Pražský Big Band

Pražský Big Band | foto: www.milansvoboda.comKavárna

Jazzová sešlost na Pražském hradě jamující pro prezidenta Klause

  • 0
"I když dramaturgie jazzových koncertů na Pražském hradě kdovíproč přispívá k dichotomii mezi mladou a starší generací jazzových umělců, nelze říci, že by její produkty měly dnes patřit už jen do archivů," konstatuje nad CD Jam Session for the President hudební publicista Lubomír Dorůžka.

Záznamy koncertů Jazz na Hradě představují jistý protipól k současné produkci tuzemských nahrávacích společností Animal Music, Amplion a zčásti i Cube-Meter a Arta. Zejména na titulech těch prvních dvou se hlásí o slovo představitelé třicátnické nebo o něco málo starší české jazzové generace. Dramaturgie hradních koncertů mapuje naproti tomu především historickou dráhu našeho jazzu v podání těch, kteří dosud tvoří, ale nestojí ve středu pozornosti mladších posluchačů, jako právě jejich následovníci shromáždění pod zmíněnými nahrávacími firmami. Společnost Multisonic nedávno nabídla na sedmi kompaktních discích (!) jakousi soubornou žeň z koncertů, které se na Pražském hradě uskutečnily v letech 2008 až 2010.

Vzpomínka na heroické časy

Hradní koncerty bývají věnovány zpravidla jednomu souboru nebo osobnosti. Začněme však téměř symbolickým CD nazvaným Jam Session for the President - jakýmsi miniaturním festivalovým koncertem. V rámci jednoho večera se představily tři stálé formace: dvě zpěvačky a dva zpěváci, a další sólisté, které dnes neslýcháme, natož pospolu, zase tak často.

Titulnímu značení "jam session" stojí nejblíže sextet, v němž k triu Emila Viklického přistupují ještě slovenský trumpetista Juraj Bartoš, tenorsaxofonista Štěpán Markovič a trombonista Svatopluk Košvanec. U bicích se s Laco Troppem střídají Jaromír Helešic a - zřejmě na jedné ze svých posledních nahrávek - i nedávno zesnulý Vladimír Žižka.

Vladimír Žižka

Vladimír Žižka

V rychlé bopovce Wes Got Rhythm nabízejí sóla oživující kulturu chorusového jazzu, který v časech své největší slávy zvedával jazzové publikum ze sedadel. Sextet pak doprovodí ještě Elenu Suchánkovou v až soulově vzrušené Georgia on my Mind, flétnistu Jiřího Válka ve Velebného Dvojitém Nelsonu, a zpěváka Antonína Gondolána v Parkerově Dona Lee - všechno záslužné připomínky, že tento druh jazzu u nás měl (a stále ještě může mít) své kvality i smysl.

Docela sympaticky zní v tomto kontextu i Smaller Wounds baskytaristy Pavla Jakuba Ryby s basklarinetistou Petrem Valáškem, připomínající - pro Rybu poněkud neobvykle - komorní nálady, které jsou typické pro produkci proslulé mnichovské nahrávací společnosti ECM.

Hejma, Vejvoda, Stivín a jiní

Úlohu druhého hostitelského ansámblu převzal Pražský Big Band Milana Svobody. Jako hostitel doprovází ostravské Rhythm Desperados v Zawinulově Birdlandu, scatujího Ondřeje Hejmu ve Steam Heat z repertoáru Pointer Sisters a Janu Koubkovou v jejím Dobrém pocitu. Tady, zdá se mi, symbióza nevyzněla ideálně: možná i proto, že příspěvky hostí (s výjimkou Koubkové, která odvedla svůj spolehlivý standard) nebyly tak průkazné, jako u hostů Viklického.

Ondřej Hejma

Ondřej Hejma

Jako další sondu nabízí Pražský big band Allegretto z Novelty Concerto od skladatele Josefa Vejvody. Jeho autor rýsuje téměř surrealistickou dráhu: syn skladatele polky Škoda lásky, člen našich jazzových formací v dobách, kdy se téhle muzice dařilo vinou nedemokratické politiky nejhůř, a posléze i skladatel - přijímaný symfonickými orchestry i akceptovatelnými bořiteli hranic mezi žánry jako je kupříkladu Pavel Šporcl.

Z historizujícího modelu se vymyká titul Hradní Quodlibet. Jiří Stivín si jej nakombinoval z flétny, doprovodné zvukové stopy a z úlomků Klausových citátů z úvodů k hradním koncertům. Je-li možné prezidentský hlas začlenit do jazzové koláže, svědčí to nejen o dnešní politicky uvolněné atmosféře, radikálně odlišné od té, v níž začínala většina protagonistů tohoto alba, nýbrž také o Stivínově schopnosti stále znovu umělecky provokovat.

Jiří Stivín

Jiří Stivín

"Presidentské jam session" je prostě lekcí z historie zhuštěnou do necelých dvaasedmdesáti minut, nad kterou - bez unáhlených hodnotících soudů - můžeme jen pokývat hlavou: Ano, tak to taky bylo. To "taky" je dost důležité, neboť ve stejné době kolotala a probíhala i pěkná řádka jiných proudů.

Oprašte gramofony!

A ještě "technický" dodatek: tuto nahrávku vydá Multisonic i na dvou vinylových LP deskách. Podle vyjádření výkonného ředitele firmy Viktora Korčeka "ve světě nyní probíhá renesance LP desek jako tradičního nosiče zejména rockové hudby s tvrzením, že LP k rocku historicky patří. My se naopak domníváme, že k LP patří historicky zejména JAZZ. A proto jsme se rozhodli vybrat, některé tituly z naprosto mimořádného a vzácného projektu JAZZ NA HRADĚ, a postupně je vydávat na LP, aby si opravdoví sběratelé a hudební labužníci mohli posloužit i v tomto žánru."

vinyl

vinyl

Nezbývá než počkat, kolik jazzových posluchačů si bude znovu shánět gramofony, kterých se ve značné části už zbavili. Ale i když dramaturgie jazzových koncertů na Pražském hradě kdovíproč přispívá k dichotomii mezi mladou a starší generací jazzových umělců, nelze říci, že by její produkty měly dnes patřit už jen do archivů.

O desce

Jazz na Hradě: Jam Session for the President

Obal CD Jan Session for the PresidentSeznam skladeb:
01. Wes Got Rhythm
02. Georgia On My Mind
03. Smaller Wounds
04. Dvojitý Nelson / Double Nelson
05. Donna Lee
06. Hradní Quodlibet / Castle Quodlibet
07. Birdland
08. Steam Heat
09. Opičí sněm / Monkey Diet
10. Novelty Concerto
11. Dobrý pocit / Feeling Fine
12. Kyklop / Cyclops

Emil Viklický Sextet, Prague Big Band Milana Svobody, Rhythm Desperados

CD, stopáž 71:42 minut. Vydala firma Multisonic.


Video