Každý taky vydrží u učení jinak dlouho. Dopředu si promyslete, co se chcete naučit a jak dlouho u učení chcete vydržet. Pokud nejste zvyklí se učit, neseďte u toho ze začátku příliš dlouhou dobu.
Přestože vám to zpočátku může jít, už druhý den třeba zjistíte, že se vám k učení vůbec nechce a nebudete se moci soustředit.
Lepší je začít v kratších dávkách. Chybou je nechat si vše na poslední chvíli a potom jít do učení s pocitem, že se "musím naučit co nejvíc".
O svaťáku už je pozdě
Nechat proto přípravu k maturitě jen na svaťák není právě šťastné. Sedm dní je dost málo na zkoušku z učiva čtyř předmětů, které jste studovali čtyři roky.
Budete nervózní a učení vám půjde podstatně pomaleji. A nikdy to nestihnete.
Také si zkuste promyslet, co by vás mohlo při učení vyrušit, a dopředu si to vyřiďte, ať se to týká čehokoliv.
Při samotném učení se pak snažte co nejméně rozptylovat okolím. Dopředu si zařiďte klid a nezaškodí udělat si kolem sebe pořádek, protože myšlenky sklouznou k sourozencovým "inlinům" až překvapivě snadno, přestože jste do té doby na nich nikdy nestáli.
Vlastní učení závisí na vašich dosavadních zkušenostech. Jestli se učit nahlas nebo potichu, jestli sedět nebo chodit po pokoji, za jak dlouho si dát přestávku na sklenku limonády (lépe vody, protože ve vás nevyvolá chuť na něco dalšího), abyste neskončili ve spárech televize, záleží na vás.
Nemusíte zůstávat doma
Nezapomeňte, že učit se nemusíte jen doma, ale dobrou volbou bývá studijní oddělení místní knihovny, nebo prázdná třída po vyučování.
Naproti tomu učení v přírodě je příjemné, ale často nepřináší očekávané výsledky. Pokud počítáte příklady, zkuste se domluvit na přípravě s kamarády. Mohou vám rychle vysvětlit, čemu nerozumíte, a můžete si navzájem kontrolovat výsledky a postup řešení.
Kromě "biflování" by tato příprava měla zahrnovat také psychologickou průpravu, posilování komunikačních dovedností, zvyšování odolnosti proti stresu a další důležité oblasti.
Dobrý učitel svým žákům umožní, aby si během školní docházky nacvičili různé situace, ke kterým může u maturity dojít. Např. zkoušení přizpůsobí situaci u ústních maturit. Žák má tedy několik minut na přípravu (ideálně 15 minut) a pak je 15 minut zkoušen.
To je samozřejmě časově velmi náročné, a proto nelze tímto způsobem ověřovat znalosti studentů pokaždé, ale minimálně jednou za rok je to vhodné.
Nelze předpokládat, že žák, který si tento způsob zkoušení nikdy nezkusil, u maturity uspěje. Pokud to váš učitel nedělá, můžete poprosit rodiče nebo starší spolužáky, kteří již maturitou prošli, aby vás zmíněným způsobem "přezkoušeli".
<< ZPĚT NA PŘÍLOHU