Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Je to definitivní, řidiči budou z D11 do Hradce sjíždět u Bláhovky

  17:11aktualizováno  17:11
Sporům a tahanicím o umístění sjezdu z dálnice D11 u Hradce Králové je konec. Nyní už si Hradečtí mohou být jistí, že vznikne u křižovatky Bláhovka. Radnice, hasiči i záchranáři se z této informace radují, avšak obyvatelé Kuklen mají strach, že čtvrť zahltí doprava. Sjezd by měl být dostavěn v roce 2014.

Ilustrační snímek | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Když si bývalý a současný ministr dopravy minulý týden dlouze tiskli ruce se statkářkou Ludmilou Havránkovou, do kamer televizních štábů radostně oznamovali, že dálnici D11 k Hradci Králové dotáhnou nejpozději v roce 2014.

Bláhovka vs. Stěžery

Aby sjezd dálnice byl postaven u křižovatky Bláhovka, musela statkářka Ludmila Havránková prodat kolem 10 hektarů pozemků. Ústí D11 u Stěžer sice potřebovalo jen tři hektary, avšak stavba by se až o stovky milionů korun prodražila, musel by se změnit územní plán města i vykoupit další pozemky. Dálnice má k Hradci Králové vést v roce 2014.

Zapadla však neméně podstatná informace vítězství zdravého rozumu nad podivnými kšefty developerů, jak to nazvali už dříve mnozí zasvěcení.

Sjezd z dálnice totiž bude u původně uvažované křižovatky Bláhovka. Nouzová varianta s "převratným" řešením někdejšího ministra dopravy Gustava Slamečky, vybudovat sjezd o 700 metrů dál, padá.

Zkrátí se dojezdové časy záchranky i hasičů

"Ta informace je správná. Jiná možnost sjezdu už není a prosazuje ji i Ředitelství silnic a dálnic," říká náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich.

"Slyším to poprvé a jsem velmi rád, protože přesně o toto řešení jsme dlouho bojovali," říká ředitel Záchranné služby Královéhradeckého kraje Jiří Mašek. Jeho radost je namístě: u Bláhovky totiž už dva roky stojí společné krajské operační středisko hasičů a záchranky za více než 50 milionů korun.

"Úvahy o dokončení dálnice u Stěžer byly těžko akceptovatelné. Byla by to komplikace a poměrně velké zdržení při výjezdech hlavně směrem na Prahu," vysvětluje Mašek.

Souhlasí i mluvčí hasičů Martina Žahourková: "Oficiálně to zatím nevíme, ale znamenalo by to zkrácení dojezdových časů, takže i pro nás je to skvělá zpráva."

Bude, nebo nebude jižní spojka?

Mnohem méně nadšeni však jsou někteří obyvatelé hradecké čtvrti Kukleny. Obávají se, že auta z dálnice zahltí vozovky kolem jejich domovů.

"Když se současně nepostaví jižní spojka, bude to velmi hloupé řešení. Veškerá doprava z dálnice by se valila Pražskou třídou do myší díry pod železnicí, která je dost zahlcená už teď," tvrdí předsedkyně kuklenské komise místní samosprávy Alena Nekolová.

"To víte, že se toho bojím. Lepší by bylo, kdyby se dálnice vůbec nedostavěla. Kdyby nám mělo pod okny jezdit ještě víc aut, raději se odstěhujeme," říká Jana Fikrová, jež bydlí právě na Pražské třídě.

Jižní spojka vedoucí od Bláhovky až k výpadovce na Pardubice by problémy Kuklen z velké části vyřešila. Podle dopravních expertů by bylo ideální, kdyby se začala stavět současně s dálnicí. Radnice má o spojku dokonce tak eminentní zájem, že stále zvažuje i možnost finanční spolupráce na její výstavbě.

"Po návštěvě ministra dopravy jsme vytvořili pracovní skupinu, která se bude zabývat nejen tvarem sjezdu z dálnice, ale i jižní spojkou. Naší podmínkou však je, aby spojka vedla až na Hradubickou, protože jinak by neměla smysl," dodává Vedlich.

Nákupní centrum zřejmě u sjezdu postaví Unimex

I když nouzový sjezd dálnice u Stěžer neexistoval ani na papíře a nepočítal s ním ani hradecký územní plán, vyvolal obrovskou bouři.

Kromě hasičů, záchranářů a dopravních expertů se ozval také Pavel Rittenauer, jenž se podílel třeba na dopravním napojení Černého mostu v Praze. Někdejší ředitel odboru ministerstva dopravy tvrdí, že napojení dálnice až u Stěžer by znamenalo hlavně v hradecké Zelené ulici dopravní i ekologickou kalamitu. Přitom sjezd u Bláhovky by vyšel o několik stovek milionů korun levněji.

Souboj o sjezd je zároveň bitvou dvou developerských firem. V "utkání" J&T versus Unimex má nyní navrch společnost Unimex, jež chce na svých parcelách u křižovatky Bláhovka stavět stejnojmenné nákupní centrum. Stejný záměr mělo u Stěžer také J&T.

"Vzdálenost od sjezdu u Stěžer k našemu pozemku je asi 650 metrů. Z původně plánovaného sjezdu Bláhovka je to k nám zhruba kilometr, takže je to celkem jedno, kde křižovatku postaví," prohlásil pro ekonomický týdeník Euro šéf realitní větve J&T.

Společnost Unimex přiznává, že důvodem odkupu pozemků u Bláhovky byl územní plán, který tam počítá se sjezdem. Většinu polí prý firma odkoupila od původních vlastníků za 650 korun za metr čtvereční.



Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Zóna s africkým morem prasat se zmenší, vyhlásil ministr

Jiří Milek, ministr zemědělství

Ministr zemědělství Jiří Mílek při návštěvě Zlínska oznámil, že se od začátku února zmenší vyznačená oblast zamořená...

Manželé dali milion na výstavu o republice. Děti to jednou pochopí, říkají

Pavel Müller byl pilotem záchranné služby Jihomoravského kraje.

Neobvykle vysokou částkou přispěla rodina Müllerova z Mikulovska na chystanou výstavu ke stému výročí republiky pod...

V hořícím hotelu jsme byli za tři minuty, řekl hasič v Rozstřelu

Mluvčí a vyšetřovatel pražských hasičů Martin Kavka (vlevo) a Jiří Španer z...

Situace v hořícím hotelu Eurostars David byla dramatická, uvedli v Rozstřelu mluvčí a vyšetřovatel pražských hasičů...

Najdete na iDNES.cz