Ministru vnitra Radku Johnovi leží na srdci spokojenost českých řidičů. Ti si mu v dopisech stěžují na namátkové kontroly v sousedním Bavorsku a dalších spolkových zemích, na které nejsou z jiných států Evropské unie zvyklí. Vadí jim zejména osobní prohlídky.
KONTROLY V NĚMECKUProblém zvýšených dopravních kontrol českých řidičů v Německu se neobjevuje na jednacím stole českých a německých politiků poprvé. Bývalý ministr zahraničí Jan Kohout se na společné schůzce se svým německým protějškem Guido Westerwellem před několika měsíci shodl na tom, že kontroly jsou v rozporu s ideou platných Schengenských dohod. Na kontroly si také dříve stěžoval expremiér Mirek Topolánek a Jan Fischer. |
"Čeští občané váží, že nebudou jezdit přes Německo. Proč se nechat šikanovat? Pro Německo to může znamenat, že se budou čeští občané té zemi vyhýbat," řekl v rozhovoru John.
O šikanování Čechů chce znovu jednat se svým německým protějškem Thomasem de Maizierem, který už při jejich první společné schůzce přislíbil svou návštěvu Prahy.
"Napřed žertoval, že přijede, až dokončíme dálnici do Drážďan, což by nebylo nikdy. Výsledek je, že během dvou měsíců se sejdeme. Já jsem uváděl srovnání s Rakouskem, kde ten problém čeští občané nemají, takže víme, o čem budeme jednat," potvrdil informace český ministr vnitra.
Německá úřady však kontroly Čechů, stejně jako dalších cizinců hájí a názory o jejich nepřiměřenosti odmítají.
Řidičům by se cesta jinudy nevyplatila
Češi navíc přes Německo jezdit jen tak nepřestanou. Podle dopravních odborníků by to byl nesmysl.
"V současné době existují pouze dva hlavní tahy na západ, jeden přes Německo a druhý přes Rakousko. Vzhledem k tomu, že například při cestě do Francie by musel řidič trasu složitě objíždět, nemyslím si, že by se mu to vyplatilo," komentoval situaci Filip Hoffmann z Ústředního automotoklubu (ÚAMK).
Podle něj existuje hned několik důvodů, proč řidiči budou volit cestu přes Německo. Jednou z nich jsou tarifní ceny mýtného pro nákladní auta. "Dokud bude nastaveno mýtné takovým způsobem jako doposud, tak budou dopravci, řekněme i přes 'šikanu', volit trasu přes Německo. Zde jsou tyto tarify menší než v například v Rakousku," dodal.
Osobní auta na dálnicích v Německu neplatí vůbec žádné poplatky. V Rakousku jsou naopak povinné dálniční známky.
Jde o rychlost
Dalším argumentem jsou například podmínky, které jsou mezi dopravci a dodavateli nastavené. Rozhodující je přitom rychlost a čas, za který jsou dopravci schopni zboží dodat.
"Valná většina dodávek je "just in time", dodavatel musí zboží přivézt zákazníkovi přesně na den, či dokonce přímo na dopoledne nebo odpoledne. Je nemyslitelné, aby trasu objížděl a zboží dopravil třeba o den později," vysvětluje tiskový mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
Jeho názor sdílí i generální tajemník ze Sdružení autodopravců Martin Špriňar.
O co nejkratší a nejrychlejší trasu jde pochopitelně i řidičům osobních aut. Objížděním přes Rakousku by se jejich cesta třeba do Francie značně protáhla.