„Cílem je sladit českou právní úpravu s tím, jak uličku řeší zákon v okolních státech. Jde hlavně o Rakousko, Německo a chystanou úpravu na Slovensku,“ vysvětluje Jakub Stadler z ministerstva dopravy.
Dosud v Česku platí, že když auta stojí ve třech řadách, uhýbají tak, že dráha pro sanitku se vytvoří mezi prostřední a pravou řadou aut. Nový zákon nařídí dělat „uličku“ jinak. Dvě řady aut budou uhýbat ke krajnici (doprava) a jen ten třetí, nejrychlejší pruh, ke středu (doleva).
Na první pohled vypadá nějaká „ulička“ jako maličkost, jenže ve skutečnosti jde o život. Tři pruhy má třeba Pražský okruh, část D1 i spousta hlavních tahů ve městech včetně pražské magistrály.
Rakouský automotoklub ÖAMTC spočítal, že správně a včas vytvořený koridor pro záchranáře dokáže zrychlit příjezd záchranky na místo až o čtyři minuty. To už o čtyřicet procent zvyšuje šance zraněného na přežití.
BESIP zároveň chystá osvětovou kampaň, aby se řidiči naučili správně uhýbat záchrance a hasičům v kolonách. Problém je totiž v tom, že většina lidí vůbec netuší, že nějaké pravidlo existuje – ať už české, nebo evropské. „Ptali jsme se na to lidí i u našich informačních stánků. Půlka z nich odpovídá, že se u nás auta řadí jako v Evropě, půlka lidí, že obráceně,“ přibližuje zkušenosti BESIP jeho šéf Tomáš Neřold.
V osvětové kampani však zazní ještě jedna důležitá věc – řidiči by měli dělat místo pro sanitku v koloně preventivně. „My bychom chtěli, aby řidiči začali tvořit uličku automaticky v každé pomalu popojíždějící koloně, zvláště když na světelné tabuli uvidí, že je před nimi na dálnici nehoda,“ říká Neřold.
Paradoxní je, že Česká republika byla jednou z prvních zemí v Evropě, která uhýbání sanitce podle přesného mustru uzákonila. Další země se přidaly, ale uzákonily jiné řazení a Česká republika se teď musí přizpůsobovat.
Prohoukat se k pacientovi
Jakkoli se většina řidičů snaží dělat místo, když z dálky slyší houkání, záchranáři potvrzují, že projet k pacientovi skrze kolony je problém.
„To je náš každodenní chleba a můžu vás ujistit, že když vezeme pacienta anebo spěcháme k vážné dopravní nehodě, kdy je nám nahlášeno bezvědomí, tak než se prohoukáme se sanitou skrz kolonu k cíli, zdržení může být opravdu fatální,“ říká Martin Brejcha, tiskový mluvčí plzeňské záchranky.
Záchranáři proto změnu zákona podporují, protože se na českých silnicích setkávají s chaosem. Češi a cizinci uhýbají každý rozdílně. „Nejčastěji se ta ulička dělá na dálnicích, kde se pohybuje velké množství zahraničních motoristů. Cizinec je z domova zvyklý, že se záchranářská ulička dělá jinak než v Čechách, chová se podle toho a pak vznikají potíže,“ doplňuje Brejcha.
Není nutné zprudka brzdit, ale uhnout, říká řidič sanitky |
Jeho kolegyně ze středočeské záchranky Petra Effenbergerová popisuje i případy, kdy řidiči blokují sanitu úmyslně, ale tam samozřejmě žádná sebelepší ulička nepomůže. „Kolikrát se nám stávalo, že řidiči sanitu vybržďovali, ale to už je opravdu psychopatické chování. Jedná se ale o jednotlivce,“ vypráví Effenbergerová.
Policie podle republikové mluvčí Ivany Nguyenové nevede statistiky přestupků, kolikrát řidiči bránili průjezdu sanitce či hasičům. Každopádně za takové chování hrozí pokuta do dvou tisíc korun.
Že je potřeba v kolonách udělat pořádek, dokazují i poslanci nebo šéf BESIP Neřold. I ti totiž přiznali, že donedávna nevěděli, jak se zachovat. „Přiznám se, že jsem to dělal intuitivně. Mám auto teprve od roku 2012. Člověk se paradoxně schvalováním těch paragrafů učí řídit,“ poznamenal místopředseda dopravního podvýboru Ondřej Polanský (Piráti).