"Žádný div. Za současných podmínek výuky dějepisu se většina škol nedostane ve výkladu ani k první světové válce. Jedenácté září - jakkoli bude jistě do výuky dějepisu zařazeno, je tedy trošičku mimo," říká předsedkyně Asociace učitelů dějepisu Helena Mandelová.
Pokud se chce učitel v deváté třídě dobrat až k soudobým dějinám, musí podle ní vést výklad "letem světem". "To znamená omezit zajímavosti, doprovodné texty, video... Prostě vše, co děti baví," tvrdí Mandelová.
Na výuku dějepisu dostávají školy málo peněz. "Máme menší dotaci než v předchozích letech, a tak musíme za jednu hodinu probrat dvojnásobek látky," stýská si zástupkyně ředitele základní školy v brněnské Antonínské ulici Bohumila Borkovcová.
Pokud chtějí učitelé probrat vše až po 90. léta, musí spoléhat na pomoc kolegů v hodinách občanské nauky. "Dějiny po druhé světové válce pak učíme buď podle nejdůležitějších pojmů, anebo po desetiletích," dodává Bohumila Borkovcová.
Učitelé dějepisu se už léta snaží o větší množství dějepisné výuky. Marně. Ministr školství Eduard Zeman - sám někdejší učitel dějepisu - už několikrát řekl, že jejich požadavkům nelze vyhovět.
"Okamžitě by za mnou přišli učitelé jiné aprobace a žádali o totéž. Děti by pak musely být ve školách deset hodin denně, aby všechno stihly," uvedl ministr Zeman.