Obliba rýžového vína dosáhla v Japonsku vrcholu v roce 1975, kdy se v zemi vypily skoro dvě miliardy litrů. Server britského listu The Guardian však uvádí, že od té doby popularita saké klesá.
Nejnižšího bodu dosáhla v roce 2006, kdy Japonci vypili sedm set milionu litrů. Zatímco před třiceti lety saké představovalo čtvrtinu prodeje alkoholických nápojů, dnes je to okolo sedmi procent.
Domácí výrobci však nenaříkají a podle Guardianu pokles domácího zájmu vyvažují zvyšující se spotřebou v zámoří.
Podle údajů japonského ministerstva financí vývoz saké loni rekordně vzrostl na více než jedenáct milionů litrů. Nejvíc je dováží firmy ve Spojených státech, Tchaj-wanu, Hongkongu a také Číně.
Ve Spojených státech se nápoj prodává v pětačtyřiceti státech a pro japonské výrobce představuje důležitou pomoc v boji o přežití jejich firem.
V Evropě spotřeba za Spojenými státy stále pokulhává. Podle znalců je důvodem to, že v Evropě je "zavedená dlouholetá tradice vína, v Americe ale nic podobného není," vysvětluje expert na saké John Gauntner.
Podle Gautnera zvýšený zájem zahraničí o saké souvisí s větším zájmem o japonská jídla. Snižování spotřeby saké v Japonsku je naopak podle expertů spojeno s odklonem od stravy založené na rybách a rýži k jiným masům a mléčným výrobkům.
Japonští výrobci přesto doufají, že saké znovu stoupne v oblibě i mezi Japonci. "Japoncům hodně záleží na tom, co si cizinci myslí o jejich zemi. Takže když uspějeme na americkém trhu, možná to se saké znovu zkusí," tvrdí Jasutaka Daimon, vlastník palírny v japonské Ósace.