Studentka ve Františkánské zahradě měla štěstí, oslovila členku Konfederace politických vězňů.
Snaží se jí položit připravené otázky z dotazníku, paní se ale sama rozpovídala. O tom, jak byl její muž jedenáct let zavřený v Jáchymově, jak měli tenkrát ze všeho strach a jak jim chyběla svoboda. Nynější dobu ale kritizovala také, nelíbí se jí třeba nově zavedené poplatky u lékaře.
Anketa je jedním z bodů programu, který mají studenti z Česko-italského jazykového gymnázia v Praze tento týden splnit. Chodili po Praze spolu s kolegy z milánského lycea a ptali se kolemjdoucích, jak se jim žilo před rokem 89, jak důležitá byla podle nich Charta 77 nebo jaké osobnosti nejvíce ovlivnily sametovou revoluci.
Většina studentů, kteří se projektu účastní, si z této doby nemůže nic pamatovat. Narodili se totiž až po roce 1989. "Studentům je od šestnácti do osmnácti let," upřesnil učitel z Česko-italského jazykového gymnázia Marco Moles.
"V úterý jsme k nám na školu pozvali Vladimíra Hanzela, který byl od roku 1989 tajemníkem bývalého prezidenta Václava Havla a který nám mimo jiné řekl, jak prožíval listopadové revoluční dění nebo jak poznal Václava Havla," řekl Moles.
V pražských ulicích studenti oslovovali především starší generaci. "Starší lidé se většinou sami od sebe rozpovídali, jak se jim před rokem 1989 žilo, a skoro nás ani nechtějí pustit ke slovu. Často ale nezapomněli dodat, že dneska se jim také moc dobře nevede, především upozorňují na nedostatečné sociální zabezpečení," upřesnila studentka Nikola Šťastná.
Češi na podzim poznají italskou historii
České pátrání po událostech roku 1989 a komunistickém režimu je jen jednou částí projektu. V září se studenti z pražského gymnázia naopak chystají na návštěvu do Milána.
"Tam budou pátrat a učit se o událostech z italské historie, hlavně o době 60. a 80. let, kdy se do vlády dostali socialisté, což v Itálii vyvolalo stávková hnutí a studentské bouře," upřesnil Moles.
"Naším cílem je, aby se studenti dozvěděli nejen z učebnic a od učitelů, jak určité pasáže české, italské a vlastně i celkově evropské historie probíhaly," vysvětlil.
Podle Molese jsou totiž některé pasáže v učebnicích dějepisu popisované nedostatečně a dost povrchně.
"Italští i čeští studenti se tak dozví o historii víc informací, a to nejen tím, že budou sedět v lavicích a poslouchat učitele," dodal Moles.