Tzvetan Todorov, rok 2011

Tzvetan Todorov, rok 2011 | foto: Wikipedia.org - Ji-Elle

Jen částečná odpověď filozofa Todorova na to, kdo a proč má strach z barbarů

  • 0
Z díla předního evropského myslitele, francouzsko-bulharského filozofa a literárního teoretika Tzvetana Todorova vyšla nedávno česky další práce: kniha Strach z barbarů: kulturní rozmanitost, identita a střet civilizací. Projděme se touto publikací.

Tzvetan Todorov (1939) začíná zde své uvažování u starých Řeků a jejich vztahu k barbarům. Řekové v autorově interpretaci chápali barbary jako ty, „kdo neuznávají, že ostatní jsou lidské bytosti jako oni, považují je téměř za zvířata a pojídají je, nebo je mají za neschopné uvažování, a tedy vyjednávání (raději bojují), jsou nehodni svobodného života (jsou poddanými tyrana), navštěvují jen své pokrevní příbuzné a neznají městský život, řídící se obecnými zákony; vražda vlastního rodiče a incest jsou kategorie, jež u zvířat neexistují, a lidé, kteří se jich dopouštějí, se jim začínají podobat“. Sám Todorov ovšem tvrdí, že barbarství zůstává součástí lidské povahy, a dokud neuznáme, že „nelidskost je součástí lidství, žijeme v milosrdné lži“. Podle něj žádná kultura není sama o sobě barbarská, žádný národ není jednou provždy civilizovaný, všichni se mohou stát jak barbary, tak civilizovanými lidmi.  

Ten druhý je špatný

Todorov shrnuje a diskutuje některá starší i novější pojednání o tomto tématu od myslitelů jako německý klasický filozof a estetik Johann Gottfried Herder, francouzský antopolog a filozof Claude Lévy-Strauss, filozof a esejista Alain Finkielkraut nebo italská novinářka a spisovatelka Oriana Fallaci.

Johann Gottfried von Herder (1744-1803), německý spisovatel, filosof, průkopník preromantické estetiky v Německu a protestantský kazatel

Tato část knihy je relativně nejlepší, i když v ní nenajdeme nic příliš originálního, a dokonce místy klišé jako „jestliže umění nebo myšlení dosáhnou určité hloubky, stávají se univerzálními“. Navíc mnoho podstatného chybí: Todorov si zde nevšímá třeba ambivalentního vztahu „civilizovaných“ lidí k barbarům, který dříve sám popsal ve své výborné knize Dobytí Ameriky: problém druhého: Indiáni byli pro Evropany střídavě bytostmi žijícími v původním rajském stavu lidského bytí i ne-lidmi blízkými zvířatům.

O knize

Tzvetan Todorov:
Strach z barbar
ů
Kulturní rozmanitost, identita a střet civilizací

Přeložil Jindřich Vacek. Vydalo nakl. Paseka, Litomyšl a Praha 2011, 240 stran, doporučená cena 289 korun.

Tento pozoruhodný jev přitom můžeme vystopovat už v antice. Když psal kupříkladu historik Cornelius Tacitus (asi 57-asi 117) o barbarských Germánech, tak ač je skutečně považoval za barbary, jeho text přímo překypuje kritickými narážkami na římskou společnost jeho současníků. Pokud tedy uváděl, že „omezovat počet dětí nebo nebo zabít některé z dětí je u nich považováno za hanebnost.“, tak poukazoval na jev, který byl výrazným problémem římské společnosti v jeho době. Jinde zase dával do kontrastu římskou rozmařilost a prosté zvyky Germánů: „Pokrmy jsou prosté: plané ovoce, čerstvě ulovená zvěřina a tvaroh“. Římané sami přitom cítili jistý „komplex méněcennosti“ ve vztahu k Řekům, ve vztahu k nim byli zase „barbary“ dlouho oni sami. Proto kupříkladu slavný Cicero na úvod jednoho svého spisu, který výhradně čerpá právě z řecké filozofie, cítil povinnost pronést toto podivné prohlášení: „Ne že bych považoval za nemožné naučit se filozofii z řecké literatury a od řeckých odborníků, ale vždy jsem soudil, že naši lidé došli ve všem sami od sebe k moudřejším závěrům než Řekové nebo že zlepšili to, co od nich přijali, pokud ovšem dospěli k názoru, že stojí za to zabývat se tím.“

Obal knihy Tzvetana Todorova Strach z barbarů

Pokud to někomu připadá jako příliš vzdálený a odtažitý problém, je možné připomenout, že i čeští obrozenci podobně argumentovali, když chtěli vysvětlit, ale především sami před sebou a národem omluvit, proč nepotřebujeme „německou“ filozofii. Takto to formuloval Vilém Gabler, přítel Karla Havlíčka Borovského: „Nebažím po německé filozofii, maje za to, že zdravý, český rozum jest lepší než německé mudrctví… kdybychom filozofie co vědy i také docela neměli, snad přece ještě dojdeme tam, kde stojí Němci“. Při přihlédnutí k těmto ambivalentním a stále se vracejícím vzorcům mohlo být Todorovo pojetí vztahu civilizace a barbarství plastičtější.

Plochá aktuálnost

V dalších částech knihy se Todorov věnuje aktuálním politickým otázkám a kauzám, jako je papežův projev v Řeznu, vraždy v Amsterodamu či válka v Iráku a mučení vězňů v Abú Ghrajbu. Tato část knihy je zklamáním; zvláště v kapitole o Americe text přechází v protiamerický pamflet, který bych od člověka Todorovova formátu nečekal. Američany, kteří jsou dnes ne náhodou často popisování jako jacísi noví Římané, líčí takřka jako novodobé barbary, bestiálně mučící své oběti, aniž by alespoň trochu vzal v úvahu, že útoky, jež teroristé připravovali a jimž se i díky jistě diskutabilním formám výslechu podařilo zabránit, měly z obětí udělat nikoliv jen nelidské barbary, ale mrtvá těla.

Slovinský filozof Slavoj Žižek

Události v Abú Ghrajbu mnohem zajímavěji interpetuje třeba proslulý americký psycholog Philip Zimbardo. A do opozice k Todorovovi tu lze postavit i známého levicového intelektuála Slavoje Žižeka, který praví: „Skutečnost, že mučení v Abú Ghrajb přerostlo ve veřejný skandál, který zahnal americkou vládu do defenzívy, byla sama o sobě pozitivním signálem – ve skutečně totalitárním režimu by se tento případ ututlal“.   

Pokud se v oficiální anotaci Strachu z barbarů píše, že jde o knihu „mimořádně inspirativní“, tak to bohužel není pravda.  Z titulů, ktgeré Todorovovi zatím česky vyšly, je tím nejméně povedeným.


Video