Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jdu technické muzeum vyléčit z krize, ale hlavně ho otevřít, říká nový ředitel

  11:13aktualizováno  11:13
Karel Ksandr byl v pondělí jmenován ředitelem Národního technického muzea. Tvrdí, že je to pro něj výzva. Funkce se ujme 1. prosince, do té doby chce studovat audity a objevit případné kostlivce. Co nejdřív pak muzeum, které je už roky zavřené kvůli rekonstrukci, otevřu lidem, slibuje.

Ředitel Národního technického muzea (NTM) Karel Ksandr. | foto: Stanislav ZbyněkČTK

Překvapilo vás vítězství v konkurzu na ředitele Národního technického muzea?
Musím říct, že to bylo nečekané, protože konkurence byla poměrně silná. V posledním kole se rozhodovalo mezi mnou, právníkem Karlem Kosem a ekonomem Michalem Crkvou. Když jsem se do konkurzu přihlásil, věděl jsem, do čeho se hlásím. Byl jsem si vědom toho, že nejdu do jednoduché situace.

V rodině z vás měli radost?
Žena i děti mi fandí, takže rodina radost měla. Na druhou stranu mají obavy, že té práce tam bude hodně, takže mě rodina možná nějakou dobu neuvidí.

V pondělí vás jmenoval ministr Besser, do muzea nastupujete 1. prosince. Už jste měl čas vítězství oslavit?
Já ho oslavím, až to muzeum otevřu. Zatím jsem nic nedokázal. Když bude první krok šťastně za mnou, mohu si tu skleničku šampaňského dát.

Bojíte se toho těžkého úkolu, který před vámi je? Postavit muzeum na nohy a konečně ho otevřít lidem?
Nebojím se toho, i když jednoduché to nebude, protože těch problémů je tam poměrně dost. Spíše se bojím, co všechno se ještě objeví. Doufám, že těch kostlivců ve skříni nebude moc.

Výsledky auditů jste chtěl po jmenování do funkce projít jako první, už se vám to podařilo?
Audity bohužel ještě nemám k dispozici, ale čekám, že je obdržím co nejdříve. Odhaduji, že to základní přečtení a prostudování mi bude trvat tak dva dny. Potom budu muset najít řešení, musím z toho vyvodit nějaké následky, aby ekonomika Národního technického muzea fungovala lépe.

Spoléháte na sebe a stávající tým, nebo si k sobě někoho přiberete?
Určitě si kolem sebe vytvořím tým, na který se budu moci spolehnout. Ten tým bude tvořen jak novými, tak starými pracovníky. Jedním z prvních kroků bude i vybudování nové vědecké rady Technického muzea, protože ta původní se už pět let nesešla. V této radě bude mnoho předních odborníků, kteří mi napomohou svou radou muzeum vyvést z jeho krize. K mnohým personálním změnám došlo už za současného zastupujícího ředitele, takže... musím si celou situaci zmapovat a velmi dobře promyslet.

Vystudoval jste dějiny umění a před tím jste nedostudoval techniku. Ekonomiky tam asi příliš nebylo, pořídíte si na tyto záležitosti odborníka?
Je to jedna z nových tváří, která do Národního technického muzea přijde. Mám ho vybraného, ale o koho se jedná, vám zatím prozradit nemůžu.

Jaké jsou vaše priority? Co bude s muzeem?
Muzeum už několik let na tom pomyslném muzejním nebi chybí, takže chci co nejrychleji, v řádu několika měsíců, otevřít. Zpřístupnit lidem první expozice, které tam jsou již vybudovány a dokončeny, a pokračovat v dokončení těch rozpracovaných.

Což je i velkým přáním ministerstva kultury... které expozice jsou už v takovém stavu, aby se daly ukázat návštěvníkům?
V tento moment je to expozice architektury a stavitelství, která je dokončena zhruba půl roku, dále expozice polygrafie, astronomie a před dokončením je dopravní hala. Dokončit chybí ještě poměrně dost expozic, například technika v domácnosti, fotokino, atd.

Bude možné je návštěvníkům otevřít a pracovat na dalších opravách tak, aby lidé nezakopávali o pytle s pískem?
Samozřejmě to fungovat bude, mezi hromadou cihel návštěvníci chodit nebudou. Navíc v historii u nás neexistuje nějaké muzeum, které by bylo otevřeno najednou a při otevření bylo kompletně hotové. Národní muzeum bylo v roce 1891 otevřeno s jedinou expozicí mineralogie. Takže to rozhodně není na škodu, daleko větší škoda bude, když muzeum zůstane celé zavřené.

Návštěvníci se zřejmě těší na nejoblíbenější dopravní halu, tam proběhly nějaké změny?
Došlo tam k radikální změně, kterou určitě návštěvníci zaznamenají. Vystěhovalo se několik železničních exponátů, které budou umístěny do Železničního muzea NTM, jež bude na Masarykově nádraží. Holá místa tam rozhodně nezůstanou, návštěvníci tam najdou nové překvapení. Bude tam i dost exponátů z dopravní historie, které souvisí například s tatrou prezidenta Masaryka.

Prozraďte konkrétní termín, kdy návštěvníky do těchto expozic znovu vpustíte.
Řeknu to přesně: v řádu několika měsíců. (smích) V tomto momentě opravdu přesný termín nevím, protože si musím zmapovat ekonomicko-provozní zázemí, musím se seznámit s možnosti zajištění personálu, ať už jsou to pokladny, šatny, kustodi, atd. Až to budu mít zmapováno, řeknu termín otevření.

Máte za to, že se technické muzeum muselo kvůli rozsáhlým rekonstrukcím uzavřít celé?
Nemyslím si to. Když jsem tam před necelými pěti lety pracoval, prosazoval jsem myšlenku, že by měla být otevřená alespoň dopravní hala. To srdce muzea mělo zůstat přístupné, i když by vstup byl jen dočasný a možná pro návštěvníky méně pohodlný. To, že se tak odřízlo na čtyři roky, je zcela nesprávné. Tak třeba v případě Národního muzea jsme byli od začátku připravení, že připravíme náhradní expozici, když bude hlavní budova uzavřena.

Máte konkrétní představu, co by se mělo v NTM změnit? Co funguje špatně?
Jednoznačně fungují špatně ekonomicko-provozní záležitosti, to bude potřeba prioritně zlepšit. Ve svém záměru, který jsem předkládal, když jsem se hlásil do konkurzu, počítám s celkovou reorganizací NTM. Tu bych chtěl zvládnout během dvou let, budu ji však nejprve konzultovat s pracovníky muzea a vědeckou radou. Není to jen muzeum, ale je to i vědecká instituce. Cílem je tedy odstranit tu nevyváženost, kdy tam máme muzeum architektury a stavitelství a muzeum železniční, ale k tomu tam pak máme jen oddělení dopravy, fotokino, atd. To chci sladit.

Co podle vás udělali vaši předchůdci špatně?
Nebudu své předchůdce kritizovat, jsem tu od toho, abych to muzeum vyléčil z krize.

Do Národního technického muzea se vracíte po pěti letech, jaký je to pocit?
Musím říct, že se mi spíše špatně opouští Národní muzeum, protože je v současné době ve velmi zajímavé situaci, kdy se naplno rozběhla rekonstrukce historické budovy. Návštěvníci to sice nevidí, ale máme hotový projekt ke stavebnímu povolení na rekonstrukci "staré dámy" na Václavském náměstí. V současném kolektivu mi bylo velmi dobře a velice jsem zvažoval možnost přihlásit se do čela Technického muzea a opustit tuto relativně klidnou práci.

Co vás tedy nakonec přesvědčilo?
Výzva. Protože jsem tu už pracoval, nakonec jsem si uvědomil, že v té krizové situaci, ve které toto špičkové muzeum je, je právě teď nejvhodnější chvíle, abych muzeu pomohl. Jestli je to tedy v mých silách. Národní muzeum pod vedením pana Lukeše to tady zvládne i beze mě.

KDO JE KAREL KSANDR

Nový ředitel Národního technického muzea, končící náměstek generálního ředitele Národního muzea pro centrální sbírkotvornou výstavní činnost, zaměřuje se na dějiny architektury a památkové péče. Vystudoval bakaláře v oboru dějiny umění na Karlově univerzitě, momentálně studuje magisterský program ve stejném oboru, studoval též obor pozemní stavby na ČVUT, ale studium nedokončil.

Ve volném čase bojuje za záchranu historického prostředí a estetičnosti Prahy v Klubu Za starou Prahu, jehož je místopředsedou. Rád cestuje po Česku i zahraničí. Rád si občas zaplave, v zimě vyrazí na lyže.



Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Minecraft i roboti ve výuce. Školy zavádějí nové trendy, ale jde to pomalu

Děti se mohou učit programovat pomocí robotů. I o tom byla řeč na konferenci...

S nástupem digitálních technologií a očekávanou robotizací je změna školních osnov nevyhnutelná. Shodli se na tom...

Co způsobilo požár hotelu v Praze? Hostem Rozstřelu bude vyšetřovatel hasičů

Martin Kavka, tiskový mluvčí pražských hasičů

Pondělním hostem diskusního pořadu iDNES.cz Rozstřel bude mluvčí a vyšetřovatel pražských hasičů Martin Kavka. Jeho...

Česko, obří staveniště. Ťok chce letos stavět 360 kilometrů nových silnic

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.

Ministr dopravy Dan Ťok slibuje, že promění Česko v obří staveniště. Během letošního roku by podle plánu úřadu měli...

"Nikdo vás nevytočí jako vlastní dítě," potvrzuje psycholožka
"Nikdo vás nevytočí jako vlastní dítě," potvrzuje psycholožka

Jak na dětskou výchovu, řeší psycholožka v rozhovoru pro eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz