Kdyby v pondělí posedávali v novém terminálu v Letňanech autoři humorných povídek, zřejmě by tu plnými doušky načerpávali nové síly a náměty ke své práci.
Otevření metra a změna jízdních řádů autobusů totiž zmátla cestující natolik, že jejich pobíhání po terminálu připomínalo i to pověstné mraveniště. Kdo četl román maďarského spisovatele Mártona Gerlóczyho Čekárna, patrně by se nad zmateným hemžením lidiček mezi stojany s jízdními řády jen pousmál. Autor by totiž ruch v Letňanech bez ostychu pojmenoval asi takto: "Dělají ze sebe den co den hlupáky."
Do metra trefili, zpátky ne
Nutno říci, že někteří cestující se nedobrovolně stali i novodobými účastníky Beckettovy divadelní hry Čekání na Godota, když se rozhodli vyčkávat příjezdu spoje na manipulační zastávce.
Ne však vlastní vinou. Vestibul stanice Letňany má totiž několik výstupů a na povrchu je deset autobusových zastávek. Zorientovat se natolik, aby člověk vystoupil přesně tam, odkud mu pak odjíždí spoj, není jednoduché.
Přestože metro jezdí do Letňan už od čtvrtečního odpoledne, teprve v pondělí nové stanice čekala opravdová zatěžkávací zkouška.
Byl totiž první pracovní den, neovlivněný svátkem, jenž v závěru minulého týdne umožnil Pražanům vyjet na chaty a chalupy. Premiérovou cestu do zaměstnání a škol přes Letňany si včera proto odbyly tisíce Pražanů a Středočechů. A mnohým se jejich cesta zřejmě na hodně dlouho zapíše do paměti.
Když Dopravní podnik zprovoznil metro, zároveň zamíchal s jízdními řády čtyřiceti autobusových linek, jež přes severovýchod města projíždějí. A tím způsobil traumatizující okamžiky pro mnoho cestujících. Do metra z autobusu trefili, mnohem tragikomičtější průběh mívaly cesty v opačném směru - z metra na autobus.
Šrumec zaskočil i psa
"Letňany, konečná stanice, prosíme, vystupte," oznamuje ženský hlas v reproduktoru a cestující se ze soupravy rozlévají na široké nástupiště. Mezitím přijíždí na druhou kolej vlak ve směru Háje.
Provoz ve stanici v končící ranní špičce je impozantní. Zatímco jedna souprava zmizí v tunelu, jiná popojíždí, aby se s hlasitým troubením a krátkou přestávkou v tunelu na opačné straně opět objevila ve stanici.
Uniformovaná trojice pracovníků Dopravního podniku na nástupišti pomáhá jedné cestující uklidnit psa, který se právě pozvracel.
Hrstka lidí se tlačí na eskalátoru, který je unáší do vestibulu. Tady většina z nich znejistí. Mapka na velkém stojanu u východu by mohla být záchranou - ale není.
Místo návodu, jak jsou rozmístěné autobusové zastávky na povrchu, je zde jen mapa s informacemi, které linky kde končí.
Tápajícím davem se protáhne mladík s batohem a rázným krokem zamíří k prvnímu schodišti. Většina cestujících se pustí za ním. Jeho sebevědomý výraz ve tváři je pro ně dostatečným důvodem: "Ten ví, kam jde."
Schodiště však končí na odlehlé straně terminálu a dav se vysype na okraj řepkového pole.
. Kam pro informaceTelefonická informační linka 800 19 18 17 (denně 7-21 hod.) Infocentra Vyhledávání jízdních řádů |
Informace jsou na zastávkách
"Tady to jede jen do Brandýsa," oznamuje polohlasně žena, která se v tu chvíli stala vůdčí osobností celé zmatené smečky.
Mladík s batohem totiž zamířil na blízké parkoviště P+R. To je signál pro ostatní, kteří se v tu chvíli rozprchnou na všechny strany po asfaltové ploše s čekárnami a výstupy z metra. Pátrání po správné zastávce začíná. Soudržnost cestujících se projevuje výkřiky od stojanů. "Tady to jede na Palmovku," dobíhá muž autobus číslo 185, který zrovna přijíždí k jedné ze zastávek.
Obměněné trasy autobusových linek a umístění zastávek na letňanském terminálu jsou ve voze ústředním tématem osazenstva "čtyřsedačky". Vytvořil se zde improvizovaný informační "kiosek".
Každý má co nabídnout z toho mála, co si zapamatoval z letáků umístěných na zastávkách. A stejný obrázek bude patrně k vidění i v následujících dnech. Na šarádu v jízdních řádech si budou cestující zvykat dlouho.
. Jak jezdí autobusy102 jede přes Ládví a Bulovku Zdroj: Ropid |