Po připomínkovém řízení zůstala totiž lanovka a další stavby součástí Zásad územního rozvoje Jihočeského kraje. Pokud po radních materiál 13. září schválí i zastupitelstvo, budou se jimi muset řídit územní plány měst a obcí, řekl novinářům náměstek hejtmana Martin Kuba (ODS).
Hejtman Jiří Zimola (ČSSD) uvedl, že nejkontroverznější návrhy z plánu zmizely. Krajská koalice je podle něj obviňována z "tunelování" Šumavy neprávem.
Jediným velkým investičním záměrem na Šumavě zůstává koridor pro stavbu lanovky, která propojí českou stranu s rakouským skiareálem Hochficht. Sjezdovky na české straně Smrčiny podle rozvojových zásad budovat nelze, dodal.
"Ten koridor je vymezen nějakými 30 - 40 metry, chtěl bych vidět toho smělce, který by si dovolil udělat odtěžovací sjezdovku na severní straně Smrčiny v koridoru 30 metrů a sjížděl by ji dolů, to je nesmysl," uvedl hejtman.
Podle Edvarda Sequence z hnutí Calla zásady směřují k tomu, jak využít pravý břeh lipenského jezera pro rozvojové plány obcí. Provoz lanovky, která protne první zónu parku, bude prý v krajině rušivým prvkem.
Nejde jen o otevření lesa vichřicím, problémem budou tisíce lidí, které lanovka vyveze na hřeben. Také rozšíření silnice Nová Pec - Zadní Zvonková výrazně zvýší provoz, a tím usmrcování a rušení živočichů, řekl Sequens ČTK.
V zásadách územního rozvoje lze zjistit, kde protnou v budoucnu krajinu silnice, železnice a distribuční sítě, kde má zelenou bytová výstavba a kde průmyslové zóny, kde ustoupí krajina těžbě kamene, i to, s kolika golfovými hřišti se na jihu počítá. Ve dvouletém cyklu se budou zásady aktualizovat.