Policie ještě minulý týden nevěděla, jaké překročení rychlosti smí trestat. Ilustrační foto.

Policie ještě minulý týden nevěděla, jaké překročení rychlosti smí trestat. Ilustrační foto. | foto: Luděk Peřina, MF DNES

Jak změnit silniční zákon

  • 29
Tresty, které přinesl nový zákon, jsou nesmyslně tvrdé. To je jediná věc, na které se poslední dobou shodli Jiří Paroubek s Mirkem Topolánkem. Naopak předkladatel zákona, Milan Šimonovský, muž s vizáží velkého inkvizitora, by jej ještě zpřísnil. Kde je pravda?

Ubylo mrtvých a ubylo nehod. Řidiči většinou zpomalili, nepředjíždějí jako blázni a netelefonují. Stejně očividné však je, že tisícové či dvoutisícové pokuty a ztráta dvou bodů za nepatrné překročení rychlosti jsou nepřiměřené. Podobně, jako když policista žene na krevní zkoušku člověka, který vyjel se stopovým množstvím zbytkového alkoholu v krvi.

Rozhodnutí je těžké: Ježíš, Mojžíš i Mohamed na řidiče jaksi zapomněli. Neexistuje žádné přikázání "v obci zpomalíš volka svého", z něhož bychom měli odvodit, že padesátka je dobrá. Při psaní dopravních předpisů si museli lidé vystačit se svým chabým rozumem.

Před prvními auty musel běhat sluha s červeným praporkem. Ve sladkých šedesátých letech se zas silné vozy s neomezenou spotřebou řítily neomezenou rychlostí za snem nebo za smrtí.

Západní člověk tápe: co je víc - právo svobodného občana zacházet si se svým autem, jak chce, nebo ochrana druhých občanů před ohrožením? Různá omezení na silnici jsou kompromisem mezi těmito dvěma nezpochybnitelnými právy.

Řekněme, že zvítězí liberálové. Pak padnou hranice rychlosti všude mimo obec, padne zákaz alkoholu za volantem. Trestán bude pouze ten, kdo poškodí druhého. Na první pohled vidíme, že i když je to logické, je to extrémní.

Když zvítězí ochranáři, zavedou rychlostní limity třicet v obci, padesát na silnici a sedmdesát na dálnici. Kdo rychlost nebo absolutní zákaz alkoholu překročí, přijde doživotně o řidičskou licenci. I to je logické - mrtví na silnicích prakticky nebudou. Každý však vidí, že i takové řešení je bláznivé.

České silnice byly před 1. červencem blíže liberálnímu, teď jsou blíže ochranářskému systému. Taková prudká zatáčka je nebezpečná a řidič před ní musí být varován. Poslanci ani vláda ho nevarovali.

Už teď je jasné, že poslanci podcenili diskusi zejména tehdy, když přehlasovali návrhy vedoucí k zachování jádra, ale ke zmírnění některých hrotů zákona. Ministerstvo dopravy pak absolutně zklamalo při vysvětlování.

Řidiči nebyli hozeni 1. července do studené vody jen díky iniciativě médií, povětšinou soukromých. Vysvětlovací kampaň ministerstva byla ubohá a licoměrná. Zklamalo i ministerstvo vnitra.

Policie ještě minulý týden nevěděla, jaké překročení rychlosti smí trestat. Teprve nyní odstraňuje zbytečné dopravní značky. Sami policisté mnohdy nemají jasno, zda mají být "zlí", nebo "hodní". Politici selhali a jen to, že vláda už prakticky není, zachránilo pány Šimonovského, Bublana a Paroubka před vlnou kritiky.

Ať už bude vládnout kdokoliv, bude stát před novým pokušením - zmírnit zákon tak, aby napravil chybu a vyhověl nespokojeným voličůmřidičům. To by bylo ještě horší než nechat platit současný se všemi jeho chybami.

I když se teď politici bijí v prsa, jakákoliv novelizace bude krajně obtížná. Nikdo totiž nezabrání poslancům v tom, aby krom rozumných změn nezavedli například sluhu, který musí před každým autem běhat s praporkem.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video