Jen kdyby ti nazí muži na fotografiích Pavla Máry méně předcvičovali

  11:01
Fotograf Pavel Mára (1951) ve své tvorbě často a soustavně kombinuje vizuální a vůbec kulturní odkazy na staré mistry a jejich duchovní tvorbu s moderními technologickými postupy. Jeho zatím posledním takovým dílem je cyklus Memory, instalovaný teď v novém pražském výstavním prostoru Kotelna Karlin Gallery.
Pohled do Márovy expozice v pražské Kotelna Karlin Gallery

Pohled do Márovy expozice v pražské Kotelna Karlin Gallery | foto: Foto: Josef Chuchma

O výstavě

Pavel Mára: Memory

Kurátorka Helena Staub. Kotelna Karlin Gallery, Pernerova 55, Praha 8, výstava trvá do 21. března 2010, otevřena je denně od 11 do 19 hodin, vstup volný.

Kotelna Karlin Gallery vznikla díky rekonstrukci objektu bývalé průmyslové kotelny; nachází se několik minut chůze od stanice metra Křižíkova. Jde o interiér s vysokým továrním stropem, jímž navíc v rohu stavby prochází komín. Členění sálu je poměrně jednoduché, od prvního okamžiku je zřejmé, že tady se nejlépe uplatní velkoformátové exponáty. Mára tomuto požadavku dostál.

Zvolil figurální cyklus Memory (2009), sestavený z rozměrných tisků na plátno. Poprvé jej představil vloni v Galerii umění Karlovy Vary na své retrospektivě, která byla zahájena v rámci doprovodného programu mezinárodního filmového festivalu. A nyní k tomuto souboru připojil dvě práce ve vyloženě monumentální velikosti (Memory XIV a XV, 280 x 420 cm), zhotovené speciálně pro Kotelnu.

Pohled do Márovy výstavy v pražské Kotelna Karlin Gallery

Pohled do Márovy výstavy v pražské Kotelna Karlin Gallery

V oproštěném ateliérovém prostoru vybaveném pouze kvádrem, jednoduchými molitanovými útvary a plastovými "šlahouny" na tloušťku ruky fotograf do různých konstelací aranžoval čtveřici nahých modelů. Na většině snímků jde o muže, někdy je pohlavnost figury zcela potlačena (toto smytí rozlišovacích znaků Mára zde nepoužívá zdaleka poprvé): to zřejmě chce vyjádřit lidskou bytost obecně, vydanou napospas sobě samé a obnaženému prostoru. Umělec ponořil cyklus Memory do negativně převrácené barevnosti (i tento postup v minulosti už zvolil) – tedy jako kdybyste se dívali na negativní barevný film, nikoli na pozitiv, který vznikne jeho prosvícením na světlocitlivý papír.

Při prohlídce v architektonicky věcné karlínské Kotelně se obnažují umělecké limity Memory; průmyslové stěny nekřiklavě, ale důsledně demaskují "neobsah" – a bude tomu tak u každého dalšího vystavujícího. Je to nenápadně krutý interiér; rychle v něm shoří každá póza, každé "jen jako".

Pavel Mára: Memory 16 - z autorovy výstavy v pražské Kotelna Karlin Gallery

Pavel Mára: Memory 16 - z autorovy výstavy v pražské Kotelna Karlin Gallery

Márova kolekce se štěpí na dva typy děl: jednu, bohužel méně početnou, skupinu tvoří práce věrohodně vyjadřující vydanost lidské existence nicotě a nahotě v existenciálním, nikoli doslovně tělesném slova smyslu. Jsou to ty fotografie, na nichž se nachází buď pouze jedinec, anebo naopak se na nich k sobě a do sebe choulí kvarteto postav. Jakmile však Pavel Mára nutí dvojice mužů do různých fyzických vytržeností či do expresivního, divadelně baletního obcování s plastovými šlahouny, pak plátno, jakkoli řemeslně perfekcionistické, není než cvičením a la these, přičemž tezí je zvolený technologický a aranžérský postup.

Tvořit duchovní umění – a Pavel Mára nemá menší než právě tuto ambici, ostatně je fotografem umělecky zjevně velice ctižádostivým – žádá právě to, čeho se převážné části souboru Memory nedostává, totiž značnou duchovní investici samotného tvůrce. Tato dimenze nemůže být v umění "předcvičována" – právě tak je tomu v převažující části Memory.

Pavel Mára: Memory 15 - z výstavy v pražské Kotelna Karlin Gallery

Pavel Mára: Memory 15 - z výstavy v pražské Kotelna Karlin Gallery

Ritualizované umění, respektive umění využívající rituálních postupů, se mnohdy nechtěně překlopí do směšnosti, působí nepatřičně, exaltovaně a vyprázdněně. To proto, že rituál má jinou funkci, jiný účel: rituál je historicky i metafyzicky prověřeným oknem při mši nebo při meditaci: směruje člověka k duchovní dimenzi existence. Ale v umění se musí otevřít ještě jedno okno – okno umělcovy duše, která vyzařuje do díla cosi, co je mimo kategorie, která prosvítá jakoukoli ritualizací výrazu.

U Pavla Máry vloni převážila potřeba "něco" udělat, nikoli sdělit. Vnější u Memory zatlačuje vnitřní.

Objekt Kotelny v pražském Karlíně, kde se koná Márova výstava

Objekt Kotelny v pražském Karlíně, kde se koná Márova výstava

Autor:

Z politiky se vytrácí obsah, mluví do ní natřásající se tetky, říká Decroix

  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

USA pozastavily dodávky bomb Izraeli. Nechtějí krveprolití v Rafáhu

8. května 2024  10:51,  aktualizováno  19:01

Spojené státy odložily plánovanou dodávku munice Izraeli a kvůli jeho operacím v Rafáhu na jihu...

Monopol skončil. Čínské satelity obsazují orbitu, znepokojují Pentagon

8. května 2024

Čína buduje svou „flotilu“ satelitů v takovém tempu, že Spojené státy ztrácejí svou dominanci ve...

Další útok na politika v Německu. Někdejší primátorku napadli v knihovně

8. května 2024  12:47,  aktualizováno  17:57

Někdejší primátorku Berlína Franzisku Giffeyovou ve středu napadl útočník, těžkým předmětem ji...

Výnosy z ruských aktiv půjdou na zbraně pro Ukrajinu, shodli se zástupci EU

8. května 2024  16:12,  aktualizováno  16:33

Zástupci členských zemí Evropské unie se ve středu v Bruselu v zásadě shodli, že výnosy z ruských...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...