víc let a dost dobře nevím co s tím. Mám problémy se zuby (po úrazu). V rámci reklamační doby mohu reklamovat práci dentisty (???). Ale náprava bude určitě provedena tak, že keramické zuby budou vyjmuty a já budu mít opět problémy po celou dobu opravy (což se mi pravda moc nechce). Co byste mi doporučil ? A jak by to bylo s případnými poplatky? Mikásek
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, mám před sebou ještě celou řadu nezodpovězených otázek. Na tomto místě nemohu rozebírat individuální problémy každého pacienta. Popište svůj problém, prosím, stručně a zašlete na adresu ČSK (Slavojova 22, 128 00 Praha 2). JP 12.12.2007 12:42
OTÁZKA: Hezký den. Představme si běžnou situaci: Půjdu po roce v lednu příštího roku k zubaři, najde mi 2 kazy, vyvrtá, zaplombuje.. Budu i za takto běžné zákroky muset platit? Pokud ano, kolik? Děkuji Honza
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, zaplatíte 30,- Kč regulační poplatek - to je za vyšetření. Budete si moci vybrat, zda-li budete chtít ošetřit sociální výplní v rámci zdravotního pojištění (za 162,- Kč, které zaplatí pojišťovna) nebo si vyberete kvalitnější ošetření, které Vám zubní lékař nabídne včetně informace o ceně. Vy jste zákazník, rozhodněte se. JP 12.12.2007 12:43
OTÁZKA: Dobrý den, bude muset zubař, stejně, jako jiný specialista v ramci zpoplatněné prohlídky, prohlédnout, poslechnout a změřit tlak? Marek
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, zubní lékař není specialista, zubní lékař je naprosto samostatným povoláním se samostatným VŠ studiem. Nedělá veškerá vyšetření jako jeho všeobecní kolegové. Takže ne. JP 12.12.2007 12:44
OTÁZKA: Odpovídáte opravdu on-line, nebo jste šel na kafíčko? Milada
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, sedím jen o vodě a snažím se Vám poctivě odpovídat. Je právě 12:45 a přeji Vám hezký den! JP 12.12.2007 12:45
OTÁZKA: Dobry den. Prestane se v budoucnu pouzivat amalgan, aby byly jenom bile plomby? Preji Vam hezky den. Jakub Sasek
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, domnívám se, že úplně ne. Za prvé je to nejvyzkoušenější materiál ze všech a v případě lidí, kteří se o své zuby příliš nestarají pravděpodobně i nejvhodnější. Bílou výplň si musí pacient zasloužit. JP 12.12.2007 12:46
OTÁZKA: Dobry den, spise by me zajimalo, jak to bude s novymi zubari.Precejenom jiz je znacna cast duchodoveho veku. Otazka 2. Kde bych mohl najit seznam "volnych" zubaru, chtel bych se prestehovat z meho mestecka na ostravsko.Dekuji za odpoved. Krosward
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, oblastní stomatologické komory vedou seznam zubních lékařů s volnou kapacitou. Na webových stránkách ČSK (www.dent.cz) naleznete kontakty na všechny oblasti. K otázce 1 - mám prosbu - pomozte nám vytvářet tlak na Vládu, aby tuto situaci neprodleně řešila. Děkuji. JP 12.12.2007 12:48
OTÁZKA: Dobrý den. Manželce minulý týden vypadla plomba. Lékařka ji ošetřila a dala novou. Jaké bylo překvapení , když ji plomba ještě ten večer vypadla znovu , a bohužel i nová druhý den. Dle vašeho návrhu bude pacint platit nejen za každou návštěvu (30Kč) , ale i za každý výkon, byť to je jednoznačně vinou nekvalitní práce zubaře. Neumím si představit , kolik pacientů nebude chtít uhradit ,jakékoliv jemu naúčtované poplatky , protože v opačném případě jej lékař neošetří nebo mu dokonce navrhne změnu lékaře.(Toto zubaři praktikují již dnes !!!!) Prosím , neargumentujte etikou a profesní ctí , neb jinak by ste nemohli prosadit takový paskvil na úkor pacientů!!! Vždyť vám jde jen a jen o osobní zisk , nikoliv zkvalitnění zdravotní péče. Miroslav yFogel
Jiří Pekárek ODPOVĚĎ: Dobrý den, při poskytování každé služby se objevují i nekvalitní poskytovatelé nebo nekvalitní práce. Naprostá většina všech zubních lékařů se snaží odvádět svou práci kvalitně a chce za ni, samozřejmě, dostat (tak jako i Vy) odpovídající ohodnocení. Máte-li konkrétní problém, obraťte se na ČSK a nehažte, prosím, všechny do jednoho pytle. Přeji Vám lepší zkušenosti se zubními lékaři v příštím roce. JP 12.12.2007 12:50
zpět na osobnost